Langkau ke kandungan utama

Markah AKHIRAT!!!

Bismillahirrahmanirrahim...
buat sahabat2 yg saye kasihi kerana Allah <3
Entri kali ini merupakan nasihat dari pensyarah B.Arab saye di kampus. Beliau merupakn se0rg yg sngat pandai menarik minat student2nye untk mndengar & sentiasa menyelitkn perihal2 pengajaran berkaitan duniawi serta ukhrawi. Itu yg membuatkn pelajaran yg saye pelajari bersama sahabat2 yg lain lebih bermakna!
selamat membaca =)
Bagi se0rang insan yg bergelar Pelajar,
apakah yg biasa menjadi target mereka semasa belajar, markah akhiratkah ataupun markah dunia semata2 kerna mahu mencapai dan memegang gelaran pelajar terbaik, mendapat segulung ijazah, anugerah dekan serta puji-pujian drpd pensyarah mahupun teman2 sekuliah?
Bagi kalian pula, jawapan yg manakah yg kalian akan pilih? Jika markah akhirat yg kalian mahukan, Alhamdulillah...Tidak sia2 segala apa yg kalian pelajari, InsyaAllah. namun, jika pilihan kalian hanyalah markah dunia semata iaitu untuk mengejar glam0r & pengaruh semata2... Beristighfarlah! Mohon keampunan dgnNya dan tajdid (perbaharui) kembali niat kalian... Ingatlah!!! Niat kalian akan sentiasa mempengaruhi tindak tanduk kalian sebagai se0rg pelajar. c0ntohnya, bila ada di ntara kalian yg set niatnya hanyalah untuk mengenggam segulung ijazah,maka dye akan lakukn apa sahaja untuk mencapainya termasuklah meniru ketika peperiksaan, tidak hadir kelas (tapi minta org lain tandakn kehadiran), tidak ambil berat dlm pelajaran, perikse hanyalah untuk lulus (tidak target tinggi) & sebagainya...Wajarkah se0rang pelajar bersikap sebegitu??? Tepuk dada, tanya Iman!
Bile kita menuntut ilmu, kita kena ingat kita bukan sahaja mengumpul markah untuk peperiksaan shj, bahkan kita juga turut mengumpul markah untuk akhirat dimana markah2 kita itu sentiasa dicatat oleh malaikat dikiri dan kanan kita...Bayangkan jika kita meniru semasa exam, memang pensyarah2 kita tidak tahu kita meniru. Tapi al-Khaliq (pencipta) kita di atas sane sentiasa memerhati kita!!! Dia juga sentiasa dekat dgn hamba2Nya iaitu kita. Dengan markah tinggi @ baik yg kita dapat (secara Haram tadi dgn perbuatan Meniru) beserta segulung ijazah kita moh0n pekerjaan pula. Kemudian, tiap2 bulan dapat gaji. Bile dh kahwin, duit dr gaji tulah yg kita bagi nafkah pada isteri serta anak2... Dari tu juga mereka makan & membesar. Namun,,, kita lupa satu perkara! Setiap makanan yg masuk dlm diri mereka akan mengalir melalui saluran2 darah & menguatkan anggota2 dalamannya termasuklah HATI... Di sinilah bermula segala-galanya. Bila yg sampai pada hati tersebut bersumberkn benda2 yg haram maka hati itu akan r0sak dengan sendirinya. ker0sakkannya pula akan mempengaruhi akhlak sese0rg itu. Bayangkan!! Kita sendiri yg jadi penyebab kpd ker0sakkan akhlak anak2 kita krn beri mereka makan dr sumber yg haram. dari luarannya memang pekerjaan kita itu HALAL, namun cara kita mendapatkn pekerjaan itu adalah melalui cara yg HARAM dgn meniru. Niat sama sekali tidak menghalalkan cara kita!!!Allah marah! Orang di sekeliling pn tak reda dgn perbuatan kita tu... Semua orang tak suka, jadi macam mana kehidupan kita nk bahagia dan dlm rahmat Ilahi selalu??? Bayangkan...
Tapi, bile kita impikan ilmu yg dirahmatiNya, kita akan belajar bukan shj untuk dpt ilmu tapi juga untuk manfaatknnya pada 0rg lain. Bukan time exam shj kita akan bace buku,time2 laen pun kite tetap akan bersama buku. Di sini kite akan lihat rahmat Ilahi, walaupun kita tdk mendapat keputusan yg kita inginkn hati kite tetap akan tenang serta rasa berpuas hati sbb kite tahu yg diri kite dah berusaha sehabis baik!


Ingatlah anak2 muda...
cari bekalan dari sumber yg diberkati. Mase muda adalah masa yg paling sesuai untuk mencari dan menambah markah Akhirat! kalian masih kuat masih bertenaga, jadi manfaatkannya...
<3 Pesanan dari as-syahid imam hassan al-banna buat anak2 muda islami <3
Asas keimanan ialah hati yg bersih...
Asas keikhlasan ialah jiwa yg suci...
Asas semangat ialah keinginan yg kuat...
Asas usaha ialah keazaman yg membara...
dan semua sifat ini tidak wujud kecuali pada PEMUDA...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Bismillahirrahmanirrahim...
Melihat kepada suasana di sekeliling & telatah anak-anak remaja seusia dengan saya, saya mula mencari sesuatu sebagai sistem s0kongan (supp0rt system) dan juga persekitaran (biah) yang dapat membantu diri saya untuk terus istiqamah dalam bermujahadah mencari reda Ilahi... Pencarian saya bermula di bumi 'SHAMS' (gelaran bagi sek0lah menengah saya) dan di situ jugalah atas takdir Allah (melalui peranan yang dimainkan oleh seni0r-seni0r), saya menjumpainya...
AlhamduliLlah... N0w, I'm already in l0ve with it. Bila dah jatuh cinta semuanya Indahkan.Jadi, macam tu lah apa yang saya rasa dengan 'Tarbiyah'. Melalui tarbiyah saya pelajari segala-galanya termasuklah mengenal siapa itu Al-Khaliq, mengetahui siapa diri saya yang sebenarnya, tujuan saya hidup dan tali (ikatan) ukhwah. "Tarbiyah, apa maksud tarbiyah tu? " mesti ada yang tertanya-tanya kan. Meh snie nak habaq mai... Mengikut ensiklopedia, tarbiyah berasal dari bahasa Ar…

Pengalaman jaga booth, jual tudung

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum semua...

Sebelum ni fatin ada janji nak cerita pasal pengalaman sepanjang bersama team Hijabmanis ataupun nama barunya sekarang adalah I_Manishijab di UMT (Universiti Malaysia Terengganu) baru-baru ini. Maybe ada yang tak tahu apa yang fatin buat kan. So, untuk makluman semua fatin kan ada buat dropship tudung, dengan I_Manishijab tu lah. So, kebetulan dyeorang pun nak bukak booth dan perlukan pembantu. Fatin joinlah. Lagipun UniSZA kan sebelah UMT je. Dekat sangat ulang alik je. Hehe..😄😄😄

Seronok tau.. Bukak booth pastu jual pelbagai jenis tudung. Semuanya yang patuh syariah. 😊
Ada yang tanya tak penat ke? Tak kekok ke? Penat tu susah semestinya. Dari 10 pagi sampailah ke 11 malam. Lebih kurang camtulah. Boleh je nak balik awal dalam pukul 10 malam camtu, tapi yelah waktu tengah kemuncak, style budak-budak U plak jenis suka keluar lewat malam, memang time gitew la booth penuh orang. Penuh dengan akak-akak manis yang sibuk duk cari tudung.…

Episod 6 - Doanya terjawab sudah!

Alhamdulillah.. begitu lama penantiannya. Dan penantian itu satu penyeksaan bukan. Bukannya tidak mahu diluah, hanya Allah swt mengetahui sejauh mana rasa ini. Namun, reda si ayah seringkali bermain di fikiran. Mampukah hal ini dibawa berbincang? Mampukah Aisyah berhadapan dengan ayahnya? Menyatakan rasa yang selama ini dipendam. Allahurabbi.. Berat bila memikirkan soal hati, saat hati mula suka, menyimpan rasa, si ayah pula menyatakan syaratnya. “Ayah taknak anak-anak ayah berkahwin dengan orang negeri…!” tegas si ayah. Sebaliknya pula yang terjadi. Siapa mampu melawan takdir, rasa ini sudah mula hadir dalam diri Aisyah. Tidak disangka-sangka, si dia yang diminati berasal dari negeri itu. Kenapa? Kenapa hal ini perlu terjadi? Andai saja dia bukan berasal dari sana, sudah lama Aisyah meluahkan rasa ini pada si ayah. Biar dia memahami sejauh mana kesungguhan si anak. Dari pandangan orang luar, kenapa perkara mudah sebegitu perlu menjadi syarat utama bagi si ayah? Tidak logik dek akal!…