Langkau ke kandungan utama

Tiada Izzah (kemuliaan) Tanpa Dakwah

Penceramah : Ustaz Mohamad Lokman Awang
Dianjurkan oleh : Pengerusi Alumni Shams (Dr.Mohd Afandi Salleh)
Dihadiri oleh : Ahli2 LIQO' PARA DA'IE SHAMS
Tarikh : 28/2/2012
Buat Teman2  (^_^)
Perkongsian Ilmu yg diperoleh drpd ceramah tersebut....

   5 soalan yg mesti sentiasa kita tanya pada diri kita dan jawab...
-siapa aku?
-di mana aku?
-ke mana hala tuju aku?
-bagaimana aku boleh jadi hebat di dunia dan mulia di akhirat?
-bagaimana aku boleh capai?

  Makna Izzah
Bahasa : mulia,tinggi,hormat
Istilah : satu kedudukan yg tinggi martabatnya

  Mazahir (terserlah) Izzah
-Thiqah (percaya) kpd Allah
-Thiqah kpd diri sendiri
-Cekal laksana amanah
-Tidak dikuasai oleh sifat2 negatif
-Tidak takut kecuali Allah
-Tahu peranan  & tanggungjwb

  Makna Dakwah : seru,panggil,ajak
Ayat perintah untk berdakwah :
- surah al-muddatstsir , ayat 2 (bangunlah,lalu berilah peringatan!)
- surah asy-syu'ara' , ayat 214 (dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatMu [Nabi Muhammad] yg terdekat)
  
   Kenapa berdakwah?
-untk myelamatkn manusia dr kegelapan tamadun kufur
-untk keamanan manusia sejagat
-untk menunaikan amanah khilafah 'iaitu pngajak kpd dakwah sperti sbuah kerajaan'
 (cnth : khilafah uthmaniyyah yg pernah menjaga seluruh umat Islam sebelum ini)
-untk meneruskn warisan kenabian

   Matlamat Dakwah
*individu muslim
 -aqidah sejahtera          
 -ibadat yg jelas                        
 -bfikiran intelek                         
 -bermanfaat                         
 -jage masa               
 -bmujahadah           
-mampu bdikari      
-bperaturan
-sihat tubuh badan                   
-berakhlak
*keluarga muslim
*masyarakat muslim
*negara muslim
*daulah muslimah
*ustaziatul `alam

   Asbab Dakwah Mukmin Capai Izzah
-dakwah adalah tugas bersama (Nabi S.A.W sentiasa bersama pendokong2 dakwah Baginda iaitu para sahabat dlm berdakwah)
-dakwah menghalang kemaraan fitnah
-dakwah meramaikn warga soleh dan akan mengurangkn warga jahat
-dakwah mengangkat darjat dunia & akhirat
-merasai dan mhayati tanggungjwb dakwah dihadapan Allah

   Bina Kekuatan Dakwah Dengan
-Tajdid (perbaharui) niat capai reda Allah
-Berilmu dan mantap kefahaman
-Perkongsian pgalaman generasi dakwah
-keyakinan yg mendalam
-Dakwah yg bterusan
-Tadhiyah (pengorbanan) yg bterusan
-Indhibat (disiplin) yg tinggi
-Silah (hubungan) yg kuat dgn Allah

   Halangan Dakwah
>musuh luar dan dalam            >menuruti nafsu tanpa kawalan       
>punyai agenda peribadi          >sempit dada dan tidak matang
>tidak bijak mgurus masa        >lemah keyakinan diri                     
>lemah hubungan dgn Allah    
>lemah dalam tazkiah nafs (jage kebersihan hati)
>tiada aulawiyyat (keutamaan) dalam kehidupan

   Ancaman Tinggal Dakwah
-dosa dan ancaman neraka         -DOA TIDAK MAQBUL
-mengundang bala Allah              -hilang rahmat dalam kehidupan
-perpecahan dan khilaf

sekian :)
p/s:inilah ilmu yg tlh dkongsikn oleh Ustaz kpd kteorg...harap ilmu ini dpt dmanfaatkn sebaik mungkin dan sepenuhnya oleh teman2...lain kali kalau ade ceramah lgii (akan diberitahu di Liqo' Para Da'ie Shams),,
kite pakat gii ramai2 k...baru meriah!!
~HIDUP TANPA ISLAM DAN TANPA DAKWAH ADALAH HIDUP TANPA IZZAH~ ^_^

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Bismillahirrahmanirrahim...
Melihat kepada suasana di sekeliling & telatah anak-anak remaja seusia dengan saya, saya mula mencari sesuatu sebagai sistem s0kongan (supp0rt system) dan juga persekitaran (biah) yang dapat membantu diri saya untuk terus istiqamah dalam bermujahadah mencari reda Ilahi... Pencarian saya bermula di bumi 'SHAMS' (gelaran bagi sek0lah menengah saya) dan di situ jugalah atas takdir Allah (melalui peranan yang dimainkan oleh seni0r-seni0r), saya menjumpainya...
AlhamduliLlah... N0w, I'm already in l0ve with it. Bila dah jatuh cinta semuanya Indahkan.Jadi, macam tu lah apa yang saya rasa dengan 'Tarbiyah'. Melalui tarbiyah saya pelajari segala-galanya termasuklah mengenal siapa itu Al-Khaliq, mengetahui siapa diri saya yang sebenarnya, tujuan saya hidup dan tali (ikatan) ukhwah. "Tarbiyah, apa maksud tarbiyah tu? " mesti ada yang tertanya-tanya kan. Meh snie nak habaq mai... Mengikut ensiklopedia, tarbiyah berasal dari bahasa Ar…

Pengalaman jaga booth, jual tudung

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum semua...

Sebelum ni fatin ada janji nak cerita pasal pengalaman sepanjang bersama team Hijabmanis ataupun nama barunya sekarang adalah I_Manishijab di UMT (Universiti Malaysia Terengganu) baru-baru ini. Maybe ada yang tak tahu apa yang fatin buat kan. So, untuk makluman semua fatin kan ada buat dropship tudung, dengan I_Manishijab tu lah. So, kebetulan dyeorang pun nak bukak booth dan perlukan pembantu. Fatin joinlah. Lagipun UniSZA kan sebelah UMT je. Dekat sangat ulang alik je. Hehe..😄😄😄

Seronok tau.. Bukak booth pastu jual pelbagai jenis tudung. Semuanya yang patuh syariah. 😊
Ada yang tanya tak penat ke? Tak kekok ke? Penat tu susah semestinya. Dari 10 pagi sampailah ke 11 malam. Lebih kurang camtulah. Boleh je nak balik awal dalam pukul 10 malam camtu, tapi yelah waktu tengah kemuncak, style budak-budak U plak jenis suka keluar lewat malam, memang time gitew la booth penuh orang. Penuh dengan akak-akak manis yang sibuk duk cari tudung.…

Episod 6 - Doanya terjawab sudah!

Alhamdulillah.. begitu lama penantiannya. Dan penantian itu satu penyeksaan bukan. Bukannya tidak mahu diluah, hanya Allah swt mengetahui sejauh mana rasa ini. Namun, reda si ayah seringkali bermain di fikiran. Mampukah hal ini dibawa berbincang? Mampukah Aisyah berhadapan dengan ayahnya? Menyatakan rasa yang selama ini dipendam. Allahurabbi.. Berat bila memikirkan soal hati, saat hati mula suka, menyimpan rasa, si ayah pula menyatakan syaratnya. “Ayah taknak anak-anak ayah berkahwin dengan orang negeri…!” tegas si ayah. Sebaliknya pula yang terjadi. Siapa mampu melawan takdir, rasa ini sudah mula hadir dalam diri Aisyah. Tidak disangka-sangka, si dia yang diminati berasal dari negeri itu. Kenapa? Kenapa hal ini perlu terjadi? Andai saja dia bukan berasal dari sana, sudah lama Aisyah meluahkan rasa ini pada si ayah. Biar dia memahami sejauh mana kesungguhan si anak. Dari pandangan orang luar, kenapa perkara mudah sebegitu perlu menjadi syarat utama bagi si ayah? Tidak logik dek akal!…