Langkau ke kandungan utama

'Pengemudi Bahtera Cinta'

Bismillahirrahmanirrahim.


Duhai Mujahidah...
Jagalah rasa,
Tanam, baja dan semailah ia dengan izin-Nya,
Bukan mudah memandu rasa,
Ikutilah manual cinta-Nya,
Pasti dirimu kuat, tabah,
Menanti saatnya tiba.

Jika benar rasa itu,
Jangan risau,
Biar masa berlalu pergi,
Biar hari silih berganti,
Biar jarak memisahkan diri,
Dia kan pemilik hati,
Panjatkan doa pada-Nya,
Pasti terusik jua hatinya di sana.

Usah difikir,
Bila saatnya kunjung tiba,
Didiklah rasa,
Ini masanya buat bersedia,
Kelak saat bersama itu,
Bukan hanya perlukan rasa,
Bahkan ilmu sebagai panduan,
Cukupkan bekalan,
Itulah senjata ampuh bahtera.

Duhai Mujahidah...
Dirimu mengerti beratnya akan penantian,
Dek rasa yang terpendam,
Namun, percayalah...
Bahagia yang diimpikan,
Bukanlah sementara,
Hakikatnya bahagia hingga ke syurga,
Kerana itu,
Biar pengorbanan ini jadi saksi,
Kau telah pun berusaha,
Memimpin rasa demi reda-Nya.

Senyumlah :)
Walaupun belum pasti,
Apakah takdir yang bakal kau miliki,
Dirimu telah pun menang,
Tiada istilah kalah,
Kerana kaulah,
'Pengemudi Bahtera Cinta'.

Puisi: 'Pengemudi Bahtera Cinta'
Nukilan: Indah_Tarbiyah


"When you call yourself a Muslimah, it's important to 'look' and 'act' and be 'seen' as one."

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Bismillahirrahmanirrahim...
Melihat kepada suasana di sekeliling & telatah anak-anak remaja seusia dengan saya, saya mula mencari sesuatu sebagai sistem s0kongan (supp0rt system) dan juga persekitaran (biah) yang dapat membantu diri saya untuk terus istiqamah dalam bermujahadah mencari reda Ilahi... Pencarian saya bermula di bumi 'SHAMS' (gelaran bagi sek0lah menengah saya) dan di situ jugalah atas takdir Allah (melalui peranan yang dimainkan oleh seni0r-seni0r), saya menjumpainya...
AlhamduliLlah... N0w, I'm already in l0ve with it. Bila dah jatuh cinta semuanya Indahkan.Jadi, macam tu lah apa yang saya rasa dengan 'Tarbiyah'. Melalui tarbiyah saya pelajari segala-galanya termasuklah mengenal siapa itu Al-Khaliq, mengetahui siapa diri saya yang sebenarnya, tujuan saya hidup dan tali (ikatan) ukhwah. "Tarbiyah, apa maksud tarbiyah tu? " mesti ada yang tertanya-tanya kan. Meh snie nak habaq mai... Mengikut ensiklopedia, tarbiyah berasal dari bahasa Ar…

Pengalaman jaga booth, jual tudung

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum semua...

Sebelum ni fatin ada janji nak cerita pasal pengalaman sepanjang bersama team Hijabmanis ataupun nama barunya sekarang adalah I_Manishijab di UMT (Universiti Malaysia Terengganu) baru-baru ini. Maybe ada yang tak tahu apa yang fatin buat kan. So, untuk makluman semua fatin kan ada buat dropship tudung, dengan I_Manishijab tu lah. So, kebetulan dyeorang pun nak bukak booth dan perlukan pembantu. Fatin joinlah. Lagipun UniSZA kan sebelah UMT je. Dekat sangat ulang alik je. Hehe..😄😄😄

Seronok tau.. Bukak booth pastu jual pelbagai jenis tudung. Semuanya yang patuh syariah. 😊
Ada yang tanya tak penat ke? Tak kekok ke? Penat tu susah semestinya. Dari 10 pagi sampailah ke 11 malam. Lebih kurang camtulah. Boleh je nak balik awal dalam pukul 10 malam camtu, tapi yelah waktu tengah kemuncak, style budak-budak U plak jenis suka keluar lewat malam, memang time gitew la booth penuh orang. Penuh dengan akak-akak manis yang sibuk duk cari tudung.…

Episod 6 - Doanya terjawab sudah!

Alhamdulillah.. begitu lama penantiannya. Dan penantian itu satu penyeksaan bukan. Bukannya tidak mahu diluah, hanya Allah swt mengetahui sejauh mana rasa ini. Namun, reda si ayah seringkali bermain di fikiran. Mampukah hal ini dibawa berbincang? Mampukah Aisyah berhadapan dengan ayahnya? Menyatakan rasa yang selama ini dipendam. Allahurabbi.. Berat bila memikirkan soal hati, saat hati mula suka, menyimpan rasa, si ayah pula menyatakan syaratnya. “Ayah taknak anak-anak ayah berkahwin dengan orang negeri…!” tegas si ayah. Sebaliknya pula yang terjadi. Siapa mampu melawan takdir, rasa ini sudah mula hadir dalam diri Aisyah. Tidak disangka-sangka, si dia yang diminati berasal dari negeri itu. Kenapa? Kenapa hal ini perlu terjadi? Andai saja dia bukan berasal dari sana, sudah lama Aisyah meluahkan rasa ini pada si ayah. Biar dia memahami sejauh mana kesungguhan si anak. Dari pandangan orang luar, kenapa perkara mudah sebegitu perlu menjadi syarat utama bagi si ayah? Tidak logik dek akal!…