#1 Bersama "DAKWAH LAPANGAN"

Bismilahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum sahabat2 yg kukasihi sekalian...Ku titipkan pengalaman yg kurasai & kualami ini agar kalian memahami bahwa 'gerak kerja dakwah' itu sememangnya perlukan peng0rbanan, kesabaran, kerjasama dan hati yang ikhlas. InsyaAllah...
Kenapa saye senaraikan 4 perkara itu? Saye tidak katakan bahwa 0rang yang tidak ikhlas hatinya, tidak b0leh pergi berdakwah. Tidak sama sekali! Mungkin sahaja kali pertame sese0rang itu pergi berdakwah adalah atas paksaan dari 0rang di sekelilingnya...Namun, apabila dia menceburkan diri dalam beberapa gerak kerja dakwah, dengan sendirinya keser0nokan 'berdakwah' itu akan muncul dalam diri & juga hatinya. Dari situlah keikhlasan itu timbul...Betul tak???
31/12/12...
Tarikh yang sangat bermakna! Hari tu juga saye mula mengerti bahwa gerak kerja dakwah sememangnya Sukar. Kekuatan diri bukan sahaja diuji dari luarannya, bahkan juga dari dalamannya. Berbekalkan kata2 semangat serta doa dari sahabat2 seperjuagan, saye kuatkan diri untuk bersama2 dengan mahasiswa2 yg lain iaitu dari KIAS, UM, UKM, POLITEK serta USM bagi melaksanakn 'dakwah lapangan' anjuran Gabungan Mahasiwa Islam Se-Malaysia (Gamis Kelantan) dgn kerjasama Majlis Perbandaran Kota Bharu serta Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan. Penyertaan bagi dakwah lapangan ini juga adalah bergantung atas kerelaan pelajar itu sendiri. N0 paKsaan!!


Beberapa hari sebelum gerak kerja dakwah itu, pengerusi Gamis Kelantan yg juga merupakan seni0r saye di Kias sempat berk0ngsi cerita dgn para peserta yg bakal mengikuti dakwah lapangan mengenai tempat2 yg bakal kami tuju serta pengalaman beliau bersama ikhwan2 yg lain. Beliau juga menyuruh kami bersiap sedia kerna orang2 yg bakal kami ketemu itu bermacam2 gaya/perangai...Saye rase kalian sendiri mampu bayangkan org2 yg macam mane yg kami bakal ketemu kn! 
Jadi,pada hari tersebut saye & sahabat2 dari KIAS telah diarahkan untuk berkumpul di Masjid Kg.Laut, Nilam Puri, Kelantan pd 4.30 ptg sebelum bertolak ke Balai Islam Lundang. Setibanya di sana, kami diarahkan untuk berkumpul di surau terlebih dahulu bagi menunggu ketibaan sahabat2 kami dari U yg lain. kami berkumpul di sane sehinggalah pkul 10.30 malam dan sepanjang waktu itulah ukhwah2 baru terjalin...ser0nok sangat! kami lakukan segala persiapan bersama2: pack pamplet2 (mengenai pemakaian yg menutup aurat & l0g0 Halal) ke dlm plastik untk diagihkan kpd orang awam sebagai hadiah pd malam tahun baru, makan sama2 (sharing is caring n_n) serta s0lat berjemaah...Mungkin bagi kalian ianya hanya aktiviti2 yg biasa, namun bila dilakukan bersama2 diselangi dgn gelak ketawa,kerjasama,ukhwah...ianya akan menimbulkn satu perasaan yg sngt bahagia! Percayalah...
Pembahagian kmpulan sebnyak 19 kmpln turut dlakukn & setiap kmpulan mpunyai mahasiswa2 (ikhwan wa akh0wat) dr U yg berbeza. Tempat2 yg kami tuju,antaranye: Tesco, Stadium, Menara Jam besar(sekitar masjid muhammadi), pengkalan chepa (pagar airport), jalan hamzah, pantai cahaya bulan (pcb), bandar KB. Bagi sahabat2 ikhwan yg diletakkn di pengkalan chepa, mereka sngat bertuah kerana pihak berkuasa mnjalankn sesi 'tangkapan' pd malam itu sehingga 4 pagi dan bagi yg berpeluang mereka mngkin mampu ikut serta untuk melihat gerak kerja pihak berkuasa serta suasana yg bakal berlaku.
Bagi kumpulan saye, ianya terdiri dr pelajar2 kias (11 org) & usm (2org) serta diketuai oleh Ustaz Asirullah, seni0r saye di kias. Sebelum bert0lak, kami diarahkn berkumpul dlm kmpulan trlebih dahulu bagi menerima sedikit taklimat dr ketua masing2...kami turut dibekalkn dgn pamplet2 serta 5 keping b0rang kajiselidik (masalah sosial) yg bakal kami ajukn s0alan2nye pada mad'u2 yg bakal kami jumpa nanti. nak dijadikan cerita...ketua kami telah tersilap bagi penerangan mengenai b0rang tersebut, dye kata bahwa borang itu kami yg perlu isi! pada awalnya memang rase pelik sbb bile melihat & bace s0alan2 yg ada pd b0rang tu, tak mungkin kami yg kena jawab...tpi bile dh ketua ckp, ikut jelah kn!ehehe...mase tgah isi b0rang tu,,,tibe2 ad ikhwan dri kmpulan laen kate, "eh!borang tu kena bagi pada mad'u la..." Haa...bile dngar dye ckap mcam tu,terus kami letak b0rang tu. semua salahkan ketua!! sempat lagi ketua kami balas, "dh isi semua ke b0rang tu?" kami, "dah la!" Ketua, "o00...ok.buat tak tahu je..." Sabar jelah!!
Seterusnya,kami bergerak dgn menggunakn kenderaan masing2 serta mnggunakn bberapa kenderaan yg dsediakn pihak JAHEAIK. Walaupun kenderaan tidak mncukupi & hujan masih terus membasahi bumi saat itu, namun ianya tidak mematahkan semangat kami. Naik m0tor redah hujan pn ad (ikhwan shj)...semangat anak muda!
Lawak jugak bila berkumpul ramai macam tu! Masing2 baru kenal sampaikn berlaku sedikit salah faham dlm kumpuln saye. Kisahnya begini: bagi student kias,kami sememangnya diajar mnggunakan panggilan ustaz & ustazah sesama pelajar itu sendiri.mksudnya, jika ada ikhwan yg ingin memanggil akh0wat maka dia perlu memanggilnya dgn panggilan ustazah! tujuannya adalah untk menjaga...jadi semasa sesi taklimat tdi, salah seorg shabat saye (akh0wat) tlh mmanggil shabat ikwan dgn pnggilan ustz, lalu mase dlm kerete sahabat saye dr usm (kak Izah) pn bertanya, "adik, lelaki tdi tu pensyarah adik ke?" Saye pn mnjawab, "eh,bukanlah kak...itu pn student mcam kita jgak."  "haa...tu la!akak pun pelik jgak, muda sngat 'pensyarah' tu,hihi...balas kak Izah smbil ketawa."
Bagi kmpln saye, kami diarahkn berada di sekitar menara Jam Besar. Di sana, kami berpecah kpd 2 kmpulan untk mengjar masa yg diberikn kerana pd pukul 12 malam kami mesti berada di stadium pula untk aktiviti yg selanjutnya. Sepanjang waktu itulah, pelbagai pengalamn menarik diper0leh! Kedai2 makan, stesen bas,orang2 yg ad di sekitar laluan kami & kenderaan2 yg ad ditepi jalan menjadi sasaran kami pd malam tu...
Pada mulanya, kami menuju ke sbuah kedai makan. Tapi, sbelum masuk seni0r saye dh pesan awal2, kat dalam sane rmai lelaki drpd perempuan,jdi yg lelaki mereka handle manakala yg perempuan dye serahkn pd saye & sahabat2 akh0wat yg lain...hanya Allah yg tahu perasaan saye mase tu. nak tegur 0rang yg tngah makan & berb0rak, nak bercakap guna ayat2 yg tersusun supaya tak terguris hati dye0rg, nak bagi pamplet shj tpi ada juga yg tak nak ambil, pandangan semua org dlm kedai yg sentiasa memerhatikn gerak geri saye & sahabat2...Bayangkan! Nampak senang,tapi Tidak sama sekali...
Situasi lain pula: mase tgah bjalan2 tu, seni0r saye trnampak se0rg makcik dlm kereta parking dtepi jalan,lalu dye minta salah se0rg dari ak0wat untk pergi bjumpa dgn makcik tu. saye yg pling dekat dgn kereta tu jadi saye pun melangkah mendekatinya & mengetuk cermin kereta. Awal2 saye ketuk tu, makcik tu taknak buka cermin. Muke dye pula langsung tak senyum mase tu...Saye yg kat luar nie pun rasa serba salah dibuatnye. Jadi, saye ketuk lagi cermin kereta tu. Kali nie dye macam nak buka cermin, tapi tak jadi jugak...Dye terus buka pintu kereta,tapi tu pun buka sikit jee. Tapi saye cuba jugak, cakap sl0w2, bagi salam dulu, prkenalkn diri, terangkan kat dye tujuan sye bagi pamplet, d0akan dye & ucapkn trima kasih sbb sudi luangkn masa dgn saye...Mase terangkn pasal pamplet tu barulah dye mula senyum dan bertambah senyum!! Alhamdulillah...ad impr0vement!  Lega rasenye...
Haaa...tu la. Tak senang tau,kena banyak sabar. Sebenarnye, kalau diikutkn makcik tu tak bersalah pun. Biaselah, zaman sekarang nie tak selamatkan. Ada je prkara2 buruk berlaku. Mungkin makcik tu berjaga2 rasenye, lgipun time tu kan tengah malam...

* ingin tahu kisah 'dakwah lapangan' yg selanjutnye??? 
   teruskn bacaan kalian pada entri yg #2...
 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Tiga Golongan Manusia