Langkau ke kandungan utama

#2 Bersama "DAKWAH LAPANGAN"

Bismilahirrahmanirrahim...

~sambung bace yee n_n
lepas berjumpa dgn makcik tu, saye dgn sahabt2 yg lain truskn langkah kami dgn meronda kawasan2 sekeliling. Namun sedikit hampa sbbnya orang ramai tak keluar malam tu jdi pamplet ditangan kami msih banyak & kami pun buntu seketika...tak tahu nak buat ape mase tu. jam di tangan msih belum menunjukkan pkul 12. jadi,,,bincang pnye bincang akhirnye ketua kami putuskn supaya kami berjalan kaki dr masjid muhammadi hingga ke stadium memandangkn pengangkutan yg ada bersama kami hanyalah sebuah kereta & sebuah m0t0r yg sememangnya tdk mampu mngangkut kami smua seramai 13 org skaligus ke stadium. tambahnya lagi, nie lah satu2nya peluang kami untk habiskn pamplet yg ad pd kami & bjumpa dgn sesiapa shj yg bakal ada smase pjalanan kami 6t. sempat lagi se0rg ikhwah memperli saye & akh0wat yg lain, "emm...ana tahu, msti smue akh0wat nak naek kereta kn dan taknak jalan kaki... takpelah naek jee." Ya Allah, geram jgak bile dengar ayat tu. kalau b0leh nak je jwab mase tu... "ustz, walaupun kami nie akh0wat tapi ustz jgan pandang rendah pada keupayaan kami. ustz jgan lupe, tangan yg menghayun buaian pun mampu mngg0cang dunia!!"
tapi, disebabkn ayat ustz tu jgaklah kami yg akh0wat nie jdi bersemangat nk buktikn yg kami nie bkannye lemah dan masih kuat nk teruskn dkwah lapangan nie...sampaikn 8 org akhowat yg ad semuanye taknak naek kereta, tapi dsebabkn kereta tu bwah jagaan akh0wat,tpaksa jgak 2 org mngalah bawak kereta tu ke stadium.
dlm prjalanan ke stdium, kami berhenti di kwasan hentian bas & kdai2 makan bgi mngedarkn risalah.semasa tiba di stadium,setengah drpd sahabat kami dr kwasan2 yg laen sudah pn tiba...di situlah kami smue btukar2 cerita mengenai pngalamn kami spanjang malam itu. shbat akh0wat saye yg ditugaskn di kawasan wakaf che yeh ad mnceritakan bahwa di sana kebanyakan yg mereka jumpa adalah pasangan c0uple 'anak2 muda'...ad pasangan yg berlagak 'steady' shj,tpi ad jugak yg cuba mengelak apabila bertemu dgn mereka.
itu kisah di wakaf che yeh, sekarang kisahnya pula di kawasan fo0d court stadium,tingkat atas! memandangkn sahabat saye smpai awal di stadium,jdi dye dan beberapa akh0wat yg laen mngambil keputusan untuk r0nda2 di bhgian atas f00d court tu...tibe2,ternampaklah sepasang c0uple yg tngh ber'dating'! maka, sahabat2 saye mngambil keputusan untk mencelah 'dating' mereka itu supaya mereka berganjak...pd mulanya,pasangan c0uple tu masih 'steady' dgn dating mereka, namun mungkin disebabkn tdk tahan dgn kehadiran sahabat2 saye itu,mereka mula bergerak & berpisah...
setelah semuanya ada,kami berkumpul pula untk sesi bergambar.b0leh dikatakn kawasan f0od court stadium mase tu penuh dgn kami semua...laungan2 takbir dari muslimin memecah kesunyian malam tu.Allahuakbar...bergetar rasa jiwa masa tu,sinar ukhwah yg terbina jelas kelihatan di kalangan para mahasiswa. Alhamdulillah...semuanya berjalan lancar malam tu walaupun hujan renyai2 membasahi bumi. Sekian =)

Wallahua'lam...

~Gabungan Mahasiswa~

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Bismillahirrahmanirrahim...
Melihat kepada suasana di sekeliling & telatah anak-anak remaja seusia dengan saya, saya mula mencari sesuatu sebagai sistem s0kongan (supp0rt system) dan juga persekitaran (biah) yang dapat membantu diri saya untuk terus istiqamah dalam bermujahadah mencari reda Ilahi... Pencarian saya bermula di bumi 'SHAMS' (gelaran bagi sek0lah menengah saya) dan di situ jugalah atas takdir Allah (melalui peranan yang dimainkan oleh seni0r-seni0r), saya menjumpainya...
AlhamduliLlah... N0w, I'm already in l0ve with it. Bila dah jatuh cinta semuanya Indahkan.Jadi, macam tu lah apa yang saya rasa dengan 'Tarbiyah'. Melalui tarbiyah saya pelajari segala-galanya termasuklah mengenal siapa itu Al-Khaliq, mengetahui siapa diri saya yang sebenarnya, tujuan saya hidup dan tali (ikatan) ukhwah. "Tarbiyah, apa maksud tarbiyah tu? " mesti ada yang tertanya-tanya kan. Meh snie nak habaq mai... Mengikut ensiklopedia, tarbiyah berasal dari bahasa Ar…

Pengalaman jaga booth, jual tudung

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum semua...

Sebelum ni fatin ada janji nak cerita pasal pengalaman sepanjang bersama team Hijabmanis ataupun nama barunya sekarang adalah I_Manishijab di UMT (Universiti Malaysia Terengganu) baru-baru ini. Maybe ada yang tak tahu apa yang fatin buat kan. So, untuk makluman semua fatin kan ada buat dropship tudung, dengan I_Manishijab tu lah. So, kebetulan dyeorang pun nak bukak booth dan perlukan pembantu. Fatin joinlah. Lagipun UniSZA kan sebelah UMT je. Dekat sangat ulang alik je. Hehe..😄😄😄

Seronok tau.. Bukak booth pastu jual pelbagai jenis tudung. Semuanya yang patuh syariah. 😊
Ada yang tanya tak penat ke? Tak kekok ke? Penat tu susah semestinya. Dari 10 pagi sampailah ke 11 malam. Lebih kurang camtulah. Boleh je nak balik awal dalam pukul 10 malam camtu, tapi yelah waktu tengah kemuncak, style budak-budak U plak jenis suka keluar lewat malam, memang time gitew la booth penuh orang. Penuh dengan akak-akak manis yang sibuk duk cari tudung.…

Episod 6 - Doanya terjawab sudah!

Alhamdulillah.. begitu lama penantiannya. Dan penantian itu satu penyeksaan bukan. Bukannya tidak mahu diluah, hanya Allah swt mengetahui sejauh mana rasa ini. Namun, reda si ayah seringkali bermain di fikiran. Mampukah hal ini dibawa berbincang? Mampukah Aisyah berhadapan dengan ayahnya? Menyatakan rasa yang selama ini dipendam. Allahurabbi.. Berat bila memikirkan soal hati, saat hati mula suka, menyimpan rasa, si ayah pula menyatakan syaratnya. “Ayah taknak anak-anak ayah berkahwin dengan orang negeri…!” tegas si ayah. Sebaliknya pula yang terjadi. Siapa mampu melawan takdir, rasa ini sudah mula hadir dalam diri Aisyah. Tidak disangka-sangka, si dia yang diminati berasal dari negeri itu. Kenapa? Kenapa hal ini perlu terjadi? Andai saja dia bukan berasal dari sana, sudah lama Aisyah meluahkan rasa ini pada si ayah. Biar dia memahami sejauh mana kesungguhan si anak. Dari pandangan orang luar, kenapa perkara mudah sebegitu perlu menjadi syarat utama bagi si ayah? Tidak logik dek akal!…