Pondok Tok Selehor!

#throwback

Sebaik sahaja kaki melangkah di bumi mrsm, rasa cam tak percaye. Alhamdulillah x 3... akhirnye sampai jgak kat snie. Macam2 hal yg mnghalang sblum nie. Sampaikn dh tak snggup nk reply sms adik2 maktab. Kalau reply, msti akan lukakan hati dyeorg. Tak reply, lagi2lah menambah kelukaan tu
Bila mana dpt bertentang mata dgn mereka, hanya senyuman & air mata shj yg bisa menggantikn kata2. Akhirnye rindu itu terubat. Ditambah lgi, dpt adik2 baru.

Itulah perancang Allah ! sangat2 hebat. Bila di sne, sebenarnye diri sendiri yg banyak belajar dr adik2. Walaupun mereka kadang2 takut nk bertanya, nk berubah, nk kekalkan perubahan... tapi disebabkan semangat & keinginan lebih kuat dr ketakutan, mereka akhirnye berjaya mengatasi masalah2 itu dlm diri mereka. Kenapa begitu? Sebab kekuatan itu sebenarnye dari Allah.

Petang kemarin saat mendengar luahan dr adik2, selalu aku ucapkan ayat ini, "jangan risau adik2, apa yg kalian buat skrang nie adalah utk mjaga diri kamu & juga agama Allah. bagaimana kamu mjaga agama Allah? kamu mjaga dgn mentaati suruhan Allah & juga meninggalkan apa yg Dia larang. ingat adik2, siapa yg menjaga agama Allah, nescaya Allah akan menjaga dirinya."

sebelum berkata begitu, awal2 lgi aku katekn pd dyeorg, "akak mnjawab brdasarkn apa yg akak faham & tahu, kalaulah akak xmnjawab soalan2 kamu, akak mntak maaf." mereka mngangguk, tapi aku mngerti. jauh di sudut hati mereka... mereka inginkan jawapan yg tepat ! yg benar2 bisa mbantu mereka mnyelesaikn masalah yg dihadapi.

Allahuakbar. Allah Maha Besar. Bila mana sesi muhasabah dilakukan, aku bersama adik2 mndengar apa yg disampaikn oleh fasi2 yg laennye. Tapi, bila tiba dipertengahan & akhir sesi itu, baru aku sedar. "Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pengasih & Penyayang. Engkau mendengar rintihan dari adik2ku. Engkau menjawab segala persoalan2 mereka. Engkau memberikan jawapan-Mu kpd mereka. Terima kasih Ya Allah."

Sebaik shj selesai sesi muhasabah, terus ke tepi musolla mncari permata2 Islam itu. Mereka datang dgn raut wajah itu ! Aku faham maksudnya. Lalu, aku peluk erat tubuh2 itu smbil ku katakan pd mereka, "Benarkan, siapa yg menjaga agama Allah, nescaya Allah akan menjaganya juga. Allah dh memberikan jawapan buat segala persoalan2 adik sebelum nie. Setiap kata2 tadi, memang datangnya dari kakak dan abang2 fasi. Tapi, mereka itu hanya perantaraan. Sebenarnya, semua itu datang dari Allah. Allah sedang menjaga kamu smua. Kuatkan semangat adik2. Teruskn dgn mujahadah itu. Jangan mengalah. Kamu semua kuat. Andai terasa lemah, kakak2 & abang2 fasi sentiasa bersama kamu. Jangan bimbang...

Aku sendiri sebak melihat adik2 di sekelilingku. Rintihan & tangisan2 mereka itu ikhlas dari hati mereka. Tiada istilah tipu !Mereka sudah menyalakan lilin perubahan. Diterangi pula dgn lilin cinta. Cuma, mereka masih perlukan kekuatan buat menyalakan lilin keimanan. Angin luar kerap mnganggu. Mengoyahkn nyalaan itu. Tapi aku yakin, adik2 itu bisa mengekalkan nyalaan keimanan kerna nyalaan harapan sentiasa ada buat mereka.

‪#‎thr0wbackKisahAkudanAdik2MRSMTumpat‬

aku K0ngsikan cerita Ini supaya KAMU2 mengerti bahwa anak2 Muda itu Jiwanya masih Lembut bisa Disentuh bisa Diasuh. jangan cepat mengalah dlm Mendidik Mereka. Gilaplah Mutiara2 Islami Ini agar Mereka bisa dijadikan Anak2 Panah Islam Yg bisa BERJASA & BERGUNA

Batu yg keras pun bisa berubah dek air yg sering menitis di atasnya. Inikan pula hati-hati anak-anak kecil ini. Memang! Hidayah itu milik Allah. Tapi dlm mperolehnya kita mestilah berusaha mencari. Alhamdulillah... Apa yg trmampu tlh pun kami curahkan buat kalian, adik-adik yg disayangi Lillah. Kami bisa rasa perubahan yg kalian inginkan & impikan. Dan kami berharap, kalian bisa trus qawiyy dlm meneruskn langkah mencari reda Allah. Keep moving! Berubah Lillah moga2 hidup yg ditempuhi itu punya arah tujunya. ‪#‎sayangkamuLillah‬ ‪#‎permata2Islam‬ ‪#‎fom3‬ ‪#‎MRSMtumpat‬












0 comments:

Catat Ulasan

Jejak..


Sedarlah wahai anakku,
Tiada bunga yang tidak akan layu,
Tiada ombak yang tidak akan berundur,
Tiada cahaya yang tidak akan malap,
Jadi apakah yang kamu rungsingkan lagi?

Wahai anakku,
Tiada parut yang tidak akan pudar,
Tiada luka yang tidak akan sembuh,
Tiada putus harapan yang tidak akan berhenti,

Jadi apakah lagi yang kamu sangsikan?

Wahai anakku,
Jangan tunggu dalam kebimbangan,
Kerana masa tidak mengerti menunggu kamu yang sedang menunggu.

Ingat wahai anak kesayanganku, lakukan segalanya demi Allah swt dan jangan harapkan pulangan. Lakukan untuk mencari keredhaan Allah; maka dengan itu kamu tidak akan dikecewakan oleh siapa-siapa manusia.

Senyum ^_^
Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

DUNIA Tempat Persinggahan KITA!

Dunia adalah tempat ujian.
Ujian keimanan dan keta
qwaan. Ibarat bilik peperiksaan. Kita berada dalam bilik peperiksaan. Ada pantang larang, ada peraturan. Tidak semua yang kita ingin boleh kita lakukan. Begitulah kehidupan di dunia.

Dunia tempat kita bekerja, bukan tempat terima balasan atau upah. Manakala akhirat tempat kita menerima balasan, bukan tempat bekerja.


Warkah Perjuangan!

"Wahai para pemuda generasi islam, kembalilah ! Kalian adalah rohnya dan dengan kalian akan kita memimpin dunia ini kembali dengan iman & takwa.
Kalian adalah rahsia kebangkitan yang lama hilang. Dan kalian adalah fajarnya yang membawa cahaya baru itu!”
(As-Syahid Imam Hassan Al-Banna)


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

[Imam Hassan Al Basri]


Kata Ibnul Jauzy:
“Wahai para pemuda, kerahkan potensi dirimu selagi masih muda kerana belum pernah aku lihat karya yang paling berharga selain yang dilakukan oleh para generasi muda.”

Jiran Tetangga..