2# Langkahku Mengenal Sang Pencipta "Allah"

Bismillahirrahmanirrahim...
Selepas itu,bermulalah kisah kehidupan saye di 'SHAMS' sebagai se0rang pelajar.Sememangnye suasana di sana merupakan suasana yg 'tersangat' baru bagi saye ketika itu...Dan!buat pengetahuan kalian juga saye dah terkena 'culture sh0ck'....Betul2 sh0ck!!!Bukan maen2.'Diri' saye berubah 100% tau...Jika di sek0lah saye berpakaian uniform sekolah dgn jilbab/tudung labuh,di rumah pun saye berkeadaan sebegitu.Maksudnye, setiap kali nak keluar rumah,jilbablah yg saye akan pakai.Time tuu dah tak maen dah gan seluar jeans 0r anything else yg seumpama dgnnye.Kalau tak pakai baju kurung pun saye pasti akan cari baju muslimah/baju labuh.Berubah kn...

Mesti sahabat2 semua nk tahu macam mane saye boleh berubah seperti itukn!
Sebabnye cume satu iaitu 'tarbiyah'.Kakak2 & abang2 di SHAMS sememangnya mengambil berat dgn kami semua yg pelajar juni0r nie...Gerak-geri kami sentiasa diperhatikan termasuklah akaun Facebo0k kami!Anything yg tak el0k @ kurang manis dipandang pada kami as a student 'sekolah agama' pasti akan diberi teguran serta nasihat2 yg berhikmah oleh mereka.Dyeorg semua sangat2 menjage kami ketika itu.
Suasana di SHAMS...pada setiap pagi,bermula dr pukul 7.30 pg,pelajar2nye dikehendaki beratur di luar kelas bagi mengalunkan bacaan Asma ul-Husna (99 nama Allah).Kemudian,mulalah kedengaran alunan ayat2 suci Al-quran yg dibaca oleh para pengawas sek0lah (dr kalangan muslimin).Mereka diberi tugasan secara bergilir-gilir & kami (pelajar2 yg laen) dikehendaki mengikuti bacaan itu di dalam kelas.Sebab tu jugak kami smua mesti memiliki senaskah Al-quran @ tafsirnya s0rang satu.


Kalau sahabat2 semua nk tahu,kebanyakan yg membaca ayat2 suci ini boleh membaca al-quran dgn baek.Subhanallah...bayangkan suasananya.Sampaikan ada suatu ketika,saye dgn sahabat2 yg laen jadi tak sabar2 nk tunggu alunan ayat2 suci al-quran kerna ada seorang akhi(abang) nie yg btul2 pandai mengalunkan ayat2 suci tersebut.kami jadi bersemangat nk bace bile dgr bacaannye...Yang lucunye,,ingatkan kami sahaja yg ter0ver excited bile dengar bacaan akhi,rupa2nye...cikgu2 kami pun macam tu jugak!ehehe...kami semua sama2 belajar untuk membaca ayat al-quran dgn betul melalui akhi tu.

Lihatlah sahabat2 sekalian,kadang2 keb0lehan kita dlm sesuatu bidang (yg baik) mampu dijadikan penyebab untuk turut tarik 0rg laen untuk meminati bidang itu juga! Semasa alunan asma Allah & ayat2 al-quran,dua org pengawas sek0lah (1 muslimin/1 muslimat) akan ditugaskan bagi menjaga setiap kelas untk memastikan bahwa tiap2 pelajarnye ikut serta dlm bacaan itu.Setelah selesai bacaan ayat2 suci al-quran,bermulalah sesi tazkirah pagi 0leh pengawas2 tadi.Masa yg diambil hanyalah sekejap namun,tazkirah2 yg disampaikan oleh para pengawas cukup padat dan bermanfaat. Itulah yg menjadi 'santapan pagi' buat warga SHAMS setiap hari.Kehidupan para pelajarnya pasti akan terisi dgn tazkirah kerna itulah caranya bagi sentiasa mengingatkan & mendekatkan diri mereka kpd Allah.Pada pukul 8.00 pagi,bermulalah sesi pembelajaran saye dan sahabat2 di SHAMS.

Pagi Khamis shj yg sedikit berbeza & lebih 'special' berbanding dgn hari2 yg laen.Nak tahu kenape...sebabnye hari tu masa tazkirahnye lebih panjang & pelajar muslimin/muslimat diasingkn bagi sesi itu.Time tu jugak setiap kelas pasti akan ada para pengawas yg bertugas.Yang paling saye tabik/h0rmat dgn seni0r2,walaupun mereka berlainan 'pengawas',maksudnye ada pengawas sek0lah,k0perasi,perpustakaan & asrama,,mereka tetap bekerjasama dalam menjalankan sesi tazkirah tuu.mereka bergerak bersama2 & ikatan ukhuwah antara mereka memang jelas terpancar!!!subhanallah...suke sangat teng0k dyeorg mase tuu walaupun dye0rg smua memang 'gempak' dlm bab 'membasuh' fikiran kami yg juni0r nie...kadang2 sampai takut+menangis+insaf jugak bile tibe hari khamis!ketegasan serta kematangan dye0rg memang 'mant0p'.memang jauh beza dgn budak2 sekarang nie...

pada ketika itu,bangunan yg saye duduki sekali dgn pelajar2 tingkatan 2 & 3.jadi,cuba sahabat2 semua bayangkan,bila tibanye hari khamis (mase tazkirah),satu bangunan tu pasti akan penuh dgn seni0r2 kami yg bergerak 'myampaikan tazkirah(teguran+nasihat+marah+puji+gelak ketawa+tangisan)'ehehe...memang padat tazkirah dye0rg!itulah salah satu pr0ses tarbiyah yg saye lalui serta per0leh di bumi SHAMS...memang terbaek!
kalaulah sahabat2 semua berada kat tempat saye kn,kalian pun macam nie jugak ke...?maksud saye,kalian pun akan berubah jugak jdi s0meone 'new' after 'ditarbiyah'...?emm...
Mesti ada dalam kalangan sahabat2 semua yg berkata,"baguslah terkena culture shock...sekurang2nye berubah jadi lebih baik..." kalau kalian semua  nak tahu,saye pun fikir macam tu jugak...Namun,'ku sangka panas hingga ke petang rupa-rupanya hujan di tengah hari'.Saye sangka bahwa saye akan terus dlm 'kesedaran' seperti ini.Tapi,sebagai se0rang insan saye juga tidak terlepas dari diuji oleh Allah...

#ujian apekah yg menimpa saye?berjayakah saye menghadapi ujian itu?ingin tahu...?
nantikan sambungan kisah saye =)
selamat membaca...sem0ga kita sama2 mengambil ibrah (pengajaran) dari apa yang terjadi ini.InsyaAllah...
maaf andai ada kata2 di atas yg kurang enak dibaca...

0 comments:

Catat Ulasan

Jejak..


Sedarlah wahai anakku,
Tiada bunga yang tidak akan layu,
Tiada ombak yang tidak akan berundur,
Tiada cahaya yang tidak akan malap,
Jadi apakah yang kamu rungsingkan lagi?

Wahai anakku,
Tiada parut yang tidak akan pudar,
Tiada luka yang tidak akan sembuh,
Tiada putus harapan yang tidak akan berhenti,

Jadi apakah lagi yang kamu sangsikan?

Wahai anakku,
Jangan tunggu dalam kebimbangan,
Kerana masa tidak mengerti menunggu kamu yang sedang menunggu.

Ingat wahai anak kesayanganku, lakukan segalanya demi Allah swt dan jangan harapkan pulangan. Lakukan untuk mencari keredhaan Allah; maka dengan itu kamu tidak akan dikecewakan oleh siapa-siapa manusia.

Senyum ^_^
Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

DUNIA Tempat Persinggahan KITA!

Dunia adalah tempat ujian.
Ujian keimanan dan keta
qwaan. Ibarat bilik peperiksaan. Kita berada dalam bilik peperiksaan. Ada pantang larang, ada peraturan. Tidak semua yang kita ingin boleh kita lakukan. Begitulah kehidupan di dunia.

Dunia tempat kita bekerja, bukan tempat terima balasan atau upah. Manakala akhirat tempat kita menerima balasan, bukan tempat bekerja.


Warkah Perjuangan!

"Wahai para pemuda generasi islam, kembalilah ! Kalian adalah rohnya dan dengan kalian akan kita memimpin dunia ini kembali dengan iman & takwa.
Kalian adalah rahsia kebangkitan yang lama hilang. Dan kalian adalah fajarnya yang membawa cahaya baru itu!”
(As-Syahid Imam Hassan Al-Banna)


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

[Imam Hassan Al Basri]


Kata Ibnul Jauzy:
“Wahai para pemuda, kerahkan potensi dirimu selagi masih muda kerana belum pernah aku lihat karya yang paling berharga selain yang dilakukan oleh para generasi muda.”

Jiran Tetangga..