Hidup Berpersatuan, Jangan Jadi Fitnah Padanya!

Bismillahirrahmanirrahim.

Masa di tingkatan 4 & 5, saya gagal untuk bahagikan masa study dengan masa bermain dan lain-lain kerja.. Ter'over' seronok dengan kerja lain sampai, kurang masa untuk study. Last minute baru terkejar-kejar.

Masa di kampus, juga terlibat dengan gerak kerja berpersatuan. Parents pun naik risau takut saya tertinggal pelajaran. Tapi.. Alhamdulillah.. Sepanjang berpersatuan, saya & sahabat sahabiah sering kali diingatkan agar tidak mengabaikan pelajaran kami di samping aktif berpersatuan. Kami diingatkan agar tidak menjadi 'fitnah' kepada persatuan.

Sibuk berpersatuan hinggakan pelajaran terabai.. Nak salah persatuan ke? Tidak.. Kesalahan itu ditanggung oleh individu itu sendiri. Kerana dia sendiri kurang ambil cakna akan masanya, tanggungjawabnya.

Tipu kalau kata tak stress..! Sebelum berpersatuan, ada masa naik library, ada masa balik bilik, ada masa study dengan kawan-kawan.. Tapi bila dah berpersatuan, terkadang kurang masa & masa yang ada pun digunakan untuk selesaikan gerak kerja persatuan. Di situlah pengorbanannya. Masa yang ada tak sama dengan masa orang lain. Diri sendiri pun ibaratnya seperti 'chipsmore'! Kejap ada, kejap tiada. Nak mengharapkan orang faham diri kita, terkadang mereka tak mampu untuk faham.. Sebab mereka tiada di tempat kita. Tak boleh nak salahkan mereka juga.

Lantas.. bagaimana diri masih lagi 'qawwiy' berjuang? Doa. Mohon agar diberikan kekuatan. Itu satu-satunya senjata yang paling ampuh. Kekuatannya bergantung pada kesungguhan individu itu sendiri. Bila solat berjemaah bersama sahabat pimpinan, seringkali rasa sebak.. usai sahaja solat, dalam doa mereka pasti ada mereka mohon kepada Allah agar diberikan kekuatan serta keberkatan dalam gerak kerja yang dilakukan.

Dah tahu masa yang ada tidak mencukupi untuk study, untuk gerak kerja persatuan, lalu tatkala waktu study.. Sebelum mula study, mohon pada Allah. Semoga masa yang terhad ini, walaupun sekejap sahaja, mampu diri manfaatkan sebaiknya untuk mengulang kaji pelajaran. Semoga ilmu-ilmu yang dipelajari ini mudah untuk difahami, diingati serta semoga ianya juga akan mendatangkan kebaikan pada diri & orang lain jua. Yakinlah dengan apa yang diminta. Sepenuhnya pengharapan pada Ilahi.

In shaa Allah.. Baik-baik sahaja semuanya. Yakinlah!
Dalam apa jua yang dilakukan niatlah kerana-Nya. Mudah-mudahan setiap langkah bahkan segala perit jerih tatkala melaksanakan amanah belajar & juga berpersatuan itu ada nilai di sisi-Nya. Ameen..

Kata pensyarah saya:
"Tak salah kamu nak berpersatuan, kalau takde yang nak buat gerak kerja persatuan, siapa yang nak jaga kebajikan pelajar? Camne nak adanya program-program yang bermanfaat buat mereka? Andai terpilih buat jalankan amanah dalam persatuan, lakukan dengan sebaiknya. In shaa Allah.. Bantuan Allah sentiasa ada. Tapi perlu diingatkan. Jawatan itu jangan diminta-minta. Kalau terpilih, itu tandanya Allah s.w.t. tahu kamu sememangnya layak buat menjalankan amanah ini."

Yang terakhir.. Carilah kawan mahupun sahabat yang boleh mendorongmu untuk berjaya, mengenal erti kehidupan & yang paling penting, membawamu kepada kebaikan serta menjauhi larangan-Nya. Sesungghnya dia adalah cerminan dirimu.

Sekian.
Perkongsian yang tidak seberapa. Moga ada inputnya. Wallahua'lam..

6/8/2015
Indah_Tarbiyah

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Ahmad Ammar Ahmad Azam