#1 Catatan hujung semester..

Bismillah..
Sedikit catatan ringkas fatin dengan kengkawan, hari-hari terakhir kami sebagai pelajar degree..
Final exam mula 28 Disember 2018. 6 hari ada paper direct takde gap langsung, rasa cam zombie pun ada.. haha.. last paper kami 6 Januari 2019.

6 Januari 2019
Alhamdulillah, hari terakhir final exam kami bagi student semester 8. Macam-macam perasaan ada. Happy ada sedih pun ada.. Yelah kalau sebelum ni cuti semester pun tak rasa sangat berpisah tu, sebab dah tahu nanti bukak semester baru dapat jumpa kengkawan lagi kan. Tapi ni dah semester akhir, tahun akhir. Jumpa nanti time konvo la pulak. In shaa Allah lah kan panjang umur, ada rezeki dapat jumpa masa tu nanti..

Lepas je habis exam, keluar dewan masing-masing dah bersalam-salaman, mintak maaf, peluk, ada yang dah nangis.. fatin yang cuba tahan air mata pun kalah jugak. Menangis sama,,uhuhu..Suasana tu cam suasana raya.. Sedih tau nak berpisah dengan kengkawan yang dah 3 tahun setengah bersusah payah belajar sesama. Seribu kenangan tersimpan kat bumi UniSZA, Terengganu. Bila dah selesai, kami pun apa lagi mesti la ambil gambar semua buat kenangan kan.. Dari gambar reramai sampai la gambar dengan partner & bestfriend masing-masing. Macam ni rupanya feeling habis belajar kan. Semester-semester sebelum ni duk perati senior-senior jaa..terfikir jugak apa lah yang dyeorang rasa kan. Nah! Kali ni rasalah sendiri..

7 Januari 2019
Hari ni fatin dengan kengkawan settlekan borang transkrip kami. Alhamdulillah dah settle walaupun pagi tu kami kelam kabut sikit..haha.. sebab masing-masing ada plan sendiri nak buat apa. Nak ngantar buku dekat adik-adik junior, nak beli keropok lekor bawak balik, janji nak jumpa member bergambar dan makan sesame..ke hulu ke hilir la jawabnya..apapun, masa yang ada kami cuba manfaatkan sebaiknya biar terisi..dah settle balik rumah sewa, masing-masing dah start busy mengemas barang nak balik..

Dekat story whatsapp tu pulak masing-masing duk update aktiviti mereka, hari-hari terakhir di bumi Terengganu. Ada yang foodhunter, ada yang berjalan pusing tempat-tempat menarik kat Terengganu ni, ada yang sepakat beli patung penyu nak bawak balik sebagai kenangan, macam-macam kisah ada.. So, lepas tu sorang-sorang berangkat balik. Kita ni lagi la sedih sebab memang asal Terengganu kan, so tengok kengkawan je la balik. Kalau gi UniSZA tu mahunya nangis sebab semua tempat dalam tu ada kenangan dengan dyeorang semua..

Nak dijadikan cerita, malam tu jugak kami dapat satu berita yang mengejutkan semua. Ibu kepada rakan sekuliah kami meninggal dunia. Innalillahi..Malam tu jugak rakan kami balik. Di sebalik rasa sedih kami atas perpisahan yang sementara, ada lagi perpisahan yang lebih menyakitkan sebenarnya. Perpisahan jasad dan nyawa. Moga Allah swt kurniakn kekuatan buat rakan kami dan keluarganya. Kehilangan suri penyeri sesebuah keluarga. Fatin takleh nak cakap banyak sebab fatin masih ada papa mama. Orang yang pernah rasa kehilangan orang tersayang je tahu apa perasaan mereka. Apa yang jadi ni macam satu peringatan jugak buat kami.

Hakikat kehidupan itu, setiap pertemuan bila sampai masanya pasti ada perpisahan. Takde sapa boleh menolak. Ajal maut kita, pertemuan kita semua dalam rencanaNya. Saat bersama, peluang yang ada kita cuba manfaatkan sebaiknya kan. Bagi fatin, inilah tarbiah dari Tuhan tentang kehidupan.

Kenangan dengan dyeorang fatin simpan kat sini..πŸ’—πŸ’—πŸ’—

Bergambar lepas habis paper last, Kajian Ilmu Tarekat.

Doakan fatin dengan kengkawan yee..
kami nak grad hujung tahun ni.
In shaa Allah..

Masing-masing kelaparan sebab lambat settlekan borang transkrip..
pastu gigih ambil gambar jugak even matahari atas kepala..
dah janji kan..haha


Oklah..itu jaa catatan ringkas fatin.
jumpa lagi akan datang..in shaa AllahπŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹


0 comments:

Catat Ulasan

Jejak..


Sedarlah wahai anakku,
Tiada bunga yang tidak akan layu,
Tiada ombak yang tidak akan berundur,
Tiada cahaya yang tidak akan malap,
Jadi apakah yang kamu rungsingkan lagi?

Wahai anakku,
Tiada parut yang tidak akan pudar,
Tiada luka yang tidak akan sembuh,
Tiada putus harapan yang tidak akan berhenti,

Jadi apakah lagi yang kamu sangsikan?

Wahai anakku,
Jangan tunggu dalam kebimbangan,
Kerana masa tidak mengerti menunggu kamu yang sedang menunggu.

Ingat wahai anak kesayanganku, lakukan segalanya demi Allah swt dan jangan harapkan pulangan. Lakukan untuk mencari keredhaan Allah; maka dengan itu kamu tidak akan dikecewakan oleh siapa-siapa manusia.

Senyum ^_^
Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

DUNIA Tempat Persinggahan KITA!

Dunia adalah tempat ujian.
Ujian keimanan dan keta
qwaan. Ibarat bilik peperiksaan. Kita berada dalam bilik peperiksaan. Ada pantang larang, ada peraturan. Tidak semua yang kita ingin boleh kita lakukan. Begitulah kehidupan di dunia.

Dunia tempat kita bekerja, bukan tempat terima balasan atau upah. Manakala akhirat tempat kita menerima balasan, bukan tempat bekerja.


Warkah Perjuangan!

"Wahai para pemuda generasi islam, kembalilah ! Kalian adalah rohnya dan dengan kalian akan kita memimpin dunia ini kembali dengan iman & takwa.
Kalian adalah rahsia kebangkitan yang lama hilang. Dan kalian adalah fajarnya yang membawa cahaya baru itu!”
(As-Syahid Imam Hassan Al-Banna)


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

[Imam Hassan Al Basri]


Kata Ibnul Jauzy:
“Wahai para pemuda, kerahkan potensi dirimu selagi masih muda kerana belum pernah aku lihat karya yang paling berharga selain yang dilakukan oleh para generasi muda.”

Jiran Tetangga..