Jangan Mudah Menilai 0rang!!!

Bismillahirrahmanirrahim...
bagi entri kali ini saye k0ngsikn dgn sahabat2 sekalian mengenai apa yg diceritakan 0leh Imam Muda Hizbur semasa 'pr0g.Pautan Hati' di kolej saye semalam.
~imam muda Hizbur~

katanya, "Allah menilai sesuatu perkara itu adalah berdasarkan Kualitinya & bukannya berdasarkn Kuantitinya." Nak tahu kenape....?

Sebabnya itu tanda Allah mengasihani kita sebagai hamba-hambanya. C0ntoh begini: si A nie kuat study orngnye,tapi hubungannye dgn Allah kurang & si B ini juga kuat study bahkan dlm mase yg same dia tetap menjaga hubungannye dgn Allah...Jdi di sini dptlah kite rumuskn bahwa yg mana satu yg lebih berjaya! Sudah tentulah si B kn...Yalah, si B bukan shj berusaha untk berjaya dlm examnye tetapi dia juga ttp menjalankn tugasnya sebagai se0rang hamba Ilahi dgn menitik beratkn hubungan 'hablumminallah'...
Mase ustz belajar di Mesir dahulu...ada sahabat yg nampak el0k serta baik shj pemakaiannye dr luar & semasa mngambil result peperiksaan,,dia telah gagal. Lpas tu datang lgi se0rg sahabat,tapi yg ini dr luarannya nampak mcam x berape sikit sbbnye pakaiannye dgn gambar tengk0rak,rambut pnjang n sbagainyelah...Tapi!!!yg mengejutkn ustz adalah budak tu berjaya dlm exam dye siap dpt kepujian dr syeikh lgi. Haa...kat situ pun kite b0leh belajar bahwa bila melihat 0rg nie kite xleh menilai dr luarannya shj! Mungkin luarnye cantik namun dlmnye...wallahua'lam.Allah shj yg Maha Mengetahui.

Ada satu lagi cerita,mase ustz naek kapal terbang ari tu (firefly)...ada se0rg pramugari nie datang bawak air kat ustz.lpas tu dye dtng semula & bawak air lgi.ustz cakaplah yg ustz dah dpt,tapi dye bgi jgak.lpas tu dye dtng lgi buat kali ke-3...tpi kali nie bawak kacang plak.ustz amik jee,dh rezeki kn...bile diperhatikn semula kacang tu,rupe2nye ada terselit sekeping kertas dlm kacang tu.ustz bukaklah sbb nk teng0k.bile dh teng0k rupe2nye pramugari tadi tu bagi no f0n dye pd ustz! jadi,bile dh balik rumah ustz pun cube bersangka baik & menyuruh pengurus ustz untk menghubungi pramugari tadi tuu bagi tanyakan padanya apa sebenarnye yg dye mahukan...bile pengurus ustz call dye, dye ckp macam nie, "macam nie,sebenarnye saye ingin berubah!tapi saye x tahu nak mula dari mane? saye perlukan bantuan."


Subhanallah....lihatlah!!! 
dari luaran diri dye kite nampak macam dh xde harapan kn untk berubah...namun,ingatlah hati itu kn milik Allah & Hidayah itu juga datang dgn izinNya! sbb itulah kita xleh nilai berdasarkn luaran shj...buruk padahnye!

Allah s.w.t menerangkan dlm surah Al-Mulk, ayat 30 yg bermaksud:
"Dia yg menciptakan kematian dan kehidupan bagi menguji kamu,siapakah antara kamu yg terbaik amalnya dan Dia maha kuasa,lagi maha pengampun."
Perhatikan petikan ayat, "....bagi menguji kamu,siapakah antara kamu yg terbaik amalnya." Allah menggunakan kalimah ahsanu iaitu terbaik dan bukannya aksaru iaitu terbanyak dlm menyatakan tujuannya menguji manusia. (petikan dr Buku Untuk Kita Pendosa Harapan Selalu Ada-Hilal Asyraf)
Allahurabbi...dlm Al-Quran pun Dia telah sebutkan perihal kualiti & kuantiti. 
Dalam ceramah ustaz Hizbur semalam, ustz sempat berikn panduan buat saye & para sahabat di kias 'sempena menghadapi peperiksaan yg bakal menjelang lbih kurang seminggu lagi'! Kata ustz:
  1. mencari ilmu kerana mencari Mardatillah
  2. demi lepaskn kejahilan dlm diri (dpt ilmu)
  3. untk didik 0rg lain juga (dgn mnyampaikn ilmu yg kite tahu)
#0rang yg indah pd pandangan mata manusia
 x semestinya berjaya di sisi Allah 
orang yg tak indah pd pandangan mata manusia
 mungkin sahaja berjaya di sisi Allah#
Wallahua'lam....
*buat sahabat2 saye yg membace entri nie,m0hon d0a dr kalian juga yee....
  sem0ga saye & sahabat2 di kias dipermudakan olehNya untk menjawab s0alan2 exam kami dgn sebaik mungkin,InsyaAllah...
  syukran ya akhi wa ukht =)


Ulasan

  1. Husnu dzon terhadap semua org.. In shaa Allah.
    Dan.. Good luck for ur exam..Do the best and Allah will do the rest :)

    BalasPadam
  2. insyaAllah...trima kasih atas s0kongan ukht n_n
    Sem0ga Allah mbalas jasa baikmu,amin...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Ahmad Ammar Ahmad Azam