Kisah Ammar dan berus sabut!

Selepas Hari Raya dua tahun yang sudah, pada bulan September tahun 2013, ketika Ammar sedang bersiap untuk pulang ke Turki menyambung pelajarannya, dia meminta emaknya membelikan sesuatu yang pelik bagiku. Ya! pelik bagiku, kerana yang dipesannya ialah untuk membeli berus sabut dan berus dawai untuk dibawa ke Turki!

Untuk apa Ammar? Jawapnya ringkas, " Untuk cuci tandas ".

Aku bingung seketika! Mengapa ya ? Lazimnya para pelajar luar negara yang akan pulang semula menyambung pelajaran akan membawa pulang sejumlah makanan kegemaran yang tiada diluar negara, membeli pakaian tertentu atau barangan yang hanya ada di Malaysia.

Begitulah yang aku lakukan semasa pulang bercuti tika belajar di Amerika Syarikat dulu.

Setelah Ammar pulang ke RahmatuLlah, kerap aku dan isteri ke Istanbul menziarahi pusaranya dan tiap kesempatan akan menziarahi Madrasah Hayrat Vakfi untuk mengerat silaturrahim dan menggali khazanah Risalah An Nur dari para Hoca yang menjadi guru Ammar.

Akhirnya baru aku faham akan permintaan pelik tersebut. Rupanya amalan mencuci tandas, tempat buangan kotoran manusia, adalah salah satu usaha pembersihan hati dan menjaga keikhlasan diri agar hati sentiasa dididik berbuat sesuatu mestilah kerana ALlah SWT semata-mata.

Sekiranya hati terpalit dengan perasaan mazmumah saperti bersangka buruk sesama insan dan apalagi bersangka buruk dengan ALlah SWT saperti banyak mengeluh dan kecewa akan takdir ILahi, atau terdetik seketika perasaan bangga diri dan sombong, maka rawatannya ialah dengan mencuci tandas!

SubhanaLlah, mungkin inilah rahsianya maka tandas di Madrasah Hayrat begitu bersih sekali. Begitu juga Ku dapati Madrasah- madrasah selain Hayrat yang banyak di Turki.

Bukankah kebersihan itu sebahagian dari Iman?






Kisah diambil dari Fb ayahanda Ahmad Ammar --> Ahmad Azam Ab Rahman

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Ahmad Ammar Ahmad Azam