Lembutkanlah lidahmu....

Assalamualaikum sahabat2 FilLah sekalian....
Kaifahalukum br0thers & sisters? M0ga diri kalian dalam peliharaanNya selalu...InsyaAllah. Lame rasenye saye tak 'mengisi' bl0g nie,,emm...bukan sengaje ye!!Ampun maaf dipinta...Kali nie baru berkesempatan untk menc0retkan sedikit perk0ngsian dgn sahabat2 smue...Alhamdulillah,exam saye pun dh tamat!
i'm will be waiting 4 my rsults 4 dis sem (3 weeks h0liday)...m0hon doa kalian yee...semoga semuanye berjalan dgn lancar & ceria :)

Apabila berbicara tentang lidah nie,mesti ramai ntara kita yg selalu dengar ayt ni kn"Lidah kite nie tajam"...Kenape kita selalu dengar macam tuu??? Sebabnye kata2 yg tak el0k yg keluar dr gerakan lidah serta bibir kita nie mampu menyakitkan serta melukakan hati2 org yg mendengarnya...Allahurabbi. Mohon dijauhkan semua itu dari diri kita semua.

Kali nie cuba kita renungkan seketika,,,ape sebenarnye tujuan Allah menciptakan lidah ini bagi kita? Untuk ucapkan kata2 yg baik @ yg tidak baik? Ataupun macam nie,kita sebagai seorg manusia yg mempunyai perasaan, jika ada org lain yg bercakap dgn kita dgn menggunakan perkataan atau ayat2 yg tidak baik...ape perasaan kita? Bahagiakah kita?emm...renung2kan!

Apa manfaatnya yg mampu kita per0leh jika kita gunakan lidah itu untk perkara2 yg sia2? Saya teringat pd satu firman Allah Taala: Jika ada antara kamu yang melihat kemungkaran maka cegahlah ia dengan tanganmu (ulama' mentafsirknnya sebagai kuasa),jika kamu tidak mampu maka cegahlah ia dengan lisan (kata2) & jika kamu masih tidak mampu,maka cegahlah ia dengan hatimu kerana ianya adalah selemah2 iman... Lihatlah,disini pun Allah menyuruh kita menggunakan lidah itu untk melafazkan kata2 yg mampu mencegah kemungkaran & bukannya mendatangkan kemungkaran!


Sahabat2 FiLlah yg dikasihi...saya sendiri pun masih lemah dlm mengawal kata2 yg terbit dari mulut saya. Kadang2 perasan & kadang2 langsung tak perasan dgn setiap kata2 yg diucapkan tuu...Namun,itu mampu diubahkan. Ayuhlah sama2 kita cuba lembutkan lidah kita dengan sentiasa mengingati Al-Khaliq iaitu pencipta kita dgn melafazkn zikir2 yg selalu kita dengari iaitu Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar, Lailahailallah & sebagainya...sem0ga ianya mampu menjadi kebiasaan kita semua & juga mampu membantu kita untuk menjaga lidah kita dr 'tercemar'.

Jika tersalah kata @ bahasa,cepat2lah beristighfar. Mohon keampunan dariNya...biasalah manusia,tidak tersilap,maka kita takkan sedar! Begitulah indahnya cara didikan Islam ini, adanya kesalahan maka datanglah pembetulannya,adanya kejahilan maka datanglah didikan ilmu,adanya pendosa maka datanglah taubatnya...indah & teratur sebenarnye.Allahu Allah...Jagalah bahasa kata kita,jangan disalah guna. Yang indah itu bahasa,yg cantik itu budi pekerti...Wallahua'lam
~Kata ibarat pedang yg tajamnya bisa membunuh lawan~
~Kata2 yg berhikmah menyedarkan kita~
~Kata madah pujangga bisa menjadi pedoman manusia~

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Ahmad Ammar Ahmad Azam