Langkau ke kandungan utama

Minta DOA!

.
Bismillah...
Apa khabar sahabat-sahabat FiLlah?
Yang kuharapkan semoga kalian berada dalam perlindungan serta reda-Nya selalu (^_^) Kali ini saya ingin kongsikan "mutiara berharga" yang saya peroleh dari insan istimewa, nenek saya!!!

Wah... nenek (ummi) pun bagi perkongsian tau! Nasihat dari orang lame, sememangnya banyak ibrah yang boleh diambil. Itulah erti hidup kan? Betul tak...? Kita hidup bukan hanya untuk menerima dari insan di sekeliling, bahkan juga kita hidup untuk memberi kepada mereka. Tak rugi bila memberi. Makin diberi, makin bertambah nikmat yang kita peroleh! Tak percaye ;) Hehehe... Acu cube try teh!!

Contoh paling mudah dalam bersedekah kan. Walaupun apa yang kita berikan itu tak seberapa, tapi rezeki yang kemudiannya Allah berikan kepada kita akan jadi makin banyak. Yang paling penting! kita kena sedar bahwa rezeki itu bukan hanya datang dalam bentuk wang. Tapi rezeki tu juga datang dalam bentuk kesihatan iaitu tubuh badan yang baik, diberikan kemudahan dalam menyiapkan kerja harian, waktu yang lapang, rasa bahagia bersama keluarga dan sebagainya.

Faham tak? Faham tak? Itu cuma leteran manja dari saya sendiri tu... Hehe.. Terima aje yee ^^ 

***
Ini al-kisahnya !
Seperti biase, setiap kali nak exam, mesti akan call ummi kat kampung. Mintak doa dari ummi gan atuk supaya cucu sulung dyeorg nie dipermudahkan untuk jawab soalan exam. Masa nak exam sem 3 yg lepas, perkara yang sama saya lakukan. Ummi kate dye dah selalu doa untuk cucu-cucu dye... Untuk kebahagiaan kami setiap kali solat! Bukan solat wajib je, solat sunat serta solat malam. Biaselah, bila dah meningkat umur nie... ummi selalu habiskan masenye di rumah ataupun surau yang berdekatan. Dah jadi aktiviti harian dah. Untungkan bagi mereka yang diberikan kesempatan & lapangan waktu untk beribadat kepada-Nya. Subhanallah... Macam manelah agaknya diri kita nanti bila dah tua ye? Punya waktu sebegini ataupun tidak... hhmmm.. Kadang-kadang terfikir jugak, saya nie akan tue ke? Mungkin sahaja muda-muda nie Allah ambil nyawa bertemu dengan-Nya. Allahurabbi...

Pesan ummi lagi, "Tuan empunya diri pun kena turut berdoa. Tak b0leh harapkan doa orang jee ! Diri sendiri kena usaha jugak... Banyakkan solat, mohon dengan Allah. Tak boleh malas2. Jangan waktu susah, terdesak baru nak doa. Tak boleh macam tu... Sebenarnye, dalam semua hal kita kena mohon dari Allah. Sebab Dia Pemilik kepada semua yang ada kat atas muka bumi nie. Sama jugak macam nak cari suami nanti. Mesti kena minta dengan Allah jugak. Minta yg soleh, punya akhlak yg baik, boleh jadi imam solat, boleh pimpin diri.. hehehe... (tetiba je nenek gelak !) macam mana, betul tak apa yg ummi bagitahu nie?"

"A'a... betul dah tu. InsyaAllah ummi," balas saya dengan kegusaran di hati. Aik? (sedikit kepelikan dengan gelak tawa tu) Kenapa tetibe berubah t0pik nie...? Tak pernah pulak ummi cakap pasal jodoh. Tetibe jee... Ish ! Lupakan... Lupakan... Ingat exam !! Senyum (^_^)

***
Ha.. Itu pesan dari nenek (ummi). 
Nie perbualan antara saya dengan papa. Juga ada kaitannya dengan doa.

Saya: Pa, doakan along deh...
Papa: Doa s0kmo dh. 
Saya: Selalu bagi ayat gitu! Ayat laen xde ke. Mama gan ummi (nenek) pn bagi ayat yg same jgk...huhu
Papa: La... memang dh. Nak bgithu camne lagi. Mak ayah memang doa sokmo utk anak2 dye... Cume, anak tu ! Doa x kat mak ayah nie...?
Saya: Doa la. tak tinggal pn lpas sembahyang doa kat mak ayah. 
Papa: bagus la. Papa pn msih doa lgi tuk mak ayah wlaupun dyeorg xdok doh. (semua nama atok nenek, hbis papa sebut)
~that's how them teach me! ^^ 

***

Doa bukan hanya untuk diri sendiri. Tapi untuk semua iaitu ahli keluarga, sahabat, guru & umat islam juga. Tak salah kan kalau mendoakan kebaikan buat yang lainnya ! InsyaAllah moga2 kebaikan itu kembali kepada diri kita jua, amiin...

“Tidak ada seorang muslim pun yang mendoakan kebaikan bagi saudaranya (sesama muslim) tanpa sepengetahuannya, melainkan malaikat akan berkata, “Dan bagimu juga kebaikan yang sama.”
(HR. Muslim no. 4912)



Doa jangan lupa yee...
Selalu2lah =)


Wallahua'lam...
Semoga bermanfaat !

# selfreminder...
Hidup ini tidak bersendiri.
Allah anugerahkan keluarga, sahabat & teman2 buat mewarna-warnikan kehidupan.
Bersyukurlah duhai diri yang masih punya insan2 tersayang... 
Bahagiakanlah mereka dengan kelakuanmu serta doamu selagi termampu. (^_^)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Bismillahirrahmanirrahim...
Melihat kepada suasana di sekeliling & telatah anak-anak remaja seusia dengan saya, saya mula mencari sesuatu sebagai sistem s0kongan (supp0rt system) dan juga persekitaran (biah) yang dapat membantu diri saya untuk terus istiqamah dalam bermujahadah mencari reda Ilahi... Pencarian saya bermula di bumi 'SHAMS' (gelaran bagi sek0lah menengah saya) dan di situ jugalah atas takdir Allah (melalui peranan yang dimainkan oleh seni0r-seni0r), saya menjumpainya...
AlhamduliLlah... N0w, I'm already in l0ve with it. Bila dah jatuh cinta semuanya Indahkan.Jadi, macam tu lah apa yang saya rasa dengan 'Tarbiyah'. Melalui tarbiyah saya pelajari segala-galanya termasuklah mengenal siapa itu Al-Khaliq, mengetahui siapa diri saya yang sebenarnya, tujuan saya hidup dan tali (ikatan) ukhwah. "Tarbiyah, apa maksud tarbiyah tu? " mesti ada yang tertanya-tanya kan. Meh snie nak habaq mai... Mengikut ensiklopedia, tarbiyah berasal dari bahasa Ar…

Pengalaman jaga booth, jual tudung

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum semua...

Sebelum ni fatin ada janji nak cerita pasal pengalaman sepanjang bersama team Hijabmanis ataupun nama barunya sekarang adalah I_Manishijab di UMT (Universiti Malaysia Terengganu) baru-baru ini. Maybe ada yang tak tahu apa yang fatin buat kan. So, untuk makluman semua fatin kan ada buat dropship tudung, dengan I_Manishijab tu lah. So, kebetulan dyeorang pun nak bukak booth dan perlukan pembantu. Fatin joinlah. Lagipun UniSZA kan sebelah UMT je. Dekat sangat ulang alik je. Hehe..😄😄😄

Seronok tau.. Bukak booth pastu jual pelbagai jenis tudung. Semuanya yang patuh syariah. 😊
Ada yang tanya tak penat ke? Tak kekok ke? Penat tu susah semestinya. Dari 10 pagi sampailah ke 11 malam. Lebih kurang camtulah. Boleh je nak balik awal dalam pukul 10 malam camtu, tapi yelah waktu tengah kemuncak, style budak-budak U plak jenis suka keluar lewat malam, memang time gitew la booth penuh orang. Penuh dengan akak-akak manis yang sibuk duk cari tudung.…

Episod 6 - Doanya terjawab sudah!

Alhamdulillah.. begitu lama penantiannya. Dan penantian itu satu penyeksaan bukan. Bukannya tidak mahu diluah, hanya Allah swt mengetahui sejauh mana rasa ini. Namun, reda si ayah seringkali bermain di fikiran. Mampukah hal ini dibawa berbincang? Mampukah Aisyah berhadapan dengan ayahnya? Menyatakan rasa yang selama ini dipendam. Allahurabbi.. Berat bila memikirkan soal hati, saat hati mula suka, menyimpan rasa, si ayah pula menyatakan syaratnya. “Ayah taknak anak-anak ayah berkahwin dengan orang negeri…!” tegas si ayah. Sebaliknya pula yang terjadi. Siapa mampu melawan takdir, rasa ini sudah mula hadir dalam diri Aisyah. Tidak disangka-sangka, si dia yang diminati berasal dari negeri itu. Kenapa? Kenapa hal ini perlu terjadi? Andai saja dia bukan berasal dari sana, sudah lama Aisyah meluahkan rasa ini pada si ayah. Biar dia memahami sejauh mana kesungguhan si anak. Dari pandangan orang luar, kenapa perkara mudah sebegitu perlu menjadi syarat utama bagi si ayah? Tidak logik dek akal!…