IMAN, ISLAM DAN EHSAN

Kali nie saya nak ajak teman-teman bertaaruf dengan Iman, Islam dan Ehsan...
InsyaAllah...
melalui hadis dibawah nie kalian akan lebih memahami apakah maksud ketiga-tiganya.
Apa tunggu lagii, J0m bace!
Hadis sahih Muslim, drpd Abdullah bin Umar,katanya Umar al-Khattab ayahnya bercerita kepadanya seperti berikut:
Pada suatu hari kami berada di sisi Rasulullah s.a.w, tiba-tiba muncul di hadapan kami seorang lelaki yang berpakaian sangat putih dan rambutnya hitam pekat. Sama sekali tidak nampak pada dirinya tanda-tanda seperti orang yang datang dari jauh. Tetapi tidak seorang pun daripada kami yang mengenali lelaki tersebut. Dia duduk dekat dengan Nabi s.a.w. Dia menyandarkan kedua lututnya kepada kedua lutut Rasulullah. Dia juga meletakkan kedua tapak tangannya di atas kedua pahanya sendiri.
  Dia berkata,"Wahai Muhammad, beritahu kepadaku mengenai Islam."
Rasulullah s.a.w bersabda,"Islam itu hendaklah kamu bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah dan bahawasanya Muhammad adalah utusan Allah. Hendaklah kamu mendirikan solat, membayar zakat, mengerjakan puasa Ramadan dan menunaikan ibadah haji jika kamu mampu dalam perjalanan."
  Lelaki itu berkata,"Kamu berkata benar."
  Umar berkata: Tentu saja kami merasa hairan kepada orang itu, sebab dia yang bertanya & dia sendiri yang membenarkan (jawapan Rasulullah).
  Lelaki itu berkata lagi,"Beritahu kepadaku mengenai Iman."
Rasulullah menjawab,"Hendaklah kamu beriman kepada Allah, para malaikatNya, kitab-kitabNya, para rasulNya, beriman kepada hari akhir & juga kepada qadarNya yang baik dan yang buruk."
  Lelaki itu berkata,"Kamu telah berkata benar." Kemudian beliau menyambung,"Beritahukan kepada diriku mengenai Ehsan."
Rasulullah s.a.w bersabda,"Hendaknya kamu menyembah Allah seakan-akan kamu melihatNya. Jika kamu tidak berasa melihatNya maka hendaklah kamu merasa dilihat olehNya."
  Lelaki itu berkata lagi,"Beritahukan kepadaku tentang hari kiamat."
Rasulullah s.a.w menjawab,"Tidaklah orang yang ditanya lebih mengetahui dibandingkan dengan yang bertanya."
  Lelaki itu berkata,"Kalau begitu beritahukan tentang tanda-tandanya saja."
Rasulullah s.a.w bersabda,"Kalau sudah ada perempuan melahirkan tuannya, kalau kamu telah menyaksikan orang-orang yang tidak beralas kaki dan tidak berpakaian dari kalangan orang-orang melarat penggembala kambing saling berlumba-lumba mendirikan bangunan yang tinggi."
Umar berkata: kemudian lelaki itu pun pergi. Setelah berlalu beberapa hari akhirnya Rasulullah berkata kepadaku,"Wahai Umar, tahukah kamu siapakah lelaki yang (beberapa hari lalu) mengajukan pertanyaan?" Aku menjawab: Hanya Allah dan RasulNya saja yang mengetahui. Rasulullah bersabda,"Sesungguhnya dia adalah Jibrail. Dia datang kepada kalian untuk mengajarkan agama kepada kalian semua."
Subhanallah...
Betapa Allah itu Ar-Rahman & Ar-Rahim, Dia tidak ingin hamba-hambanya lari dari landasan yang benar...Segalanya telah diterangkan. Sesuai dengan firman Allah,
"Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh dan sentiasa nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati menepati kesabaran."
Jadi, tibalah pula tugas kita untuk menjadi hamba yang s0leh & s0lehah...Teruskan berMujahadah!!!
Terimalah pantun 2 kerat dari saya =)
Ingat Allah, Ingat mati
InsyaAllah nanti, hidup diberkati...

0 comments:

Catat Ulasan

Jejak..


Sedarlah wahai anakku,
Tiada bunga yang tidak akan layu,
Tiada ombak yang tidak akan berundur,
Tiada cahaya yang tidak akan malap,
Jadi apakah yang kamu rungsingkan lagi?

Wahai anakku,
Tiada parut yang tidak akan pudar,
Tiada luka yang tidak akan sembuh,
Tiada putus harapan yang tidak akan berhenti,

Jadi apakah lagi yang kamu sangsikan?

Wahai anakku,
Jangan tunggu dalam kebimbangan,
Kerana masa tidak mengerti menunggu kamu yang sedang menunggu.

Ingat wahai anak kesayanganku, lakukan segalanya demi Allah swt dan jangan harapkan pulangan. Lakukan untuk mencari keredhaan Allah; maka dengan itu kamu tidak akan dikecewakan oleh siapa-siapa manusia.

Senyum ^_^
Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

DUNIA Tempat Persinggahan KITA!

Dunia adalah tempat ujian.
Ujian keimanan dan keta
qwaan. Ibarat bilik peperiksaan. Kita berada dalam bilik peperiksaan. Ada pantang larang, ada peraturan. Tidak semua yang kita ingin boleh kita lakukan. Begitulah kehidupan di dunia.

Dunia tempat kita bekerja, bukan tempat terima balasan atau upah. Manakala akhirat tempat kita menerima balasan, bukan tempat bekerja.


Warkah Perjuangan!

"Wahai para pemuda generasi islam, kembalilah ! Kalian adalah rohnya dan dengan kalian akan kita memimpin dunia ini kembali dengan iman & takwa.
Kalian adalah rahsia kebangkitan yang lama hilang. Dan kalian adalah fajarnya yang membawa cahaya baru itu!”
(As-Syahid Imam Hassan Al-Banna)


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

[Imam Hassan Al Basri]


Kata Ibnul Jauzy:
“Wahai para pemuda, kerahkan potensi dirimu selagi masih muda kerana belum pernah aku lihat karya yang paling berharga selain yang dilakukan oleh para generasi muda.”

Jiran Tetangga..