Ziarah Bumi Wakafan, Bumi SHAMS

Alhamdulillah... 
3/10/2014 bersamaan 7 Zulhijjah 1435H.
Kembali ke bumi wakafan, bumi Shams yang dicintai pagi tadi.

*bangunan pentadbiran & akademik


*surau sekolah & laluan menuju ke asrama

Bertemu murabbi-murabbi ummah. 
Mereka bukan sekadar berkongsi ilmu, terselit pentarbiyahan yang merupakan bonus berganda-ganda kepada anak didik. 
Setiap kali pertemuan, pasti tidak akan kembali dengan tangan kosong ! 
*pasti ada kata-kata dorongan, nasihat & doa dari mereka
Jazakumullahu khairan kathira cg2, ustaz2, ustazah2 :D

***
Segan sebenarnya...
Mula-mula sampai sekolah, terus pergi ke koperasi sekolah. 
Satu-satunya tempat di mana saya menjalankan tugas sebagai pengawas koperasi sekolah
&
 juga tempat lepak dari zaman sekolah sampailah kini.
*hari nie kira langkah kanan. koperasi adakan jamuan raya. 
kata kak ton, raya puasa tak sempat buat. terus pada raya haji.

Bertemu adik-adik junior, barisan seperjuangan dalam
Badan Pengawas Koperasi SHAMS.
Eh.. kak fatin ! Kak fatin kan...?
*mula-mula empunya diri malu nak mengaku. sebab yang bertanya tu adik-adik muslimin.
tak sangka, ingat juga pada senior mereka.
Iye.. kak fatin lah nie. Sekarang nie form berapa? 
Kami form 4 kak. Akak ingat tak, last kita jumpa kami form 2, kecik lagi
(tapi sekarang mereka lagi tinggi dari kak fatin)
Ingat... belajar macam mane? ok?
Ok... *senyum malu-malu
Akak dah makan ke? Jemputlah masuk kak... ^_^
Belum lagi. Takpe2...

Tersenyum melihat gelagat adik2 di koperasi.
Persis seperti zaman saya bersama sahabat-sahabat 3S.
Kecoh !!!
Urusan jual beli pelajar dengan pelajar.
Boleh bayangkan situasinya kan. 

Koperasi pun dah bertambah cantik. 
Cat dah tukar baru. Barang dah bertambah banyak.

***
setelah makan, saya & ukht Farhah Nabilah bergerak ke bilik kaunseling. 
satu lagi bilik lepak maseform 1 & setelah bergelar ex-Shamsians.

dulu-dulu, masa form 1. bilik nie lah akan jadi mangsa bila cikgu tak masuk kelas.
masuk bilik nie & cari cg kaunseling sembang2. 
kalau tak sembang, ambil borang kaji selidik pasal peribadi diri dan isi. *main-main
entah kenapa minat sangat dengan bilik nie pun saya tak tahu.
ehehe.. ;)
sampaikan pernah kena tegur dengan cg kaunseling sebab suka sangat melepak kat situ !
awak nie takde kelas ke?
ada cg !
kenapa tak masuk dalam kelas, baca buku, buku sejarah ke?
cg tak masuk kelas. bosan dlm kelas. buku sejarah? tak best la cg.
awak nie. sejarah la yang best. kalau takde sejarah, takde lah yang baru sekarang nie. awk.....
*memang betul2 kena kaunselinglah lepas tu... 
padan muka kan ! nakal tak? haha..

Dan hari nie, masa tengah bersembang dengan Cg.Rabiah (guru kaunseling),
tiba-tiba masuk dua orang adik muslimat 
bertanyakan perihal borang kaji selidik mengenai keperibadian diri mereka. 
tengah-tengah mereka bercakap, cg ada tanya pada mereka cita-cita apa
pada mulanya mereka malu nak jawab sebab kami ada
tapi, lepas tu jawab juga soalan cg tu..

 cita-cita mereka lebih kepada bidang sains
tapi, hakikatnya mereka punya kelebihan pada bidang bahasa berbanding bidang sains
(lihat pada result exam)
kekuatan mereka di situ
lantas, bermula sesi kaunseling dari cg.Rabiah !
*kami pun pakat duk dengar sekali

Kadang-kadang ada orang yang menidakkan isi hatinya @ minatnya. 
Macam awak berdua nie, kelebihan pada bidang bahasa
tapi, cita-cita pada bidang sains
bukan tak boleh, boleh..
ada juga situasi contohnya seperti awak nak kait buah mempelam atas pokok yang tinggi
awak rendah, tak sampai
jadi, awak mesti akan berusaha bersunguh-sungguh untuk dapatkannya
dengan cara apa?
pasti guna galah, panjat pokok, minta bantuan orang lain & sebagainya
sama macam belajar juga
dah cita-cita begitu, usaha biar dapat

"Orang yang berjaya bukan sekadar orang yang pandai, 
tetapi orang yang berjaya adalah orang yang berusaha luar biasa !"

itulah sedikit sebanyak nasihat yang saya peroleh dari cg.Rabiah. 
Alhamdulillah... 
seronok pergi sekolah.

cari dimana kelebihan diri, di situ kamu akan ketemu dirimu
*ambil mood nak exam final ^_^

***
#throwback
ini perjumpaan dengan cg.Rabiah pada bulan 10 tahun lepas.




*ziarah yang lepas, saya & ukht farhah sempat berusrah seketika
bersama adik-adik koperator muslimat =)


*inilah kak Ton! peneman setia di koperasi. 
salah seorang penggerak utama koop.  

***
In shaa Allah..
sampai bila-bila pun akan cuba saya sematkan di hati

sekian... 
sekadar perkongsian dengan sahabat-sahabt fiLlah. =)

ini hadiah buat kalian~



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Ahmad Ammar Ahmad Azam