~ Iman tahap Meggi, Ukhuwah tahap Tapai, Martabatul Ithar tahap Krtas Kajang ~

Ceritera Sahabat  =) =)

Ceritera Satu..

Suatu teghahari, sorg sahabat yg sdg brpuasa sunat masuk ke bilik kmi n kmudian mlihat kmi sdg mkn meggi beramai2. bila dh tgok tu, apa lg kmi yg tgh mkn ni....

"Ateh! hang puasa, jgn la tgok kmi mkn, pegi duk jauh ckit".
- "Wah sdapnya korang mkn meggi, aku nk jgk".
"ehh, puasa kan?"
- "takpelah sunat je pun, aku nk buka puasa lah".
"biaq btul hang ni ateh?"
- "hehe, bagi la aku makan meggi, terliuq nih".
"Erghhh, ap la hang nih. sbb meggi hang nk buka puasa dh. tahap meggi betullah iman hang!"
- "hehe".. (buat sengih kambing)



Ceritera Dua..

Sorang kawan bru balik dari majlis jamuan raya, kmuadian masuk bilik kami dgn bwk bbrp jenis mknn trmasuk tapai. Sahabat ni (org yg sama) mmg feveret dia lah tapai.

"Ateh, nah tapai utk hang".
- "wah, terima kasih uda! ni ateh syg nih".
Kami, "Owhh, syg uda sorang je. mana acii".
- "yelah, dh uda bgi mknn, ateh syg laa".
Kami, "gtu ke? kna bg mknn bru bleh syg deh?"
- "yuup, nk ateh syg, bgi mknn dulu. hehe.."
Kami, "oww gitu deh. mmg lah hang ni. Ukhuwah tahap tapai jah!"
- "well..." (buat sengih kambing)
:3


Ceritera Tiga..

Masing2 khusyuk mgadap laptop n buku, siapkan assignment. Tiba2...

"Ateh, nak krts kajang 1".
- "Nah, ambk lahh"
"Mekaseh teh, ni baru ukhuwah namanya"
- bukan ukhuwah tau tak, tapi martabatul ithar. sbnrnya krts kajang ateh tinggal yg tu je. last ateh bg kt along. ateh lebihkan along lg tau. tu namanya ithar".
"eleh, krts kajang je pun. apalah hang ni, takkan martabatul ithar tahap krtas kajang je."
- "oke lah tu, ada ithar jgk kn. hehe..". (buat sengih kambing)
:)

adehh, macam2 lah sahabat ni. kata n perbuatan dia xtrjangka. ada2 je buat kami smua keras perut sbb x tahan nk gelakk.

InshaaAllah Ukhuwah lillah wa fillah <3

p/s jgn lupa bilik 106 deh. dtg lah lg ;)


***
Begitulah cerita sahabat-sahabat saya.
Dalam keseronokkan itu, pasti terselit pengajaran buat kami.
AlhamduliLlah...

Semoga dalam apa jua tindakan mahupun gerak kerja kita,
pastikan tidak lari dari hadaf kita sebagai hamba-Nya.

Ingat-mengingati itu tersangatlah perlu...
Tanpa peringatan,
GERENTI REBAH !!!
Nak ke???

Ehem... Ehem... -_-

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Tiga Golongan Manusia