Langkau ke kandungan utama

#1 Ukhuwwah Islamiyyah

Bismillah.
 
Seperti yang dijanjikan sebelum ini, saya ingin hadiahkan kepada sahabat-sahabat fillah #NotaUsrahIndah_Tarbiyah. Alhamdulillah.. akhirnya saya berkesempatan melakukannya dengan izin Allah s.w.t. Dan ini merupakan perkongsian pertama saya  ^_^
 
Semoga santapan yang disediakan ini boleh mengisi rohani kalian yang sedang kelaparan. Jangan lupa ! Baca bismillah terlebih dahulu. Pastikan setiap suapan yang masuk itu disertai dengan keberkatan dari-Nya. Selamat menjamu selera.
 

Soalan yang diajukan kepada ustaz:
Macam mana nak bersahabat dengan berlandaskan takwa?

Jawab ustaz:
1) Apabila menyayangi sahabatnya, dia mesti beritahu bahawa sayang dia itu kerana Allah s.w.t.
2) Apabila berpisah, minta kepada sahabat untuk didoakan kebaikan ke atasnya (ingat dalam doa).

Ingin doa mustajab: Dahulukan doa dengan menyebut nama rakan (dahulukn doa buat sahabat) & in shaa Allah malaikat akan membalas kembali doa itu kepada kita.

3) Apabila berjumpa dua saudara, tunjukkan senyuman beserta wajah yang berseri-seri (senyuman kamu kepada saudara kamu adalah sedekah).
4) Apabila berjumpa dua saudara, bersalaman dengan kemas.

Sabda Nabi Muhammad s.a.w:
"Mana-mana muslim tatkala berjumpa bersalam, Allah s.w.t akan ampunkan dosa sehingga tangan mereka jatuh/dilepaskan."

5) Hendaklah sentiasa menziarahi sahabat dari masa ke masa kerana Allah s.w.t.
6) Hendaklah dia menyebut tahniah kepada sahabat di atas kejayaan mereka.
7) Beri hadiah kepada sahabat.

Berilah hadiah / saling beri hadiah, nescaya kamu akan berkasih sayang.

8) Merealisasikan hak-hak ukhuwwah secara betul:
- beri salam.
- apabila dijemput ke kenduri, rumah, penuhkan undangan (pergi).
- apabila diminta beri nasihat, beri sekadar yang kita mampu.
- apabila sahabat bersin, jawab bersin (yarhamkallah) kalau dia sebut (Alhamdulillah).
- apabila sahabat sakit, ziarahi dan doakan kesembuhan bagi dirinya.
- apabila sahabat meninggal, iringi jenazahnya hingga ke kubur.

Apabila menziarahi sahabat, Allah s.w.t. akan bukakan pintu rezeki.

 Pesan Ustaz Rahmat Abdullah kepada adik-adik~

Dalam bersahabat perlu diingat 2 perkara:
1- Kesalahan & dosa diri kita kepada sahabat serta bila masa kita minta maaf kepada sahabat tersebut.
2- Kebaikan yang sahabat buat kepada diri kita & doa dari kita untuk sahabat.

Dalam bersahabat perlu dilupakan 2 perkara:
1- Kesalahan sahabat yang dilakukan kepada diri kita.
2- Kebaikan yang diri kita lakukan kepada sahabat.

Kisah teladan~
Abdullah bin Umar sanggup berjaga malam untuk melihat amalan yang dilakukan oleh seorang sahabat yang dikatakan oleh Rasulullah s.a.w. bahawa dia merupakan ahli syurga ketika di dalam majlis ilmu. Kemudian, Abdullah bin Umar bertanya kepada sahabat tersebut: "Apakah amalan yang dilakukan oleh engkau?" Sahabat menjawab, "Aku melakukan amalan (melupakan segala kesalahan yang dilakukan oleh orang lain kepada diriku sama ada secara sengaja ataupun tidak sengaja)."

Peringkat ukhuwwah~
1- Melebihkan orang lain daripada diri sendiri (paling tinggi).
2- Melebihkan diri sendiri daripada orang lain (paling rendah).

"Ukhuwwah asas kepada Kesatuan, Perbalahan asas kepada Kekufuran"
Binalah ukhuwwah bagi mengejar mardotiLlah.
Kerana Syurga tujuan kita !!!

Saya selalu diingatkan oleh sahabat-sahabat seperjuangan tentang ayat dalam surah Ali-Imran ini~
A103
Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.

A110
Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik.

 * sedikit perkongsian dari hamba yg dhoif kepada sahabat-sahabat FilLah.. Moga bermanfaat buat semua. In shaa Allah, perkongsian bagi tajuk yang seterusnya akan diupdate. Maaf atas kelewatan.
Jemput singgah ke fb:blogkeindahantarbiyah.blogspot ^_^ Mohon teguran dari sahabat-sahabat yang dikasihi andai punya kesilapan pada nota usrah ini. Syukran...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Bismillahirrahmanirrahim...
Melihat kepada suasana di sekeliling & telatah anak-anak remaja seusia dengan saya, saya mula mencari sesuatu sebagai sistem s0kongan (supp0rt system) dan juga persekitaran (biah) yang dapat membantu diri saya untuk terus istiqamah dalam bermujahadah mencari reda Ilahi... Pencarian saya bermula di bumi 'SHAMS' (gelaran bagi sek0lah menengah saya) dan di situ jugalah atas takdir Allah (melalui peranan yang dimainkan oleh seni0r-seni0r), saya menjumpainya...
AlhamduliLlah... N0w, I'm already in l0ve with it. Bila dah jatuh cinta semuanya Indahkan.Jadi, macam tu lah apa yang saya rasa dengan 'Tarbiyah'. Melalui tarbiyah saya pelajari segala-galanya termasuklah mengenal siapa itu Al-Khaliq, mengetahui siapa diri saya yang sebenarnya, tujuan saya hidup dan tali (ikatan) ukhwah. "Tarbiyah, apa maksud tarbiyah tu? " mesti ada yang tertanya-tanya kan. Meh snie nak habaq mai... Mengikut ensiklopedia, tarbiyah berasal dari bahasa Ar…

Pengalaman jaga booth, jual tudung

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum semua...

Sebelum ni fatin ada janji nak cerita pasal pengalaman sepanjang bersama team Hijabmanis ataupun nama barunya sekarang adalah I_Manishijab di UMT (Universiti Malaysia Terengganu) baru-baru ini. Maybe ada yang tak tahu apa yang fatin buat kan. So, untuk makluman semua fatin kan ada buat dropship tudung, dengan I_Manishijab tu lah. So, kebetulan dyeorang pun nak bukak booth dan perlukan pembantu. Fatin joinlah. Lagipun UniSZA kan sebelah UMT je. Dekat sangat ulang alik je. Hehe..😄😄😄

Seronok tau.. Bukak booth pastu jual pelbagai jenis tudung. Semuanya yang patuh syariah. 😊
Ada yang tanya tak penat ke? Tak kekok ke? Penat tu susah semestinya. Dari 10 pagi sampailah ke 11 malam. Lebih kurang camtulah. Boleh je nak balik awal dalam pukul 10 malam camtu, tapi yelah waktu tengah kemuncak, style budak-budak U plak jenis suka keluar lewat malam, memang time gitew la booth penuh orang. Penuh dengan akak-akak manis yang sibuk duk cari tudung.…

Episod 6 - Doanya terjawab sudah!

Alhamdulillah.. begitu lama penantiannya. Dan penantian itu satu penyeksaan bukan. Bukannya tidak mahu diluah, hanya Allah swt mengetahui sejauh mana rasa ini. Namun, reda si ayah seringkali bermain di fikiran. Mampukah hal ini dibawa berbincang? Mampukah Aisyah berhadapan dengan ayahnya? Menyatakan rasa yang selama ini dipendam. Allahurabbi.. Berat bila memikirkan soal hati, saat hati mula suka, menyimpan rasa, si ayah pula menyatakan syaratnya. “Ayah taknak anak-anak ayah berkahwin dengan orang negeri…!” tegas si ayah. Sebaliknya pula yang terjadi. Siapa mampu melawan takdir, rasa ini sudah mula hadir dalam diri Aisyah. Tidak disangka-sangka, si dia yang diminati berasal dari negeri itu. Kenapa? Kenapa hal ini perlu terjadi? Andai saja dia bukan berasal dari sana, sudah lama Aisyah meluahkan rasa ini pada si ayah. Biar dia memahami sejauh mana kesungguhan si anak. Dari pandangan orang luar, kenapa perkara mudah sebegitu perlu menjadi syarat utama bagi si ayah? Tidak logik dek akal!…