1# Langkahku Mengenal Sang Pencipta "Allah"

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum sahabat2 yg dikasihi sekalian =)
Bagi entri kali ini saye akan k0ngsikan dgn kalian semua tentang pengalaman saye dlm 'belajar' mengenal tarbiyyah ke arah Mahabbatullah...

Semuanye bermula ketika saye berumur 12 tahun & ketika itu saye telah memper0leh keputusan 5A bagi peperiksaan Upsr.Bagi pengetahuan kalian,saye berasal dr Kelantan & belajar di Terengganu.Pada ketika itu,kebanyakan sek0lah2 yg 'elit' mahupun yg hebat di Terengganu hanya boleh dimasuki oleh pelajar2 yg sememangnya anak kelahiran terengganu sahaja. emm...disebabkn itu juga saye mempunyai sedikit masalah untk menyambung pelajaran saye di peringkat sek0lah menengah.perm0honan saye ke sek0lah asrama penuh juga telah dit0lak & akhirnya saye diterima masuk ke Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malek.Singkatannye adalah SHAMS (Sheikh Abdul Malek School) yg bermaksud "matahari" dalam bahasa Arab. Kalimah ini melambangkan harapan warganya untuk melihat anak didiknya menjadi sinar yang bakal menerangi seluruh pelusuk alam dengan ilmu penuh di dada.

Sejarah sek0lah ini~Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malek terletak di Jalan Budiman, Kuala Terengganu, kira-kira dua kilometer dari bandar Kuala Terengganu. Pengambilan pelajar-pelajar sulungnya bermula pada 2 Januari 1984. Seramai 84 orang pelajar telah dipilih dan ditempatkan untuk sementara di Sekolah Menengah Seri Budiman, Kuala Terengganu. Sekolah ini pada awalnya diberi nama Sekolah Menengah Agama Seri Budiman. Tanggal Februari 1986, bangunan sekolah ini telah siap dibina dan semua kakitangan dan pelajar-pelajarnya mula berpindah ke bangunan tetapnya yang ada sekarang.
Nama Sekolah Menengah Agama Seri Budiman merupakan satu nama yang sangat lazim dan menjadi kekeliruan disebabkan terdapat tiga buah sekolah yang berdekatan juga diberi nama Seri Budiman maka Jabatan Pendidikan Terengganu meminta dicarikan satu nama lain yang lebih sesuai. Akhirnya, Pengetua Tuan Haji Ibrahim bin Mat @ Muhd bersama dengan seorang tokoh sejarah Negeri Terengganu Dato' Setia Jasa (Dato' Haji Mohd. Salleh bin Haji Awang) telah mencadangkan nama seorang tokoh ulama' Terengganu iaitu Sheikh Abdul Malek bin Abdullah yang terkenal dengan gelaran “Tok Ku Pulau Manis” untuk diabadikan namanya bagi sekolah ini. Cadangan ini diterima dan bermula bulan Ogos 1987 sekolah ini dengan rasminya dinamakan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malek. SHAMS sememangnye terkenal dari dulu & sehinggalah sekarang disebabkan kejayaan para pelajar yg dalam bidang akademik,sukan bahkan juga dari segi sahsiah pelajar-pelajarnye....


Begitulah serba-sedikit maklumat tentang sek0lah saye nie...Sebenarnye,sek0lah rendah saye hanyalah di hadapan sek0lah menengah ini.teramatlah dekat!!!satu rahsia saye nak k0ngsi dgn sahabat2 semua tau...(peristiwa sebelum masuk ke 'SHAMS')

Semasa saye di sek0leh rendah,saye merupakan pengawas sek0lah & telah ditugaskan untk 'berjage' di pintu pagar sek0lah pd waktu pagi...biaselah tugas pengawaskn!catat name bebudak yg datang lambat & bagi pada guru disiplin...hihihi.Dalam 'berjage' tu...ade satu perkara laen yg saye suka buat time tu!haa...ce teka ape dye ;)
ehehe...time tu sye suka sangat mengintai kakak2 & abang2 yg belajar kat SHAMS tu...sek0lah kami kn dekat jee!dye0rg pun selalu lalu-lalang kat depan sek0lah saye.lebih2 lagi bile time balik sek0lah.tapi,dalam sy0k2 duk mengendap dyeorangkn...satu perasaan mula menerpa masuk dlm hati saya!saye rase pelik,takut & kurang selesa dgn dye0rg...nk tahu kenapa???

emm...sebabnye saye tak biase nampak kakak2 yg berjilbab@bertudung labuh serta dgn abang2nye yg bersongk0k & k0piah sentiasa!saye rase janggal sangat mase tu...lawakkn!!!hihihi...lagipun,saye hanya berasal dari keluarga yg biase2 shj.biaselah time tu masih 'budak2' lagi...cam 0rang selalu katelah "budak nie x maced lagi..." Disebabkan perasaan tu jugak saye dah buat keputusan time tu yg saye takkan sambung belajar kat 'SHAMS'...SHAMS adalah satu2nye sek0lah yg saye pilih untk tidak pergi mase tu.Tapi lihatlah sahabat2 yg dikasihi sekalian,ape yg Allah tetapkan buat saye...untk sambung ke sek0lah menengah,'SHAMS' adalah satu2nye sek0lah yg menerima perm0honan saye ketika itu.Semua sek0lah2 yg laen men0lak permoh0nan saye.Bayangkan...Kuasa Allah!

Ape yg boleh saye faham saat tu cume,"0k,dah nasib aku.pergi jee.." Papa & mama pun sebenarnye tak tahu tentang perasaan saye mase tu...saye diamkan sahaja sbb taknak menyusahkn dye0rg.dye0rg dh penat2 buat perm0honan untuk saye  & tetibe saye nak r0sakkan kegembiraan dye0rg...0h tidak!saye takkan buat macam tu walaupun saye sendiri berat nk jejak kaki ke 'SHAMS'.dat time i'm juz thinking dat i'm d0 it c0z of them 'my bel0ved' parents'...
Haa...begitulah rahsia saye yg dah pun 'dib0ngkarkn' kepada sahabat2 semua! Selepas itu.....

#nantikan 'kisah saye' yg selanjutnye.buat br0thers & sisters yg dikasihi kerna Allah...maaf andai ade kate2 diatas yg kurang enak dibace & didengari...tujuan saye k0ngsikan kisah ini hanyalah satu,iaitu untuk kita semua sedar bahwa :
there are some things that we have no control over that have been planned by Allah to come onto our paths, whether it is situations, circumstances or even people we meet.
like this ayah –“it may be that you hate a thing which is good for you, and it may be that you love a thing which his bad for you. Allah knows and you know not” [2:216].
Having this level of faith – one in which we fully trust and are thankful for everything that happens because it is for our best – is not necessarily an easy task but nevertheless it is an undeniable fact.
“Say: ‘Nothing can happen to us except what Allah has ordained for us. He is Our Master. It is in Allah that the believers should put their trust’” [9:51].
The knowledge that not only is Allah in control but that there is no one who loves us more than Him fuels us. We are able to accept these situations and become happier as a result.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Ahmad Ammar Ahmad Azam