PENGALAMAN BERTUGAS DI MASJID ❤️

Alhamdulillah..
berpeluang ikut serta selama 10 hari, 
bertugas sebagai sukarelawan di Masjid Negeri.

Setiap malam akan ada 4 orang sukarelawan yang bertugas. 2 orang di dalam masjid, sambut jemaah yang datang ke masjid, bantu permudahkan urusan jemaah masjid, pantau apa yang patut, uruskan saf solat kanak-kanak..lagi 2 orang jaga bilik/bahagian kanak-kanak. Layan dyeorang main, pantau dyeorang sementara mak ayah solat. Bermula 8.00 malam sampai 10.30/11 malam. Kerjanya takdelah susah cuma cabaran tu tetap ada..😅 yelah, kita berurusan dengan 'manusia' kan. Macam-macam karenah ada. Tapi seronok tau😄😄😄 lagi-lagi bila sambut jemaah yang sampai tu, nak melangkah masuk masjid kita senyum, bagi salam, cium tangan..yang datang kebanyakan yang tua baya mak-mak nenek kita kan. Nampak kesungguhan kegigihan dyeorang nak solat walaupun susah nak jalan, sembahyang atas kerusi semua. Yang muda pun ramai jugak. Lagi-lagi masjid negeri memang tumpuan ramai tumpang solat Maghrib & Isyak. Dyeorang berbuka dekat Dataran Shahbandar & tempat baru yang viral tu kan. Memang time Maghrib & Isyak memang ramai giler sampai beratur panjang nak masuk bilik air, nak ambil wuduk.

Ni fatin cerita bahagian perempuan tau. Nak bagi gambaran apa yang jadi. Pastu dah ramai tu telekung yang masjid sedia memang la tak cukup. So terpaksa la menunggu lagi orang siap solat kan. Masalah timbul bila mana yang pinjam telekung ni pakai/pinjam telekung solat Maghrib, sambung Isyak & best lagi sambung terawih terus😂😂😂 kesian la yang menunggu tu..sepatutnya kalau dah tahu nak solat Maghrib sampai terawih kat masjid, bawak la telekung sesiap dari rumah. Kita ni kena belajar bertimbang rasa & cuba faham orang jugak. If nak solat Maghrib je takde masalah kan. Lagi masalah yang timbul bilamana tempat yang sepatutnya persalinan perempuan tu (tempat tukar telekung, pakai tudung) ramai pulak yang melepak dalam tu. Pakai la cecepat kak oii, dah tahu ramai jangan la menyibuk lagi dalam tu😆 belajar la memudahkan urusan orang..kesian ramai lagi nak cepat solat kejar waktu Maghrib..dah la waktu tu singkat je..lagi masalah yang ada bila mana dah sesak dalam bilik persalinan, ramai pulak keluar dan duduk dekat laluan luar. Duk situ sebab nak pakai telekung, nak make up la, nak pakai tudung la..itu kan laluan orang lalu lalang. Dah tak boleh lalu, kena pulak lalu tempat orang solat..bersesak lagi nak lalu, nak solat..

Dah jadi gitu kesian la yang solat ni tak khusyuk. Yang nak solat ni pulak suka sangat ambil tempat belakang-belakang nak solat. Kak oii depan tu banyak lagi kosong, pi la solat kat depan. Kalau semua solat belakang lagi sesak la jawabnya. Tugas kami tu la, cuba clearkan suasana biar semua happy😄 tak mau la masuk masjid stress-stress kan..bila dah tak kena camtu, kami kena la tegur solat kat depan, jangan duduk melepak dalam bilik persalinan, jangan halang laluan, jangan duduk kat situ dll..bila dah kami tegur ada la bunyi-bunyi tak puas hati😂😂😂 haha..sabar jelah. Lagi-lagi bila tegur anak muda ni, siap menjawab lagi tau. Kita tegur elok-elok, fatin tegur dyeorang duk bahagian laluan, mintak dyeorang duk luar, terus terang fatin cakap saya bukan nak halau cuma tulah, salah tempat dyeorang duduk ni, tiba-tiba ada yang menjawab "eh..banyak betul dugaan sini" ewah-ewah😆 kita senyum jelah. Kadang dua tiga kali kena cakap tak gerak jugak. . kami faham la ramai orang tempat tak muat, tapi kalau awak dah siap pakai tudung semua, memang kena la cakap beralih la tempat. Lain la kalau awak tak siap lagi & nak solat kami faham la kan..lagi satu yang fatin nampak bila dah solat saf mesti ada lubang-lubang😞 kenapa tak penuhkan leklok rapatkan saf.. bab rapatkan saf ni memang akan selalu ada kan..Inilah sedikit sebanyak cabarannya.

Bahagian kanak-kanak tu alhamdulillah ok je. Cabarannya budak-budak terlebih aktif  bila bermain, lagi-lagi bila dah ada geng seronok la dyeorang main😃😃😃

Bilangan anak-anak yang ada tak menentu,
paling ramai yang pernah hadir dalam 30 lebih.
Penuh satu bilik ni..
ada yang bermain, ada yang mewarna.
Kami buka untuk anak-anak berumur 3 tahun dan ke atas..
bagi yang umur 7 tahun dan ke atas,
masuk je waktu Isyak kami arahkan masuk masjid untuk solat berjemaah
di ruangan kanak-kanak yang kami sediakan.
Lepas solat Isyak bergantung pada dyeorang pulak
sama ada nak ikut solat terawih ataupun tidak..
Semestinya kami cuba pujuk dan galakkan untuk ikut serta.

Sekian sahaja perkongsian dari fatin..
Moga kita semua bertemu lagi dengan Ramadan akan datang.
In shaa Allah

0 comments:

Catat Ulasan

Jejak..


Sedarlah wahai anakku,
Tiada bunga yang tidak akan layu,
Tiada ombak yang tidak akan berundur,
Tiada cahaya yang tidak akan malap,
Jadi apakah yang kamu rungsingkan lagi?

Wahai anakku,
Tiada parut yang tidak akan pudar,
Tiada luka yang tidak akan sembuh,
Tiada putus harapan yang tidak akan berhenti,

Jadi apakah lagi yang kamu sangsikan?

Wahai anakku,
Jangan tunggu dalam kebimbangan,
Kerana masa tidak mengerti menunggu kamu yang sedang menunggu.

Ingat wahai anak kesayanganku, lakukan segalanya demi Allah swt dan jangan harapkan pulangan. Lakukan untuk mencari keredhaan Allah; maka dengan itu kamu tidak akan dikecewakan oleh siapa-siapa manusia.

Senyum ^_^
Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

DUNIA Tempat Persinggahan KITA!

Dunia adalah tempat ujian.
Ujian keimanan dan keta
qwaan. Ibarat bilik peperiksaan. Kita berada dalam bilik peperiksaan. Ada pantang larang, ada peraturan. Tidak semua yang kita ingin boleh kita lakukan. Begitulah kehidupan di dunia.

Dunia tempat kita bekerja, bukan tempat terima balasan atau upah. Manakala akhirat tempat kita menerima balasan, bukan tempat bekerja.


Warkah Perjuangan!

"Wahai para pemuda generasi islam, kembalilah ! Kalian adalah rohnya dan dengan kalian akan kita memimpin dunia ini kembali dengan iman & takwa.
Kalian adalah rahsia kebangkitan yang lama hilang. Dan kalian adalah fajarnya yang membawa cahaya baru itu!”
(As-Syahid Imam Hassan Al-Banna)


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, karena aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

[Imam Hassan Al Basri]


Kata Ibnul Jauzy:
“Wahai para pemuda, kerahkan potensi dirimu selagi masih muda kerana belum pernah aku lihat karya yang paling berharga selain yang dilakukan oleh para generasi muda.”

Jiran Tetangga..