F0rum:Melahirkan Ummah Bertakwa

Bismillahirrahmanirrahim...
Baru2 ini, lajnah Amar Makruf Nahi Munkar (AMRU "12) di KIAS (tempat saya belajar) telah menganjurkn satu f0rum. Tujuannya adalah untuk memberikn kefahaman kepada para mahasiswa mengenai fungsi Biah S0lehah & peranannya kepada ummah. Di bawah ini saya sertakan isi2 perbincangan pd f0rum tersebut:


1) Apa yang dimaksudkan dengan biah s0lehah?
=> Biah s0lehah dimaksudkan dengan persekitaran yang baik hasil dari r0h tarbiyah yang diberikan. Orang2 yang baik akhlak serta peribadinya diperlukan bagi membentuk biah s0lehah. Biah s0lehah ini juga wujud disebabkan orang2 yang mempunyai ilmu agama itu mengamalkan ilmu2 yang mereka pelajari dalam kehidupan seharian mereka. Ibaratnya seperti ini: jika sese0rang itu pemalas dan mendiami sebuah rumah, sudah tentu persekitaran rumahnya k0tor & tidak kemas kerana dia malas mengemas serta membersihkannya.
2)Macam mana nak melahirkan ummah yang bertakwa?
=>Sebenarnya manusia itu berubah dan setiap perubahannya itu ada sebab2nya. Faktor utama kebiasaannya adalah disebabkan keluarganya. Jika ketua keluarga ataupun ibu bapa dalam sesebuah keluarga tidak menerapkan ilmu agama kepada anak2 mereka, kemungkinan besar anak2 mereka itu membesar dalam suasana yang bebas tanpa berpegang pada batas2 syariat. Fakt0r kedua disebabkn pengaruh rakan2. C0ntohnya di asrama: jika dalam sebuah bilik didiami oleh 4 orang pelajar dan 3 daripadanya menghisap r0kok, apa yang bakal terjadi kepada pelajar yang se0rang lagi itu? Kemungkinan besar dia akan dihasut oleh rakan2nya untuk mencuba menghisap r0kok. Pada awalnya hanyalah sebatang, namun bila dah dicuba pasti nak lagi!!! Fakt0r yang seterusnya mungkin juga melalui sistem pembelajaran yang dipelajari.
Apabila melihat kepada fakt0r2 tersebut, penting bagi sese0rang itu untuk bijak dalam memilih sahabat kerana sahabat itulah yang bakal mempengaruhi tingkah laku dirinya. Jika baik peribadi sahabatnya itu, maka baik jugalah peribadi dirinya nanti, InsyaAllah...Sebab itu juga sahabat itu dikatakan sebagai cermin diri. Bila nak tahu diri kita macam mana, teng0k kepada sahabat kita.
Ingat! Dengan adanya sahabat2 yang baik, jangan ditinggalkan sahabat2 yang kurang baik akhlaknya. Cuba pengaruhi mereka untuk bersama2 dengan kita untuk melakukan perkara2 baik. Bila semua 0rang dah pakat buat baik, yang nak buat jahat pun akan rasa malu, janggal. Contohnya dalam sek0lah agama: bila semua pelajar muslimat pakai tudung labuh, pelajar baru yang berpindah ke sana juga mesti akan memakai tudung labuh kerna dia pasti akan berasa dirinya adalah orang asing jika dia tidak melakukan sedemikian. 0leh itu, pentingnya wujud biah s0lehah kerana aut0matik orang di dalamnya juga akan berubah menjadi baik serta bertakwa kepada Allah.
3)Bagaimana seorang muslim memastikan setiap tindakannya itu sebagai ibadah?
=>Dalam melakukan sesuatu, yang menjadi pilihan manusia adalah antara syurga ataupun neraka kerna mereka perlu ingat bahwa hidup mereka pasti berakhir dengan kematian. Sama juga dalam beribadah kepada Allah (taat kepada Allah). Ibadah terbahagi kepada dua iaitu ibadah umum: perbuatan2 yang dilakukan sehari2 danb ibadah khusus: perbuatan2 yang wajib dillakukan. Ingat! Setiap ibadah yang dilakukan pastikan niatnya adalah kerana Allah, kerana diterima atau tidak perbuatan sese0rang itu bergantung pada niatnya. Tak guna kalau banyak beribadat tapi niatnya untuk menunjuk kepada orang lain bahwa dirinya itu bagus. C0ntonhya, makan itu hanyalah 1 perbuatan, tapi ianya boleh dikira ibadah apabila niat makan itu adalah untuk menambahkan tenaga untuk beribadat kepada Allah serta dengan bacaan d0a sebelum & selepas makan, makan dengan tangan kanan. Jika masuk tandas, masuk dengan kaki kiri beserta d0a masuk tandas & keluar dengan kaki kanan beserta d0a keluar tandas. Jika bersukan, pastikan semasa bersukan itu menutup aurat dan berhenti bersukan apabila masuk time s0lat. Barulah setiap tindakn itu diberkati Allah & dikira ibadah.
4)Apa peranan mahasiswa Islam dalam membentuk biah s0lehah?
=>Kata kuncinya adalah Islah Nafsak Wad'u Ghairak. Ianya harus bermula dengan diri mahasiswa itu sendiri. Dia perlu memperbaiki dirinya terlebih dahulu dan t0njolkan dirinya dalam masyarakat (mengajak masyarakat) kerna dengan peribadinya yang mantap baru akan menimbulkan kepercayaan masyarakat terhadapnya. Cuba lakukan aktiviti2 yang bermanfaat bagi masyarakat seperti mengajar anak2 orang kampung mengaji, beri tazkirah di masjid serta anjurka kem2 jati diri untuk anak2 muda di kawasan tempat tinggal. Nabi Muhammad s.a.w juga bersabda, "Sebaik-baik kamu adalah 0rang yang bermanfaat bagi 0rang lain." Setiap ilmu yang dipelajari itu perlu dik0ngsi, barulah ada keberkatannya. Tanamkan dalam diri bahwa, "Berdosa aku jika tak k0ngsi ilmu yang aku ada pada 0rang lain." Ustaz saya pernah kata, "Jika tak mampu sedekah dengan harta, sedekahlah dengan ilmu yang kamu ada." Dengan itu, Se0rang mahasiswa itu b0leh latih dirinya untuk berani berucap di hadapan 0rang.
5)Dengan mengadakan pr0gram2 yang baik & dalam masa yang sama ada unsur2 yang meruntuhkan, mampukah wujudnya biah s0lehah?
=>Secara anal0gi: bila kita demam kita makan ubat, lepas tu kita minum pula air kelapa. apa yang jadi lepas tu? Sudah tentulah, tawar ubat yang dimakan tadi (maksudnya ubat tu tak berkesan). C0ntohnya lagi, awal2 buka tv kita teng0k orang bagi tazkirah (tanyalah ustaz), tengah2 pulak kita tukar channel teng0k 0rang menyanyi dan akhir teng0k tv pulak kita tengok orang bace d0a habis bagi tazkirah. Rase2 sampai tak ilmu yang nak disampaikan melalui tazkirah tu??? Sudah tentulah tidak sampai... Semuanya akan jadi carca-merba bila bende yang el0k dicampurkan dengan bende yang tak el0k. Bila dah buat baik, latih diri untuk istiqamah dan tinggalkan unsur2 yang tidak baik itu.


Dari sebelah kiri: M0derat0r, Ustaz Budak & Ustaz Ja

Sekian =)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Ahmad Ammar Ahmad Azam