Langkau ke kandungan utama

Menutup AURAT yg dituntut Oleh Islam

Kenapa Wanita Islam Wajib Menutup Aurat?
kerana ia termaktub di dalam Al-Quran, Surah Al-Ahzab ayat 59 yang bermaksud: "Hendaklah mereka menghulurkan tudung ke seluruh tubuh mereka, supaya mereka lebih mudah dikenali orang, kerana itu mereka tidak diganngu"
Bahagian manakah yang boleh diperhatikan?
Rasulullah SAW telah bersabda:
"Bahawa anak perempuan apabila cukup umurnya, maka mereka tidak boleh dilihat akan dia, melainkan mukanya dan dua tapak tangannya hingga pergelangan." (HR. Abu Daud)
Muka Dan Tangan
Asma' Binti Abu Bakar telah menemui Rasulullah SAW dengan memakai pakaian yang nipis. Sabda Rasulullah SAW:
"Wahai Asma'! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid, tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja." (HR. Muslim dan Bukhari)
Surah An-Nisa' ayat34, Allah SWT berfirman:
"Kaum lelaki adalah pemimpin bagi kaum wanita."
Sepotong ayat dari surah Al-A'raf ayat 26, Allah SWT berfirman, "Hai anak keturunan Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu pakaian untuk perhiasan, dan pakaian Taqwa itu adalah yang paling baik."
Muka dan Leher
"Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahiliyah yang terdahulu."
a. Bersolek (make up)
b. Menurut Miqtil: "Sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang jahiliyah." 
Dada
"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutup dada-dada mereka."

Wangian
"Sesiapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata itu adalah zina." (HR. Nasa'i, Ibnu khuzaimah dan Hibban)
Kaki (Tumit kaki)
"Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." (surah An-Nur: 31)
a. Menampakkan kaki
b. Menghayunkan/melenggokkan mengikut hentakan kaki
Kepada Siapa Aurat Boleh Diperlihatkan?
"Dan janganlah memperlihatkan perhiasan mereka kecuali kepada suami-suami mereka, atau bapa-bapa mereka, atau bapa-bapa mertua mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka (anak tiri), atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita (rakan sejawat atau yang berkhidmat) dengan mereka, atau hamba sahaya mereka, atau orang-orang lelaki yang menjadi pengikut merka yang tidak mempunyai syahwat (nafsu) kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum timbul berahinya apabila melihat aurat perempuan." (surah An-Nur: 31)
Dress to Allah Not His Creations!
 Cara Berhijab
 *Pesananku buat Sister2ku yg kukasihi kerana Allah...
   Tutuplah auratmu...Semuanya sudah terbuktikan bahwa ianya adalah perintah dari Penciptamu iaitu Allah. Mungkin ada di kalangan kalian berkata, "Ah! Tak sampai seru lagi la..." Kenyataan kalian itu adalah SALAH sama sekali!!! Seru apa yang kalian nantikan lagi sedangkan Allah telah utuskan Nabi Muhammad SAW sebagai Rasul kepada kita untuk ajarkan kita akhlak2 yang mulia sebagai seorang Hamba. mungkin ada juga yang berkata, "Ah! Panaslah...Rimaslah..." Inginku tanyakan pada kalian, antara api dunia dan api neraka mana yang lebih panas? Sudah tentulah api nerakakan...Jadi, tidak timbulkah perasaan gerun dihati kalian dengan api neraka serta kepanasannya? Atau kalian semua yakin bahwa kalian bakal ke syurga bila ajal menjemput kalian?
Sudahlah dengan alasan2 itu!!! Kita semua tahu bahwa kita ini adalah umat akhir zaman dan kiamat itu adalah pasti dan kita sendiri tidak tahu bila masanya...Mungkin sahaja bila2 masa. Tapi, sudah bersiap sediakah kita 'wahai akhowat'? 
Berubahlah sedikit demi sedikit. SL0WLY BUT SURELY!!!Tidak perlu berubah secara drastik...Tapi jika kalian mampu berubah sepenuhnya, silakan. Tiada siapa yang halang. Itulah yang terbaik. 
Uhibbukum LilLah <3 





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Bismillahirrahmanirrahim...
Melihat kepada suasana di sekeliling & telatah anak-anak remaja seusia dengan saya, saya mula mencari sesuatu sebagai sistem s0kongan (supp0rt system) dan juga persekitaran (biah) yang dapat membantu diri saya untuk terus istiqamah dalam bermujahadah mencari reda Ilahi... Pencarian saya bermula di bumi 'SHAMS' (gelaran bagi sek0lah menengah saya) dan di situ jugalah atas takdir Allah (melalui peranan yang dimainkan oleh seni0r-seni0r), saya menjumpainya...
AlhamduliLlah... N0w, I'm already in l0ve with it. Bila dah jatuh cinta semuanya Indahkan.Jadi, macam tu lah apa yang saya rasa dengan 'Tarbiyah'. Melalui tarbiyah saya pelajari segala-galanya termasuklah mengenal siapa itu Al-Khaliq, mengetahui siapa diri saya yang sebenarnya, tujuan saya hidup dan tali (ikatan) ukhwah. "Tarbiyah, apa maksud tarbiyah tu? " mesti ada yang tertanya-tanya kan. Meh snie nak habaq mai... Mengikut ensiklopedia, tarbiyah berasal dari bahasa Ar…

Pengalaman jaga booth, jual tudung

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum semua...

Sebelum ni fatin ada janji nak cerita pasal pengalaman sepanjang bersama team Hijabmanis ataupun nama barunya sekarang adalah I_Manishijab di UMT (Universiti Malaysia Terengganu) baru-baru ini. Maybe ada yang tak tahu apa yang fatin buat kan. So, untuk makluman semua fatin kan ada buat dropship tudung, dengan I_Manishijab tu lah. So, kebetulan dyeorang pun nak bukak booth dan perlukan pembantu. Fatin joinlah. Lagipun UniSZA kan sebelah UMT je. Dekat sangat ulang alik je. Hehe..😄😄😄

Seronok tau.. Bukak booth pastu jual pelbagai jenis tudung. Semuanya yang patuh syariah. 😊
Ada yang tanya tak penat ke? Tak kekok ke? Penat tu susah semestinya. Dari 10 pagi sampailah ke 11 malam. Lebih kurang camtulah. Boleh je nak balik awal dalam pukul 10 malam camtu, tapi yelah waktu tengah kemuncak, style budak-budak U plak jenis suka keluar lewat malam, memang time gitew la booth penuh orang. Penuh dengan akak-akak manis yang sibuk duk cari tudung.…

Episod 6 - Doanya terjawab sudah!

Alhamdulillah.. begitu lama penantiannya. Dan penantian itu satu penyeksaan bukan. Bukannya tidak mahu diluah, hanya Allah swt mengetahui sejauh mana rasa ini. Namun, reda si ayah seringkali bermain di fikiran. Mampukah hal ini dibawa berbincang? Mampukah Aisyah berhadapan dengan ayahnya? Menyatakan rasa yang selama ini dipendam. Allahurabbi.. Berat bila memikirkan soal hati, saat hati mula suka, menyimpan rasa, si ayah pula menyatakan syaratnya. “Ayah taknak anak-anak ayah berkahwin dengan orang negeri…!” tegas si ayah. Sebaliknya pula yang terjadi. Siapa mampu melawan takdir, rasa ini sudah mula hadir dalam diri Aisyah. Tidak disangka-sangka, si dia yang diminati berasal dari negeri itu. Kenapa? Kenapa hal ini perlu terjadi? Andai saja dia bukan berasal dari sana, sudah lama Aisyah meluahkan rasa ini pada si ayah. Biar dia memahami sejauh mana kesungguhan si anak. Dari pandangan orang luar, kenapa perkara mudah sebegitu perlu menjadi syarat utama bagi si ayah? Tidak logik dek akal!…