#1 Pengalaman Kerja Part-Time

Bismillah.

Based on pengalaman sebelum ni..habis je diploma, fatin jadi cikgu tadika. Itulah pekerjaan pertama yang fatin buat. Tak belajar lagi niaga online. Itupun kerja isi masa, cari duit sebelum masuk degree. Tak lama pun 5 bulan je. Gaji 3 bulan pertama dalam Rm700 lebih, lepas tu naik Rm900 lebih. Mula-mula fatin kena jaga kids 3 tahun. Faham jelah 3 tahun camne kan😅 kecik lagi, keje dyeorang pulak berkepit je gan teacher. Dalam 5 orang camtu..Ajar pun benda basic & dyeorang pun dalam fasa bermain kan. Bayangkan mak anak 5 bila nak buat susu semua berderet masuk dapur😂😂😂 that moment memang takleh lupa. Bagi arahan semua duduk elok-elok, kalau tak tak dapat susu. Sambil bancuh susu tu berzikir ka, nyanyi lagu fav dyeorg ka..kena hiburkan jugak biar dyeorang follow sama. Kalau tak dyeorang duk potpet mengulang "susu..susu.." Pastu dapat jugak pngalaman ajar kids 5 & 6 tahun, ganti teacher yang takde. Ajar ngaji sesi petang, ajar kelas membaca. Pagi dengan kids tadika, petang dah bcampur gan anak-anak sek ren. Itulah job pertama yang fatin buat😊 Nasib baik adik-beradik ramai, jadi dah terbiasa dengan suasana riuh dengan budak-budak, dah selalu kena jaga adik-adik, takdelah kekok sangat. Cuma kena selalu berjaga-jaga, hati-hati sebab jaga anak orang kan, amanah tu.

Bila balik kerja, fatin selalu kongsi cerita dengan mama, papa. Excited terlebih. Lagi-lagi kerja dengan kids yang 'baru nak mengenal dunia'. Semua benda fatin cuba, termasuklah mengajar, sediakan makanan, mandikan mereka, buatkan susu, tidurkan mereka dll.. Seronok 😄 Alhamdulillah.. Papa pun pernah cakap, "takpelah.. Penat tu biasa. Pengalaman tu yang penting! Banyak dah tahu. Dah boleh buat. Baguslah". Hehe.. Tak tipu! Memang penat dari 8 a.m - 6 p.m. Sabtu..Kelas tuisyen.. Full jadual! Apepun.. Rasa bersyukur sangat dapat bersama kids TGK. Bila mereka merajuk, kena tahu cara memujuk. Nak marah pun, ada caranya. Nak mengajar, nak tarik perhatian anak-anak kecil.. Everything must under control. Yang penting, teachers sendiri kena tunjukkan contoh yang baik. Anak-anak baru nak kenal dunia, sebab tu mereka perlu dicorakkan sebaiknya. Dalam banyak-banyak kenangan, ada jugak kenangan yang menghiburkan hati.. tengah sibuk-sibuk siapkan dyeorang, tetiba... "Ibu ! Awish..." 😆😆😆 Ibu??? Ahaha..They always  tersasul.



Ada sekali tu parents bagitahu anak dyeorang yang 3 tahun tu duk berzikir dalam kereta sepanjang perjalanan dyeorang satu family balik kampung. Happy la mak ayah kan, terkejut pun ye jugak. Memang la sebutan tak jelas mana tapi kids kita boleh agak apa yang dyeorang sebut tu. So parents tanya la fatin ajar apa. Fatin cerita jelah apa yang fatin buat. Dengan dyeorang fatin memang selalu berzikir, tak kisah la zikir apa pun, yang terlintas tu fatin sebut je. Contohnya, masa dyeorang nak tidur tu, sambil usap-usap kepala, sambil tepuk-tepuk nak bagi tidur fatin berzikir. Dyeorang tengah sibuk-sibuk main, fatin duk tepi perhatikan je dyeorang main, tapi mulut duk berzikir jugak. Sama la time buat susu, macam tu jugak. Rupanya kids ni kan cepat sangat boleh adapt dengan apa yang kita buat. Kita tak sedar sebenarnya dyeorang perhatikan kita, tengok apa kita buat. Fatin pun berzikir sebab nak relaks, dalam masa yang sama tenangkan kids tu jugak, bagi mudah dyeorang follow apa fatin buat. Maybe sebab tulah dyeorang dah terbiasa dan boleh terikut zikir sama.. Alhamdulillah, fatin pun seronok bila parents inform camtu. Fatin kan adik beradik ramai, so selalu tengok mama buat kat adik-adik camtu, tok-tok kita dulu pun camtu kan. hehe.. Bila dah masuk degree, pernah jugak time cuti sem fatin ajak kengkawan bekerjasama dengan tadika tu buat kem solat untuk kids tadika. Alhamdulillah kami dapat feedback yang baik dari owner tadika😊


Fatin ada jugak terfikir..
Dalam membentuk anak-anak kecil ini, kita yang terlebih dahulu perlu kepada 'pengisian ilmu' kan.
Berbekalkan ilmu itulah, kita didik dan asuh mereka. Sejauh mana usaha kita dalam menjadikan diri kita sebagai 'madrasah pertama' atau 'sekolah pertama' bagi mereka? Bagi fatin, tak rugi pun belajar tinggi-tinggi sebab nanti bila dah kawen, ada bekalan buat anak sendiri kan. Teringat pesan ustaz, "ana tak tahu lah, zaman sekarang ni berapa ramai anak-anak gadis yang bersedia menggalas tugas sebagai seorang ibu? Ana tak tahu berapa ramai di antara kalian yang akan mendodoikan anak-anak kalian kelak dengan alunan Zikrullah." Sentap! Ada benar kata ustaz. Lihat sahaja pada diri kita. Siapkah kita menjadi madrasah buat anak-anak yang bakal dilahirkan? Ala.. jauh sangat fikir! Kawen pun belum. Dah fikir pasal anak. Relax la. Kawen pun tak tahu bila kan. Memang la. Kawen tak tahu bila. Tapi tak salah kalau mempersiapkan diri kan. Mak ayah kita pun menilai anak-anak gadis mereka. Kita sibuk cakap nak kawen. Tapi diri sendiri tak terurus. Camna mak ayah nak percaya kat kita. Nak bahagi masa buat belajar, keluarga, kengkawan, gajet dan lain-lain pun tak pandai.. Camna lah kalau dah kawen nanti kan. Kita perlu nilai diri. Perlu insafi diri. Orang lain hanya mampu beri nasihat. Mampu mendidik. Semuanya nanti terpulang pada diri kita. Bagaimana kita mengaplikasikan semua perkara-perkara tu? Fatin pun sama jugak cam korang, cakap je lebih tapi tak terurus jugak diri ni, kurang itu ini. Tapi tulah..

Duhai gadis.
Kau dan aku. 
Kita sama!
Bakal madrasah pertama buat si kecil! 
Ayuh.. Perbaiki diri buat kemaslahatan Ummah kelak. 
In shaa Allah. Dengan setiap usaha itu, ada nilai disisi-Nya.


*****

Bersambung...

0 comments:

Catat Ulasan

Jejak..


Sedarlah wahai anakku,
Tiada bunga yang tidak akan layu,
Tiada ombak yang tidak akan berundur,
Tiada cahaya yang tidak akan malap,
Jadi apakah yang kamu rungsingkan lagi?

Wahai anakku,
Tiada parut yang tidak akan pudar,
Tiada luka yang tidak akan sembuh,
Tiada putus harapan yang tidak akan berhenti,

Jadi apakah lagi yang kamu sangsikan?

Wahai anakku,
Jangan tunggu dalam kebimbangan,
Kerana masa tidak mengerti menunggu kamu yang sedang menunggu.

Ingat wahai anak kesayanganku, lakukan segalanya demi Allah swt dan jangan harapkan pulangan. Lakukan untuk mencari keredhaan Allah; maka dengan itu kamu tidak akan dikecewakan oleh siapa-siapa manusia.

Senyum ^_^
Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

DUNIA Tempat Persinggahan KITA!

Dunia adalah tempat ujian.
Ujian keimanan dan keta
qwaan. Ibarat bilik peperiksaan. Kita berada dalam bilik peperiksaan. Ada pantang larang, ada peraturan. Tidak semua yang kita ingin boleh kita lakukan. Begitulah kehidupan di dunia.

Dunia tempat kita bekerja, bukan tempat terima balasan atau upah. Manakala akhirat tempat kita menerima balasan, bukan tempat bekerja.


Warkah Perjuangan!

"Wahai para pemuda generasi islam, kembalilah ! Kalian adalah rohnya dan dengan kalian akan kita memimpin dunia ini kembali dengan iman & takwa.
Kalian adalah rahsia kebangkitan yang lama hilang. Dan kalian adalah fajarnya yang membawa cahaya baru itu!”
(As-Syahid Imam Hassan Al-Banna)


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

[Imam Hassan Al Basri]


Kata Ibnul Jauzy:
“Wahai para pemuda, kerahkan potensi dirimu selagi masih muda kerana belum pernah aku lihat karya yang paling berharga selain yang dilakukan oleh para generasi muda.”

Jiran Tetangga..