Minta DOA!

.
Bismillah...
Apa khabar sahabat-sahabat FiLlah?
Yang kuharapkan semoga kalian berada dalam perlindungan serta reda-Nya selalu (^_^) Kali ini saya ingin kongsikan "mutiara berharga" yang saya peroleh dari insan istimewa, nenek saya!!!

Wah... nenek (ummi) pun bagi perkongsian tau! Nasihat dari orang lame, sememangnya banyak ibrah yang boleh diambil. Itulah erti hidup kan? Betul tak...? Kita hidup bukan hanya untuk menerima dari insan di sekeliling, bahkan juga kita hidup untuk memberi kepada mereka. Tak rugi bila memberi. Makin diberi, makin bertambah nikmat yang kita peroleh! Tak percaye ;) Hehehe... Acu cube try teh!!

Contoh paling mudah dalam bersedekah kan. Walaupun apa yang kita berikan itu tak seberapa, tapi rezeki yang kemudiannya Allah berikan kepada kita akan jadi makin banyak. Yang paling penting! kita kena sedar bahwa rezeki itu bukan hanya datang dalam bentuk wang. Tapi rezeki tu juga datang dalam bentuk kesihatan iaitu tubuh badan yang baik, diberikan kemudahan dalam menyiapkan kerja harian, waktu yang lapang, rasa bahagia bersama keluarga dan sebagainya.

Faham tak? Faham tak? Itu cuma leteran manja dari saya sendiri tu... Hehe.. Terima aje yee ^^ 

***
Ini al-kisahnya !
Seperti biase, setiap kali nak exam, mesti akan call ummi kat kampung. Mintak doa dari ummi gan atuk supaya cucu sulung dyeorg nie dipermudahkan untuk jawab soalan exam. Masa nak exam sem 3 yg lepas, perkara yang sama saya lakukan. Ummi kate dye dah selalu doa untuk cucu-cucu dye... Untuk kebahagiaan kami setiap kali solat! Bukan solat wajib je, solat sunat serta solat malam. Biaselah, bila dah meningkat umur nie... ummi selalu habiskan masenye di rumah ataupun surau yang berdekatan. Dah jadi aktiviti harian dah. Untungkan bagi mereka yang diberikan kesempatan & lapangan waktu untk beribadat kepada-Nya. Subhanallah... Macam manelah agaknya diri kita nanti bila dah tua ye? Punya waktu sebegini ataupun tidak... hhmmm.. Kadang-kadang terfikir jugak, saya nie akan tue ke? Mungkin sahaja muda-muda nie Allah ambil nyawa bertemu dengan-Nya. Allahurabbi...

Pesan ummi lagi, "Tuan empunya diri pun kena turut berdoa. Tak b0leh harapkan doa orang jee ! Diri sendiri kena usaha jugak... Banyakkan solat, mohon dengan Allah. Tak boleh malas2. Jangan waktu susah, terdesak baru nak doa. Tak boleh macam tu... Sebenarnye, dalam semua hal kita kena mohon dari Allah. Sebab Dia Pemilik kepada semua yang ada kat atas muka bumi nie. Sama jugak macam nak cari suami nanti. Mesti kena minta dengan Allah jugak. Minta yg soleh, punya akhlak yg baik, boleh jadi imam solat, boleh pimpin diri.. hehehe... (tetiba je nenek gelak !) macam mana, betul tak apa yg ummi bagitahu nie?"

"A'a... betul dah tu. InsyaAllah ummi," balas saya dengan kegusaran di hati. Aik? (sedikit kepelikan dengan gelak tawa tu) Kenapa tetibe berubah t0pik nie...? Tak pernah pulak ummi cakap pasal jodoh. Tetibe jee... Ish ! Lupakan... Lupakan... Ingat exam !! Senyum (^_^)

***
Ha.. Itu pesan dari nenek (ummi). 
Nie perbualan antara saya dengan papa. Juga ada kaitannya dengan doa.

Saya: Pa, doakan along deh...
Papa: Doa s0kmo dh. 
Saya: Selalu bagi ayat gitu! Ayat laen xde ke. Mama gan ummi (nenek) pn bagi ayat yg same jgk...huhu
Papa: La... memang dh. Nak bgithu camne lagi. Mak ayah memang doa sokmo utk anak2 dye... Cume, anak tu ! Doa x kat mak ayah nie...?
Saya: Doa la. tak tinggal pn lpas sembahyang doa kat mak ayah. 
Papa: bagus la. Papa pn msih doa lgi tuk mak ayah wlaupun dyeorg xdok doh. (semua nama atok nenek, hbis papa sebut)
~that's how them teach me! ^^ 

***

Doa bukan hanya untuk diri sendiri. Tapi untuk semua iaitu ahli keluarga, sahabat, guru & umat islam juga. Tak salah kan kalau mendoakan kebaikan buat yang lainnya ! InsyaAllah moga2 kebaikan itu kembali kepada diri kita jua, amiin...

“Tidak ada seorang muslim pun yang mendoakan kebaikan bagi saudaranya (sesama muslim) tanpa sepengetahuannya, melainkan malaikat akan berkata, “Dan bagimu juga kebaikan yang sama.”
(HR. Muslim no. 4912)



Doa jangan lupa yee...
Selalu2lah =)


Wallahua'lam...
Semoga bermanfaat !

# selfreminder...
Hidup ini tidak bersendiri.
Allah anugerahkan keluarga, sahabat & teman2 buat mewarna-warnikan kehidupan.
Bersyukurlah duhai diri yang masih punya insan2 tersayang... 
Bahagiakanlah mereka dengan kelakuanmu serta doamu selagi termampu. (^_^)
Share:

Jiwa Syurga!

Bismillahirrahmanirrahim...

Salam dari kami untukmu para mujahid...
Sambutlah seruan ini kepada para perindu syahid...
Salam dari kami untukmu...
Wahai Para Mujahid yang sejati...
Janganlah kau gentar atau ragu...
Di dalam menapaki jalan ini...
Terus kobarkanlah perjuanganmu...
Untuk meraih kemenangan yang hakiki...
Mujahid sejati yang berjiwa badar...
Kukuhkanlah semangatmu jangan pernah pudar.
Walau musuh Allah menghina dan memakar (menyerang)...
Mujahid sejati tetap tegar tiada gentar...

Tika ini aku cuba bayangkan susuk tubuh mujahid itu. Subhanallah... Jiwanya! Semangatnya! Akhlaknya! Ilmunya! Kekuatan pada dirinya tidak bisa digugat oleh yang lainnya kecuali Allah. Aku doakan moga kalian juga punya 'keinginan' itu! Keinginan menjadi mujahid serta mati syahid... Kenapa? Sama-samalah kita fahami... Hidup kita di dunia ini hanya sementara. Bila tiba masanya, kita bakal dijemput pulang bertemu Sang pencipta, Allah s.w.t. Itu yang pasti.

Tetapi, pernah atau tidak, kalian memikirkan... Bagaimana keadaan pengakhiran hidupku kelak? Dalam keadaan apa aku kembali pada-Nya? Bisakah aku berjumpa dengan Allah? Allahurabbi... Memang itu semua tidak bisa diberi jawapannya yaang tepat. Kerna kita sendiri tahu kehidupan yang akan datang tidak bisa kita ramalkan keadaan-Nya. Hanya Dia yang Maha Mengetahui.

Soalan2 itu punya kisahnya. Sewaktu di zaman sekolah menengah, aku selalu diberi peringatan oleh sahabat2 3S "Sahabat Sampai Syurga". Itu antara pesan mereka. Sentiasalah ajukan soalan2 itu pada diri! InsyaAllah, bila memikirkannya kita akan teringat pada Allah. Teringat pada tujuan sebenar kita diciptakan. Teringat pada kematian yang pasti tiba.

Apabila kita melihat pada soalan2 itu, yang pasti terdetik di qalbu kita nawaitu yg sama!! Apa dia? Subhanallah... Sudah pasti kita mahukan pengakhiran yg baik, husnul khatimah. Jadi, bagi memperolehnya tidaklah sesenang menuturkannya. Nawaitu, Usaha, Doa, Tawakkal ! Itu semua mesti dilakukan. Jadi tak salahkan...? Kalau kita menyiapkan diri sebagai mujahid yang berkeinginan utk mati syahid. Syahid itu hidup. Hidup disisi Ilahi.


***
Pesan murabbiku:
"Jika mahukan pengakhiran hidup yang baik, maka semasa kamu hidup ini carilah & pandulah dirimu mengikut susur jalan yang baik. Siapkan dirimu. Itu sebaiknya. Sememangnya kita hanya mampu merancang, yang menentukan adalah Dia. Tapi ingat ! Usaha dari dirimu sendiri mesti ada."

Pesan ayahandaku:
Bila berada di jalan yang lurus, pandulah dirimu sebaiknya. Jangan g0poh, jangan ghairah. Biasalah... anak muda (syabab) itu punya perasaan ghairah. Tak kira dalam buat kebaikan mahupun keburukan. Kalau ghairah kpd kebaikan xmengapa. Namun, kadang2 keghairahan itu juga membawa kpd kecuaian. Cuai hingga diri mereka terkeluar dari jalan yg lurus itu. Nak buat kebaikan pun biarlah bertepatan dengan apa yang disyariatkan oleh Islam & tidak bercanggah dengan suruhan Allah s.w.t."
***
Aku suka melihat mereka yang bercita-cita untuk mnjadi mujahid dan mati syahid. Kenapa? Kerna aku yakin mereka tidak hanya punya cita2. Bahkan mereka mengerahkan kudrat & jiwa mereka buat merealisasikan cita2 itu. Itulah JIWA SYURGA !!! Kadang2 aku cemburu melihat susuk2 tubuh itu. Bila mereka mulakan langkah buat mengejar misi itu, mereka tidak akan futur di tengah jalan. Mereka tetap teguh. Badai yang hadir tetap dihadapi. Tipu jika mereka tidak merasakan akan keperitahan. Setiap luka pada diri mereka menjadi bukti kesungguhan demi mencapai reda Ilahi. Tipu jika mereka tidak goyah. Mereka juga terumbang-ambing di tengah badai, namun mereka bina tali persaudaraan buat menguatkan dan mengukuhkan barisan.

Allahuakbar! Sesungguhnya segala kekuatan dalam diri mereka hadirnya dari Allah Yang Maha Besar. Dia pemilik kekuatan. Andai goyah, andai rebah, mohonlah dari Dia.

***
"selamatlah berjuang walaupun kat mana2 pun. hidup itu sendiri ujian. kita kembar kan. tapi hidup itu kembar ujian. so, kena jaga-jagalah dengan ujian tu. moga ada lah balasan yang Allah hitung belake (semua). rasa nak lawan nie. Allah hitung belake. Lillahi Taala belake"


***
Dengarlah...
Hayatilah...
Fahamilah...
Moga ada ibrahnya...




Share:

Jiran Tetangga..