Pesan papa :)

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t.

Apa khabar semua sahabat-sahabat yang dikasihi kerana Allah s.w.t.?
Moga semuanya sihat sejahtera dan sentiasa dilindungi oleh Allah s.w.t.

Walaupun esiment masih bertingkat-tingkat, pembentangan masih tak jalan, exam dalam perjalanan, tetap gigih jugak tengah-tengah malam ni menulis di teratak Indah_Tarbiyah ni. Huhu.. Serius rindu nak menulis dan berkongsi ilmu mahupun kisah-kisah kehidupan (pengalaman) Indah dengan kalian. Lepas ni kita nak bahasakan diri sebagai Indah la. Boleh kan? ^_^ Hehe..

Malam ni tekad nak menulis jugak. Sebab ada 'perkongsian' yang cukup penting nak dikongsikan dengan kalian semua. Ha..? Acu cuba teka apa dia! Hehe.. Surprise gitu kan.

Kemarin kami satu keluarga balik kampung. Lama tak balik jumpa ummi gan atuk kat Jeli. So, otw balik kg, dalam kereta tu.. Indah borak-borak la dengan mama & papa. Indah nie memang suka bercerita, apa-apa je yang berlaku kat U pasti akan cerita kat mama gan papa. Kawan-kawan Indah pun dyeorang kenal, tak kira lelaki ke perempuan ke, semua Indah ceritakan pada dyeorang. Even soal hati & perasaan pun Indah kongsikan. Seronok tau kongsi cerita dengan mak ayah ni. Rugi kalian tak cuba! Ehehe.. Bila mak ayah tahu pasal anak dyeorang, dyeorang akan lebih percaya dengan apa yang kita buat. Dalam masa yang sama, dyeorang akan bagi nasihat jika apa yang kita buat tu salah ataupun perlu pada penambahbaikan. Faham?

Ok.. Baca lagi ^^
Mula-mula borak tu, Indah cerita la pasal orang yang berkerja sebagai usahawan dalam perniagaan. Gaji tinggi. Ada juga orang yang kerja di luar negara, gaji tinggi tapi balik Malaysia jarang-jarang sebab komitmen kerja. Tengah-tengah sembang tu papa mencelah. Papa cakap,
Seronok ke kerja gaji mahal-mahal tapi takde masa dengan keluarga? Seronok ke hidup mewah tapi tak bahagia? Asyik fikir nak tambah lagi harta, nak jaga macam mana duit yang banyak tu? Seronok ke hidup mewah, mak ayah kerja gaji mahal, hebat-hebat tapi kehidupan macam takde mak ayah. Mak ayah asyik sibuk cari harta, duit. Anak-anak kat rumah bibik yang jaga. Langsung takde masa gan anak-anak. Macam mana rasanya? Allahurabbi.. Walaupun kita ni hidup tak mewah macam orang lain, tapi kita tak susah. Kita bahagia dengan apa yang ada sekarang ni. Makan cukup, keperluan lain pun cukup. Kita ada masa bersama. Bayangkan orang lain yang ada ayah tapi macam takde ayah. Ayah dyeorang langsung takde masa nak sembang-sembang ataupun luangkan masa dengan anak-anak. Bersyukurlah kita dengan apa yang ada sekarang ni. Along, awak pun kena ingat! Umur dah 21. Nak cari pasangan tu, cari yang elok. Bukan sekarang la.. tunggu 5 tahun lagi. Habis belajar dan kerja dulu. Kalau tak... *Sempat lagi papa kasi warning!!haha... Bukan cari yang 'kejar duit' je. Kita nak kehidupan yang bahagia, berkualiti dengan keluarga.

Lagi satu, awak belajar, ada ilmu, praktikkan ilmu-ilmu yang awak ada. Tak guna ada ilmu, tapi tak praktik. Sia-sia je! Tengok semula kat mana salah awak. Perbaiki. Tak guna nak kahwin nanti baru sibuk nak berubah! Tak jadi! Ubah dari sekarang. Bila dah berubah, istiqamah la.. Jangan kejap berubah, kejap tak, kemudian ulang balik kesalahan yang lama. Tengok mama awak macam mana! Mama pandai masak, rajin, pandai mengemas, itu ini.. *Banyak papa puji mama. Mama gelak je kat sebelah. Untunglah kan. Punya suami macam papa. So sweeett... Sapa tak cair? ehehe... ^^
Ok, sambung lagi. Awak ni... *papa dah sebut satu-satu salah Indah kat mana. Sentap jugak. Tapi kena terima hakikat. Memang banyak lagi yang perlu diperbaiki. Nak jadi isteri orang ni bukan senang! Dush... Huhu..
Part paling kelakar bila papa cakap, ok mula-mula kahwin goreng jemput-jemput, suami terima lagi. Lepas tu, jemput-jemput lagi. Lagi dan lagi.. Tiap-tiap hari makan jemput-jemput memang tak la kan. Ahaha.. bab jemput-jemput ni memang takleh lari, asyik kena sindir je. Huhu.. Kita memang suka goreng jemput-jemput, sebab tu papa suka sindir. Nasiblah kan. Mama pun asyik gelak je, huhu..

Masa dengar nasihat dari papa, sebak sangat, bukan sebab kena sindir tau, tapi tahan air mata dari keluar sebab rasa bersyukur sangat punya papa yang sentiasa ada bersama susah senang. Papa tak lokek berkongsi ilmu-ilmu kehidupan. Papa selalu bagi semangat untuk terus kuat, papa selalu tunjukkan arah kehidupan. Ada orang tak suka kan maka ayah asyik pandu kehidupan dia. Tapi, jujur. Indah lebih senang kalau mama dengan papa yang bantu Indah. Oh.. ni mesti sebab tak pandai nak berdikari kan! Ish.. bukan tak pandai berdikari. Tapi, kami adik-beradik lebih yakin bila buat sesuatu tu disusuli dengan restu mama & papa. Jalan yang akan kami tempuh tu rasa lebih senang. Ingat tak? Reda Allah s.w.t. itu terletak pada reda mak ayah akan. Everything become smooth. Tak tipu. Lepas ni cuba kalian try, nak buat sesuatu tu, cuba minta pandangan mak ayah kalian. Apa reaksi dyeorang? Mak ayah sentiasa mahukan yang terbaik buat kita kan. Kalau ada pandangan mereka yang bertentangan dengan kehendak kita, jelakan pulak pandangan kita. Biar mereka tahu. Kemudian, sama-sama fikirkan pandangan mana yang terbaik. Jalan penyelesaian mana yang perlu diambil. Itu lebih berkat tau.

Inilah sedikit sebanyak perkongsian untuk kali ni. Moga ada manfaatnya. Ada yang tak jelas ke dengan apa yang Indah cerita kat atas tu? Hehe.. 
Pointnye adalah 'pentingnya punya kualiti masa dengan keluarga, tak guna ada harta melimpah ruah tapi keluarga terabai. Point tambahan pulak, nak cari pasangan pun cari yang elok-elok, jadi isteri yang solehah, buat si gadis yang bakal melangkah ke alam perkahwinan, persiapkan diri sebaiknya. Baiki segala kelemahan diri. Jangan nak kahwin baru berubah! Ha.. itu pesan papa. Hehe..

Oklah.. dah lewat sangat ni.
Indah undur diri dulu ye :)
Kita jumpa di lain hari.. In shaa Allah.

Doakan moga lepas ni ada lagi perkongsian-perkongsian dari Indah buat kalian.
Ingat..!
Segala tarbiah (didikan) dari Ilahi itu, datang dalam pelbagai cara! 
Dan segala didikan dari-Nya itu sangatlah indah!
Dia merancang dengan cinta & juga cita-cita.
Ayuh.. kejar reda-Nya.
Moga bawa ke syurga. 
Ameen..
Sayang kalian Lillah.


"Kongsikanlah kebaikan. 
Moga dengan kebaikan itu, 
ada manfaatnya pada yang lain."
#Indah_Tarbiyah
#InspiringUmmahbyMuslimah

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Ahmad Ammar Ahmad Azam