Lembutkanlah lidahmu....

Assalamualaikum sahabat2 FilLah sekalian....
Kaifahalukum br0thers & sisters? M0ga diri kalian dalam peliharaanNya selalu...InsyaAllah. Lame rasenye saye tak 'mengisi' bl0g nie,,emm...bukan sengaje ye!!Ampun maaf dipinta...Kali nie baru berkesempatan untk menc0retkan sedikit perk0ngsian dgn sahabat2 smue...Alhamdulillah,exam saye pun dh tamat!
i'm will be waiting 4 my rsults 4 dis sem (3 weeks h0liday)...m0hon doa kalian yee...semoga semuanye berjalan dgn lancar & ceria :)

Apabila berbicara tentang lidah nie,mesti ramai ntara kita yg selalu dengar ayt ni kn"Lidah kite nie tajam"...Kenape kita selalu dengar macam tuu??? Sebabnye kata2 yg tak el0k yg keluar dr gerakan lidah serta bibir kita nie mampu menyakitkan serta melukakan hati2 org yg mendengarnya...Allahurabbi. Mohon dijauhkan semua itu dari diri kita semua.

Kali nie cuba kita renungkan seketika,,,ape sebenarnye tujuan Allah menciptakan lidah ini bagi kita? Untuk ucapkan kata2 yg baik @ yg tidak baik? Ataupun macam nie,kita sebagai seorg manusia yg mempunyai perasaan, jika ada org lain yg bercakap dgn kita dgn menggunakan perkataan atau ayat2 yg tidak baik...ape perasaan kita? Bahagiakah kita?emm...renung2kan!

Apa manfaatnya yg mampu kita per0leh jika kita gunakan lidah itu untk perkara2 yg sia2? Saya teringat pd satu firman Allah Taala: Jika ada antara kamu yang melihat kemungkaran maka cegahlah ia dengan tanganmu (ulama' mentafsirknnya sebagai kuasa),jika kamu tidak mampu maka cegahlah ia dengan lisan (kata2) & jika kamu masih tidak mampu,maka cegahlah ia dengan hatimu kerana ianya adalah selemah2 iman... Lihatlah,disini pun Allah menyuruh kita menggunakan lidah itu untk melafazkan kata2 yg mampu mencegah kemungkaran & bukannya mendatangkan kemungkaran!


Sahabat2 FiLlah yg dikasihi...saya sendiri pun masih lemah dlm mengawal kata2 yg terbit dari mulut saya. Kadang2 perasan & kadang2 langsung tak perasan dgn setiap kata2 yg diucapkan tuu...Namun,itu mampu diubahkan. Ayuhlah sama2 kita cuba lembutkan lidah kita dengan sentiasa mengingati Al-Khaliq iaitu pencipta kita dgn melafazkn zikir2 yg selalu kita dengari iaitu Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar, Lailahailallah & sebagainya...sem0ga ianya mampu menjadi kebiasaan kita semua & juga mampu membantu kita untuk menjaga lidah kita dr 'tercemar'.

Jika tersalah kata @ bahasa,cepat2lah beristighfar. Mohon keampunan dariNya...biasalah manusia,tidak tersilap,maka kita takkan sedar! Begitulah indahnya cara didikan Islam ini, adanya kesalahan maka datanglah pembetulannya,adanya kejahilan maka datanglah didikan ilmu,adanya pendosa maka datanglah taubatnya...indah & teratur sebenarnye.Allahu Allah...Jagalah bahasa kata kita,jangan disalah guna. Yang indah itu bahasa,yg cantik itu budi pekerti...Wallahua'lam
~Kata ibarat pedang yg tajamnya bisa membunuh lawan~
~Kata2 yg berhikmah menyedarkan kita~
~Kata madah pujangga bisa menjadi pedoman manusia~

0 comments:

Catat Ulasan

Jejak..


Sedarlah wahai anakku,
Tiada bunga yang tidak akan layu,
Tiada ombak yang tidak akan berundur,
Tiada cahaya yang tidak akan malap,
Jadi apakah yang kamu rungsingkan lagi?

Wahai anakku,
Tiada parut yang tidak akan pudar,
Tiada luka yang tidak akan sembuh,
Tiada putus harapan yang tidak akan berhenti,

Jadi apakah lagi yang kamu sangsikan?

Wahai anakku,
Jangan tunggu dalam kebimbangan,
Kerana masa tidak mengerti menunggu kamu yang sedang menunggu.

Ingat wahai anak kesayanganku, lakukan segalanya demi Allah swt dan jangan harapkan pulangan. Lakukan untuk mencari keredhaan Allah; maka dengan itu kamu tidak akan dikecewakan oleh siapa-siapa manusia.

Senyum ^_^
Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

DUNIA Tempat Persinggahan KITA!

Dunia adalah tempat ujian.
Ujian keimanan dan keta
qwaan. Ibarat bilik peperiksaan. Kita berada dalam bilik peperiksaan. Ada pantang larang, ada peraturan. Tidak semua yang kita ingin boleh kita lakukan. Begitulah kehidupan di dunia.

Dunia tempat kita bekerja, bukan tempat terima balasan atau upah. Manakala akhirat tempat kita menerima balasan, bukan tempat bekerja.


Warkah Perjuangan!

"Wahai para pemuda generasi islam, kembalilah ! Kalian adalah rohnya dan dengan kalian akan kita memimpin dunia ini kembali dengan iman & takwa.
Kalian adalah rahsia kebangkitan yang lama hilang. Dan kalian adalah fajarnya yang membawa cahaya baru itu!”
(As-Syahid Imam Hassan Al-Banna)


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

[Imam Hassan Al Basri]


Kata Ibnul Jauzy:
“Wahai para pemuda, kerahkan potensi dirimu selagi masih muda kerana belum pernah aku lihat karya yang paling berharga selain yang dilakukan oleh para generasi muda.”

Jiran Tetangga..