#2 Bersama "DAKWAH LAPANGAN"

Bismilahirrahmanirrahim...

~sambung bace yee n_n
lepas berjumpa dgn makcik tu, saye dgn sahabt2 yg lain truskn langkah kami dgn meronda kawasan2 sekeliling. Namun sedikit hampa sbbnya orang ramai tak keluar malam tu jdi pamplet ditangan kami msih banyak & kami pun buntu seketika...tak tahu nak buat ape mase tu. jam di tangan msih belum menunjukkan pkul 12. jadi,,,bincang pnye bincang akhirnye ketua kami putuskn supaya kami berjalan kaki dr masjid muhammadi hingga ke stadium memandangkn pengangkutan yg ada bersama kami hanyalah sebuah kereta & sebuah m0t0r yg sememangnya tdk mampu mngangkut kami smua seramai 13 org skaligus ke stadium. tambahnya lagi, nie lah satu2nya peluang kami untk habiskn pamplet yg ad pd kami & bjumpa dgn sesiapa shj yg bakal ada smase pjalanan kami 6t. sempat lagi se0rg ikhwah memperli saye & akh0wat yg lain, "emm...ana tahu, msti smue akh0wat nak naek kereta kn dan taknak jalan kaki... takpelah naek jee." Ya Allah, geram jgak bile dengar ayat tu. kalau b0leh nak je jwab mase tu... "ustz, walaupun kami nie akh0wat tapi ustz jgan pandang rendah pada keupayaan kami. ustz jgan lupe, tangan yg menghayun buaian pun mampu mngg0cang dunia!!"
tapi, disebabkn ayat ustz tu jgaklah kami yg akh0wat nie jdi bersemangat nk buktikn yg kami nie bkannye lemah dan masih kuat nk teruskn dkwah lapangan nie...sampaikn 8 org akhowat yg ad semuanye taknak naek kereta, tapi dsebabkn kereta tu bwah jagaan akh0wat,tpaksa jgak 2 org mngalah bawak kereta tu ke stadium.
dlm prjalanan ke stdium, kami berhenti di kwasan hentian bas & kdai2 makan bgi mngedarkn risalah.semasa tiba di stadium,setengah drpd sahabat kami dr kwasan2 yg laen sudah pn tiba...di situlah kami smue btukar2 cerita mengenai pngalamn kami spanjang malam itu. shbat akh0wat saye yg ditugaskn di kawasan wakaf che yeh ad mnceritakan bahwa di sana kebanyakan yg mereka jumpa adalah pasangan c0uple 'anak2 muda'...ad pasangan yg berlagak 'steady' shj,tpi ad jugak yg cuba mengelak apabila bertemu dgn mereka.
itu kisah di wakaf che yeh, sekarang kisahnya pula di kawasan fo0d court stadium,tingkat atas! memandangkn sahabat saye smpai awal di stadium,jdi dye dan beberapa akh0wat yg laen mngambil keputusan untuk r0nda2 di bhgian atas f00d court tu...tibe2,ternampaklah sepasang c0uple yg tngh ber'dating'! maka, sahabat2 saye mngambil keputusan untk mencelah 'dating' mereka itu supaya mereka berganjak...pd mulanya,pasangan c0uple tu masih 'steady' dgn dating mereka, namun mungkin disebabkn tdk tahan dgn kehadiran sahabat2 saye itu,mereka mula bergerak & berpisah...
setelah semuanya ada,kami berkumpul pula untk sesi bergambar.b0leh dikatakn kawasan f0od court stadium mase tu penuh dgn kami semua...laungan2 takbir dari muslimin memecah kesunyian malam tu.Allahuakbar...bergetar rasa jiwa masa tu,sinar ukhwah yg terbina jelas kelihatan di kalangan para mahasiswa. Alhamdulillah...semuanya berjalan lancar malam tu walaupun hujan renyai2 membasahi bumi. Sekian =)

Wallahua'lam...

~Gabungan Mahasiswa~

0 comments:

Catat Ulasan

Jejak..


Sedarlah wahai anakku,
Tiada bunga yang tidak akan layu,
Tiada ombak yang tidak akan berundur,
Tiada cahaya yang tidak akan malap,
Jadi apakah yang kamu rungsingkan lagi?

Wahai anakku,
Tiada parut yang tidak akan pudar,
Tiada luka yang tidak akan sembuh,
Tiada putus harapan yang tidak akan berhenti,

Jadi apakah lagi yang kamu sangsikan?

Wahai anakku,
Jangan tunggu dalam kebimbangan,
Kerana masa tidak mengerti menunggu kamu yang sedang menunggu.

Ingat wahai anak kesayanganku, lakukan segalanya demi Allah swt dan jangan harapkan pulangan. Lakukan untuk mencari keredhaan Allah; maka dengan itu kamu tidak akan dikecewakan oleh siapa-siapa manusia.

Senyum ^_^
Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

DUNIA Tempat Persinggahan KITA!

Dunia adalah tempat ujian.
Ujian keimanan dan keta
qwaan. Ibarat bilik peperiksaan. Kita berada dalam bilik peperiksaan. Ada pantang larang, ada peraturan. Tidak semua yang kita ingin boleh kita lakukan. Begitulah kehidupan di dunia.

Dunia tempat kita bekerja, bukan tempat terima balasan atau upah. Manakala akhirat tempat kita menerima balasan, bukan tempat bekerja.


Warkah Perjuangan!

"Wahai para pemuda generasi islam, kembalilah ! Kalian adalah rohnya dan dengan kalian akan kita memimpin dunia ini kembali dengan iman & takwa.
Kalian adalah rahsia kebangkitan yang lama hilang. Dan kalian adalah fajarnya yang membawa cahaya baru itu!”
(As-Syahid Imam Hassan Al-Banna)


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

[Imam Hassan Al Basri]


Kata Ibnul Jauzy:
“Wahai para pemuda, kerahkan potensi dirimu selagi masih muda kerana belum pernah aku lihat karya yang paling berharga selain yang dilakukan oleh para generasi muda.”

Jiran Tetangga..