Markah AKHIRAT!!!

Bismillahirrahmanirrahim...
buat sahabat2 yg saye kasihi kerana Allah <3
Entri kali ini merupakan nasihat dari pensyarah B.Arab saye di kampus. Beliau merupakn se0rg yg sngat pandai menarik minat student2nye untk mndengar & sentiasa menyelitkn perihal2 pengajaran berkaitan duniawi serta ukhrawi. Itu yg membuatkn pelajaran yg saye pelajari bersama sahabat2 yg lain lebih bermakna!
selamat membaca =)
Bagi se0rang insan yg bergelar Pelajar,
apakah yg biasa menjadi target mereka semasa belajar, markah akhiratkah ataupun markah dunia semata2 kerna mahu mencapai dan memegang gelaran pelajar terbaik, mendapat segulung ijazah, anugerah dekan serta puji-pujian drpd pensyarah mahupun teman2 sekuliah?
Bagi kalian pula, jawapan yg manakah yg kalian akan pilih? Jika markah akhirat yg kalian mahukan, Alhamdulillah...Tidak sia2 segala apa yg kalian pelajari, InsyaAllah. namun, jika pilihan kalian hanyalah markah dunia semata iaitu untuk mengejar glam0r & pengaruh semata2... Beristighfarlah! Mohon keampunan dgnNya dan tajdid (perbaharui) kembali niat kalian... Ingatlah!!! Niat kalian akan sentiasa mempengaruhi tindak tanduk kalian sebagai se0rg pelajar. c0ntohnya, bila ada di ntara kalian yg set niatnya hanyalah untuk mengenggam segulung ijazah,maka dye akan lakukn apa sahaja untuk mencapainya termasuklah meniru ketika peperiksaan, tidak hadir kelas (tapi minta org lain tandakn kehadiran), tidak ambil berat dlm pelajaran, perikse hanyalah untuk lulus (tidak target tinggi) & sebagainya...Wajarkah se0rang pelajar bersikap sebegitu??? Tepuk dada, tanya Iman!
Bile kita menuntut ilmu, kita kena ingat kita bukan sahaja mengumpul markah untuk peperiksaan shj, bahkan kita juga turut mengumpul markah untuk akhirat dimana markah2 kita itu sentiasa dicatat oleh malaikat dikiri dan kanan kita...Bayangkan jika kita meniru semasa exam, memang pensyarah2 kita tidak tahu kita meniru. Tapi al-Khaliq (pencipta) kita di atas sane sentiasa memerhati kita!!! Dia juga sentiasa dekat dgn hamba2Nya iaitu kita. Dengan markah tinggi @ baik yg kita dapat (secara Haram tadi dgn perbuatan Meniru) beserta segulung ijazah kita moh0n pekerjaan pula. Kemudian, tiap2 bulan dapat gaji. Bile dh kahwin, duit dr gaji tulah yg kita bagi nafkah pada isteri serta anak2... Dari tu juga mereka makan & membesar. Namun,,, kita lupa satu perkara! Setiap makanan yg masuk dlm diri mereka akan mengalir melalui saluran2 darah & menguatkan anggota2 dalamannya termasuklah HATI... Di sinilah bermula segala-galanya. Bila yg sampai pada hati tersebut bersumberkn benda2 yg haram maka hati itu akan r0sak dengan sendirinya. ker0sakkannya pula akan mempengaruhi akhlak sese0rg itu. Bayangkan!! Kita sendiri yg jadi penyebab kpd ker0sakkan akhlak anak2 kita krn beri mereka makan dr sumber yg haram. dari luarannya memang pekerjaan kita itu HALAL, namun cara kita mendapatkn pekerjaan itu adalah melalui cara yg HARAM dgn meniru. Niat sama sekali tidak menghalalkan cara kita!!!Allah marah! Orang di sekeliling pn tak reda dgn perbuatan kita tu... Semua orang tak suka, jadi macam mana kehidupan kita nk bahagia dan dlm rahmat Ilahi selalu??? Bayangkan...
Tapi, bile kita impikan ilmu yg dirahmatiNya, kita akan belajar bukan shj untuk dpt ilmu tapi juga untuk manfaatknnya pada 0rg lain. Bukan time exam shj kita akan bace buku,time2 laen pun kite tetap akan bersama buku. Di sini kite akan lihat rahmat Ilahi, walaupun kita tdk mendapat keputusan yg kita inginkn hati kite tetap akan tenang serta rasa berpuas hati sbb kite tahu yg diri kite dah berusaha sehabis baik!


Ingatlah anak2 muda...
cari bekalan dari sumber yg diberkati. Mase muda adalah masa yg paling sesuai untuk mencari dan menambah markah Akhirat! kalian masih kuat masih bertenaga, jadi manfaatkannya...
<3 Pesanan dari as-syahid imam hassan al-banna buat anak2 muda islami <3
Asas keimanan ialah hati yg bersih...
Asas keikhlasan ialah jiwa yg suci...
Asas semangat ialah keinginan yg kuat...
Asas usaha ialah keazaman yg membara...
dan semua sifat ini tidak wujud kecuali pada PEMUDA...

0 comments:

Catat Ulasan

Jejak..


Sedarlah wahai anakku,
Tiada bunga yang tidak akan layu,
Tiada ombak yang tidak akan berundur,
Tiada cahaya yang tidak akan malap,
Jadi apakah yang kamu rungsingkan lagi?

Wahai anakku,
Tiada parut yang tidak akan pudar,
Tiada luka yang tidak akan sembuh,
Tiada putus harapan yang tidak akan berhenti,

Jadi apakah lagi yang kamu sangsikan?

Wahai anakku,
Jangan tunggu dalam kebimbangan,
Kerana masa tidak mengerti menunggu kamu yang sedang menunggu.

Ingat wahai anak kesayanganku, lakukan segalanya demi Allah swt dan jangan harapkan pulangan. Lakukan untuk mencari keredhaan Allah; maka dengan itu kamu tidak akan dikecewakan oleh siapa-siapa manusia.

Senyum ^_^
Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

DUNIA Tempat Persinggahan KITA!

Dunia adalah tempat ujian.
Ujian keimanan dan keta
qwaan. Ibarat bilik peperiksaan. Kita berada dalam bilik peperiksaan. Ada pantang larang, ada peraturan. Tidak semua yang kita ingin boleh kita lakukan. Begitulah kehidupan di dunia.

Dunia tempat kita bekerja, bukan tempat terima balasan atau upah. Manakala akhirat tempat kita menerima balasan, bukan tempat bekerja.


Warkah Perjuangan!

"Wahai para pemuda generasi islam, kembalilah ! Kalian adalah rohnya dan dengan kalian akan kita memimpin dunia ini kembali dengan iman & takwa.
Kalian adalah rahsia kebangkitan yang lama hilang. Dan kalian adalah fajarnya yang membawa cahaya baru itu!”
(As-Syahid Imam Hassan Al-Banna)


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

[Imam Hassan Al Basri]


Kata Ibnul Jauzy:
“Wahai para pemuda, kerahkan potensi dirimu selagi masih muda kerana belum pernah aku lihat karya yang paling berharga selain yang dilakukan oleh para generasi muda.”

Jiran Tetangga..