Kisah "ASHABUL UKHDUD"


Bismillahirrahmanirrahim...

~Kisah ini diambil dari surah Al-Buruj~

Kisah ini sangat penting untuk dijadikan rujukan dan ikutan kepada pemuda-pemudi Islam zaman ini kerana ia mengisahkan seorang pemuda yang berani kerana Allah s.w.t, hatta ditaruhkan nyawa sekalipun. Ilmu yang benar akan memimpin kita kepada Allah s.w.t, dan ini lah yang di ajarkan oleh pendeta (ahli Ibadat) sedangkan ilmu yang diajarkan oleh ahli sihir istana adalah bathil semata-mata. Tawaqqal dan berserahnya pemuda itu kepada Allah s.w.t menyebabkan bukan sahaja dia seorang, malah keseluruhan rakyat mendapat hidayah dan beriman kepada Allah s.w.t. . Kita dapat mengikuti kisah pemuda ini tertera dalam Surah Al-Buruj dan diterangkan dengan jelas oleh Nabi kita Muhammad s.a.w dalm hadith baginda seperti berikut ;

Shuhaib bin Simaan Arrmmi ra. mengatakan bahwa Rasulullah saw. bersabda:

Di masa dahulu ada seorang raja (Yahudi) yang mempunyai seorang yang ahli sihir, kemudian ketika ahli sihir telah tua ia berkata kepada raja: "Kini aku telah tua dan mungkin telah dekat ajalku, karena itu anda kirim kepadaku seorang pemuda yang dapat aku ajarkan kepadanya ilmu sihir"
Maka raja berusaha mendapat seorang pemuda untuk mempelajari ilmu sihir itu, sedang di tengah jalan antara tempat ahli sihir dengan rumah pemuda itu ada tempat seorang pendeta (ahli ibadah) yang mengajar agama, maka pada suatu masa pemuda itu singgah di tempat pendeta untuk mendengarkan pengajiannya, maka ia tertarik dengan ajaran pendeta itu sehingga jika ia terlambat datang kepada ahli sihir dia akan dipukul, dan bila terlambat kembali ke rumahnya juga dia dipukul, maka ia mengadu tentang kejadian itu kepada pendeta.
Maka diajar oleh pendeta jika terlambat datang kepada ahli sihir supaya berkata aku ditahan oleh ibuku, dan bila terlambat kembali ke rumah katakan: Aku ditahan oleh ahli sihir.
Share:

3# Langkahku Mengenal Sang Penciptaku "Allah"

Bismillahirrahmanirrahim...
Ungkapan maaf meniti dibibir ini buat sahabat2 yg dikasihi sekalian. Kali ini baru berpeluang bagi menyambung c0retanku ini...teruskan bacaannya,sem0ga ianya bermanfaat untk dijadikan pengajaran buat kita semua ^_^

Mesti ada dalam kalangan sahabat2 semua yg berkata,"baguslah terkena culture shock...sekurang2nye berubah jadi lebih baik..." kalau kalian semua  nak tahu,saye pun fikir macam tu jugak...Namun,'ku sangka panas hingga ke petang rupa-rupanya hujan di tengah hari'.Saye sangka bahwa saye akan terus dlm 'kesedaran' seperti ini.Tapi,sebagai se0rang insan saye juga tidak terlepas dari diuji oleh Allah...

Saye lupa waktunya bila,namun situasinya masih segar diingatan.Ketika itu saye dan ahli keluarga yg laen tengah bersiap untk keluar makan.Jadi,saye pun berpakaianlah seperti biase,menyarungkan baju kurung dan berjilbab...Mase tengah betulkan jilbab di hadapan cermin,tiba2 papa datang & menghampiri saye."Al0ng...along pakai jilbab nie nampak macam nenek 0rang jee!" dushhhhh.....itulah kata2 yg terbit dr mulut papa yg saye ingat sampailah ke hari ini.Time tuu memang rase d0wn sesangat,rase sedih, malu, rase bercelaru fikiran pun ada...Sebabnye,berlegar2 di fikiran saye mase tu, "ape yg aku pakai nie salah ke? atau papa tak suke aku berpakaian macam nie....?" 

Mungkin bagi kalian it's just a small thing t0 be thinking!
But,seri0usly i'm said, i'm n0t a pers0n dat can easily accept 'anything' dat can make me feel d0wn n d0wn....anything that s0und 'w0rst' really not help me :(

mungkin satu lagi sbbnye,time tu saye still kebudak-budakkan,jadi pemikiran pun masih tak berape matang nk fikirkn 'maksud ayat papa' & ape yg sepatutnye diri saye lakukan...nak bercerita & rujuk pada 0rang laen saye takut/malu.dan tak terfikir juga pada diri saye yg lemah ini bahawa ini adalah salah satu ujian dari Ilahi bagi menguji sejauh mane kefahaman,keikhlasan serta kekuatan saye dalam berpakaian yg menutup aurat sebelum ini.pernah jugak bermain di fikiran,aku berpakaian macam nie,mesti tak cantik,budak lelaki teng0k pun rimas jee...
ehehe...dah namenye perempuankan!

Jadi mase tuu saye buat keputusan sendiri!saye kembali pada diri saye yg 'ASAL'.Jilbab,baju kurung,baju muslimah...itu bukan lagi 'rutin' pakaianku...Baju t-shirt,seluar jeans,tudung bawal/tudung arini itulah yg kembali menjadi rutinku...Bayangkan keadaan saye ketika itu.Terumbang-ambing seorang diri.Ada kengkawan pula tidak banyak yg membantu.Lebih2 lagi ketika itu,g0daan luarannye pun banyak jugak.Trend pemakaian anak2 gadis serta hiburan banyak yg melalaikan...Allahurabbi.
Share:

2# Langkahku Mengenal Sang Pencipta "Allah"

Bismillahirrahmanirrahim...
Selepas itu,bermulalah kisah kehidupan saye di 'SHAMS' sebagai se0rang pelajar.Sememangnye suasana di sana merupakan suasana yg 'tersangat' baru bagi saye ketika itu...Dan!buat pengetahuan kalian juga saye dah terkena 'culture sh0ck'....Betul2 sh0ck!!!Bukan maen2.'Diri' saye berubah 100% tau...Jika di sek0lah saye berpakaian uniform sekolah dgn jilbab/tudung labuh,di rumah pun saye berkeadaan sebegitu.Maksudnye, setiap kali nak keluar rumah,jilbablah yg saye akan pakai.Time tuu dah tak maen dah gan seluar jeans 0r anything else yg seumpama dgnnye.Kalau tak pakai baju kurung pun saye pasti akan cari baju muslimah/baju labuh.Berubah kn...

Mesti sahabat2 semua nk tahu macam mane saye boleh berubah seperti itukn!
Sebabnye cume satu iaitu 'tarbiyah'.Kakak2 & abang2 di SHAMS sememangnya mengambil berat dgn kami semua yg pelajar juni0r nie...Gerak-geri kami sentiasa diperhatikan termasuklah akaun Facebo0k kami!Anything yg tak el0k @ kurang manis dipandang pada kami as a student 'sekolah agama' pasti akan diberi teguran serta nasihat2 yg berhikmah oleh mereka.Dyeorg semua sangat2 menjage kami ketika itu.
Suasana di SHAMS...pada setiap pagi,bermula dr pukul 7.30 pg,pelajar2nye dikehendaki beratur di luar kelas bagi mengalunkan bacaan Asma ul-Husna (99 nama Allah).Kemudian,mulalah kedengaran alunan ayat2 suci Al-quran yg dibaca oleh para pengawas sek0lah (dr kalangan muslimin).Mereka diberi tugasan secara bergilir-gilir & kami (pelajar2 yg laen) dikehendaki mengikuti bacaan itu di dalam kelas.Sebab tu jugak kami smua mesti memiliki senaskah Al-quran @ tafsirnya s0rang satu.
Share:

1# Langkahku Mengenal Sang Pencipta "Allah"

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum sahabat2 yg dikasihi sekalian =)
Bagi entri kali ini saye akan k0ngsikan dgn kalian semua tentang pengalaman saye dlm 'belajar' mengenal tarbiyyah ke arah Mahabbatullah...

Semuanye bermula ketika saye berumur 12 tahun & ketika itu saye telah memper0leh keputusan 5A bagi peperiksaan Upsr.Bagi pengetahuan kalian,saye berasal dr Kelantan & belajar di Terengganu.Pada ketika itu,kebanyakan sek0lah2 yg 'elit' mahupun yg hebat di Terengganu hanya boleh dimasuki oleh pelajar2 yg sememangnya anak kelahiran terengganu sahaja. emm...disebabkn itu juga saye mempunyai sedikit masalah untk menyambung pelajaran saye di peringkat sek0lah menengah.perm0honan saye ke sek0lah asrama penuh juga telah dit0lak & akhirnya saye diterima masuk ke Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malek.Singkatannye adalah SHAMS (Sheikh Abdul Malek School) yg bermaksud "matahari" dalam bahasa Arab. Kalimah ini melambangkan harapan warganya untuk melihat anak didiknya menjadi sinar yang bakal menerangi seluruh pelusuk alam dengan ilmu penuh di dada.

Sejarah sek0lah ini~Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malek terletak di Jalan Budiman, Kuala Terengganu, kira-kira dua kilometer dari bandar Kuala Terengganu. Pengambilan pelajar-pelajar sulungnya bermula pada 2 Januari 1984. Seramai 84 orang pelajar telah dipilih dan ditempatkan untuk sementara di Sekolah Menengah Seri Budiman, Kuala Terengganu. Sekolah ini pada awalnya diberi nama Sekolah Menengah Agama Seri Budiman. Tanggal Februari 1986, bangunan sekolah ini telah siap dibina dan semua kakitangan dan pelajar-pelajarnya mula berpindah ke bangunan tetapnya yang ada sekarang.
Nama Sekolah Menengah Agama Seri Budiman merupakan satu nama yang sangat lazim dan menjadi kekeliruan disebabkan terdapat tiga buah sekolah yang berdekatan juga diberi nama Seri Budiman maka Jabatan Pendidikan Terengganu meminta dicarikan satu nama lain yang lebih sesuai. Akhirnya, Pengetua Tuan Haji Ibrahim bin Mat @ Muhd bersama dengan seorang tokoh sejarah Negeri Terengganu Dato' Setia Jasa (Dato' Haji Mohd. Salleh bin Haji Awang) telah mencadangkan nama seorang tokoh ulama' Terengganu iaitu Sheikh Abdul Malek bin Abdullah yang terkenal dengan gelaran “Tok Ku Pulau Manis” untuk diabadikan namanya bagi sekolah ini. Cadangan ini diterima dan bermula bulan Ogos 1987 sekolah ini dengan rasminya dinamakan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malek. SHAMS sememangnye terkenal dari dulu & sehinggalah sekarang disebabkan kejayaan para pelajar yg dalam bidang akademik,sukan bahkan juga dari segi sahsiah pelajar-pelajarnye....
Share:

Lembutkanlah lidahmu....

Assalamualaikum sahabat2 FilLah sekalian....
Kaifahalukum br0thers & sisters? M0ga diri kalian dalam peliharaanNya selalu...InsyaAllah. Lame rasenye saye tak 'mengisi' bl0g nie,,emm...bukan sengaje ye!!Ampun maaf dipinta...Kali nie baru berkesempatan untk menc0retkan sedikit perk0ngsian dgn sahabat2 smue...Alhamdulillah,exam saye pun dh tamat!
i'm will be waiting 4 my rsults 4 dis sem (3 weeks h0liday)...m0hon doa kalian yee...semoga semuanye berjalan dgn lancar & ceria :)

Apabila berbicara tentang lidah nie,mesti ramai ntara kita yg selalu dengar ayt ni kn"Lidah kite nie tajam"...Kenape kita selalu dengar macam tuu??? Sebabnye kata2 yg tak el0k yg keluar dr gerakan lidah serta bibir kita nie mampu menyakitkan serta melukakan hati2 org yg mendengarnya...Allahurabbi. Mohon dijauhkan semua itu dari diri kita semua.

Kali nie cuba kita renungkan seketika,,,ape sebenarnye tujuan Allah menciptakan lidah ini bagi kita? Untuk ucapkan kata2 yg baik @ yg tidak baik? Ataupun macam nie,kita sebagai seorg manusia yg mempunyai perasaan, jika ada org lain yg bercakap dgn kita dgn menggunakan perkataan atau ayat2 yg tidak baik...ape perasaan kita? Bahagiakah kita?emm...renung2kan!

Apa manfaatnya yg mampu kita per0leh jika kita gunakan lidah itu untk perkara2 yg sia2? Saya teringat pd satu firman Allah Taala: Jika ada antara kamu yang melihat kemungkaran maka cegahlah ia dengan tanganmu (ulama' mentafsirknnya sebagai kuasa),jika kamu tidak mampu maka cegahlah ia dengan lisan (kata2) & jika kamu masih tidak mampu,maka cegahlah ia dengan hatimu kerana ianya adalah selemah2 iman... Lihatlah,disini pun Allah menyuruh kita menggunakan lidah itu untk melafazkan kata2 yg mampu mencegah kemungkaran & bukannya mendatangkan kemungkaran!
Share:

Jiran Tetangga..