Langkau ke kandungan utama

~ Iman tahap Meggi, Ukhuwah tahap Tapai, Martabatul Ithar tahap Krtas Kajang ~

Ceritera Sahabat  =) =)

Ceritera Satu..

Suatu teghahari, sorg sahabat yg sdg brpuasa sunat masuk ke bilik kmi n kmudian mlihat kmi sdg mkn meggi beramai2. bila dh tgok tu, apa lg kmi yg tgh mkn ni....

"Ateh! hang puasa, jgn la tgok kmi mkn, pegi duk jauh ckit".
- "Wah sdapnya korang mkn meggi, aku nk jgk".
"ehh, puasa kan?"
- "takpelah sunat je pun, aku nk buka puasa lah".
"biaq btul hang ni ateh?"
- "hehe, bagi la aku makan meggi, terliuq nih".
"Erghhh, ap la hang nih. sbb meggi hang nk buka puasa dh. tahap meggi betullah iman hang!"
- "hehe".. (buat sengih kambing)



Ceritera Dua..

Sorang kawan bru balik dari majlis jamuan raya, kmuadian masuk bilik kami dgn bwk bbrp jenis mknn trmasuk tapai. Sahabat ni (org yg sama) mmg feveret dia lah tapai.

"Ateh, nah tapai utk hang".
- "wah, terima kasih uda! ni ateh syg nih".
Kami, "Owhh, syg uda sorang je. mana acii".
- "yelah, dh uda bgi mknn, ateh syg laa".
Kami, "gtu ke? kna bg mknn bru bleh syg deh?"
- "yuup, nk ateh syg, bgi mknn dulu. hehe.."
Kami, "oww gitu deh. mmg lah hang ni. Ukhuwah tahap tapai jah!"
- "well..." (buat sengih kambing)
:3


Ceritera Tiga..

Masing2 khusyuk mgadap laptop n buku, siapkan assignment. Tiba2...

"Ateh, nak krts kajang 1".
- "Nah, ambk lahh"
"Mekaseh teh, ni baru ukhuwah namanya"
- bukan ukhuwah tau tak, tapi martabatul ithar. sbnrnya krts kajang ateh tinggal yg tu je. last ateh bg kt along. ateh lebihkan along lg tau. tu namanya ithar".
"eleh, krts kajang je pun. apalah hang ni, takkan martabatul ithar tahap krtas kajang je."
- "oke lah tu, ada ithar jgk kn. hehe..". (buat sengih kambing)
:)

adehh, macam2 lah sahabat ni. kata n perbuatan dia xtrjangka. ada2 je buat kami smua keras perut sbb x tahan nk gelakk.

InshaaAllah Ukhuwah lillah wa fillah <3

p/s jgn lupa bilik 106 deh. dtg lah lg ;)


***
Begitulah cerita sahabat-sahabat saya.
Dalam keseronokkan itu, pasti terselit pengajaran buat kami.
AlhamduliLlah...

Semoga dalam apa jua tindakan mahupun gerak kerja kita,
pastikan tidak lari dari hadaf kita sebagai hamba-Nya.

Ingat-mengingati itu tersangatlah perlu...
Tanpa peringatan,
GERENTI REBAH !!!
Nak ke???

Ehem... Ehem... -_-

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Bismillahirrahmanirrahim...
Melihat kepada suasana di sekeliling & telatah anak-anak remaja seusia dengan saya, saya mula mencari sesuatu sebagai sistem s0kongan (supp0rt system) dan juga persekitaran (biah) yang dapat membantu diri saya untuk terus istiqamah dalam bermujahadah mencari reda Ilahi... Pencarian saya bermula di bumi 'SHAMS' (gelaran bagi sek0lah menengah saya) dan di situ jugalah atas takdir Allah (melalui peranan yang dimainkan oleh seni0r-seni0r), saya menjumpainya...
AlhamduliLlah... N0w, I'm already in l0ve with it. Bila dah jatuh cinta semuanya Indahkan.Jadi, macam tu lah apa yang saya rasa dengan 'Tarbiyah'. Melalui tarbiyah saya pelajari segala-galanya termasuklah mengenal siapa itu Al-Khaliq, mengetahui siapa diri saya yang sebenarnya, tujuan saya hidup dan tali (ikatan) ukhwah. "Tarbiyah, apa maksud tarbiyah tu? " mesti ada yang tertanya-tanya kan. Meh snie nak habaq mai... Mengikut ensiklopedia, tarbiyah berasal dari bahasa Ar…

Pengalaman jaga booth, jual tudung

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum semua...

Sebelum ni fatin ada janji nak cerita pasal pengalaman sepanjang bersama team Hijabmanis ataupun nama barunya sekarang adalah I_Manishijab di UMT (Universiti Malaysia Terengganu) baru-baru ini. Maybe ada yang tak tahu apa yang fatin buat kan. So, untuk makluman semua fatin kan ada buat dropship tudung, dengan I_Manishijab tu lah. So, kebetulan dyeorang pun nak bukak booth dan perlukan pembantu. Fatin joinlah. Lagipun UniSZA kan sebelah UMT je. Dekat sangat ulang alik je. Hehe..😄😄😄

Seronok tau.. Bukak booth pastu jual pelbagai jenis tudung. Semuanya yang patuh syariah. 😊
Ada yang tanya tak penat ke? Tak kekok ke? Penat tu susah semestinya. Dari 10 pagi sampailah ke 11 malam. Lebih kurang camtulah. Boleh je nak balik awal dalam pukul 10 malam camtu, tapi yelah waktu tengah kemuncak, style budak-budak U plak jenis suka keluar lewat malam, memang time gitew la booth penuh orang. Penuh dengan akak-akak manis yang sibuk duk cari tudung.…

Episod 6 - Doanya terjawab sudah!

Alhamdulillah.. begitu lama penantiannya. Dan penantian itu satu penyeksaan bukan. Bukannya tidak mahu diluah, hanya Allah swt mengetahui sejauh mana rasa ini. Namun, reda si ayah seringkali bermain di fikiran. Mampukah hal ini dibawa berbincang? Mampukah Aisyah berhadapan dengan ayahnya? Menyatakan rasa yang selama ini dipendam. Allahurabbi.. Berat bila memikirkan soal hati, saat hati mula suka, menyimpan rasa, si ayah pula menyatakan syaratnya. “Ayah taknak anak-anak ayah berkahwin dengan orang negeri…!” tegas si ayah. Sebaliknya pula yang terjadi. Siapa mampu melawan takdir, rasa ini sudah mula hadir dalam diri Aisyah. Tidak disangka-sangka, si dia yang diminati berasal dari negeri itu. Kenapa? Kenapa hal ini perlu terjadi? Andai saja dia bukan berasal dari sana, sudah lama Aisyah meluahkan rasa ini pada si ayah. Biar dia memahami sejauh mana kesungguhan si anak. Dari pandangan orang luar, kenapa perkara mudah sebegitu perlu menjadi syarat utama bagi si ayah? Tidak logik dek akal!…