Kasih Seorang IBU~

Bismillah...

Entah kenapa rasenye ingin benar saya kongsikan dengan sahabat-sahabat fillah semua tentang 'pengorbanan insan mulia yang bergelar IBU' ini... Dalam keluarga saya, kami memanggilnya dengan gelaran 'MAMA'. Mungkin kalian memanggilnya dengan gelaran UMI, EMAK, MUMMY dan sebagainya. Panggillah dengan apa jua gelaran yang bisa mengembirakan serta memuliakan mereka. Hadis turut hadir bagi memuliakan insan yang banyak berjasa ini. Dari Abu Hurairah r.a., "Seseorang datang berjumpa Rasulullah SAW dan bertanya, 'Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku berhubungan dengan baik?' Rasulullah SAW menjawab, 'Ibumu.' Dia bertanya lagi, 'Kemudian siapa?' Rasulullah SAW menjawab, 'Kemudian ibumu.' Dia bertanya lagi, 'Kemudian siapa?' Rasulullah SAW menjawab, 'Kemudian ibumu.' Dia bertanya lagi, 'Kemudian siapa?' Rasulullah SAW menjawab, 'Kemudian ayahmu.'" (Riwayat Muslim)

Subhanallah...Maha Suci Allah. Syukur kepada Allah SWT atas anugerah yang diberikan kepada diri ini iaitu seorang 'Mama' yang mengandungkan, melahirkan dan sentiasa mendidik saya dan adik-adik hinggalah ke hari ini. Sungguh...Jasanya tidak mampu saya balas. Teramat besar pengorbanan dirinya! Saya mempunyai tujuh orang adik-beradik. Dan kesemuanya dibesarkan oleh mama sendiri siang dan malam kerana mama saya merupakan suri rumah sepenuhnya. Mungkin sahabat-sahabat saya punya bilangan adik-beradik yang lebih ramai lagi kan...? Mungkin ada yang sampai berbelas-belas bilangan adik-beradiknya. Beruntung sebenarnya siapa yang punya adik-beradik ramai nie! Rumah kalian akan sentiasa 'ceria dan meriah dek kenakalan dan telatah' mereka... Kalau bising tu perkara biase sebenarnye. Rileks la...hehe :)

Teringat pesanan papa! Katanya, "Seorang ibu boleh saja membesarkan dan menjaga bilangan anak yang ramai. Namun, belum tentu anak-anaknya yang ramai itu mampu menjaga seorang ibu apabila dia tua kelak." Allahu Allah... Dalam sebenarnya maksud papa tu! Tapi, bila dilihat situasi pada hari, memang ramai anak-anak pada zaman kini yang membiarkan ibu mereka dan tidak menjaganya bila mereka tua. Bahkan ada di antara mereka yang menghantar ibu mereka ke rumah orang-orang tua. Astaghfirullah...Nauzubillah.
Tidak sanggup rasanya melihat wajah ibu-ibu tua yang ditinggalkan oleh anak-anak mereka itu. Sedih dan pedih hati ini.

Bila mengenangkan mama, teringin saya jadi sepertinya! Wanita yang penuh tabah, kuat dan sentiasa cuba membantu dan menceriakan yang lain selagi termampu. Penuh sopan santun lagaknya. Kelincahannya di dapur dan dalam melaksanakan kerja-kerja rumah memang membuatkan saya sangat cemburu dengannya. Walaupun dah masuk lingkungan 40-an, orang kat luar memang tak percaya bila tengok mama dengan umurnya tuu. Kalau cakap dah ada tujuh orang anak, lagilah orang tak percaya. ehehe... Bukan apa, mama saya nampak cam orang muda! Jangan jelouss yee. Saya yakin mama awak-awak semua pun masih muda dan cantik macam mama saya... ^^

Bila tiba time masak, saya kena tolong mama dalam keadaan 'lincah @ bergerak aktif' cam mama. Kalau tak, alamatnya mama yang take over tugas masak tuu. Pernah satu ketika saya dengan adik-adik perempuan yang lain nak tolong mama masak, tapi biaselahkan... Bila lama tak jumpa adik-adik, sambil masak sambil borak la! Tiba-tiba tengah borak mama datang and take over semua kerja-kerja kiteorang... Apalagi,, kami pun bising laa... 'Haa...tu la. mama tak suka la kerja lambat-lambat camnie, nak cepat-cepat, 'pesan mama sambil senyum. Itulah mama saya. Memang cekap. Always express... Tapi, express itu juga yang membuatkan papa sayang sangat kat mama!!! Hari tu masa kumpul kat meja makan nak makan tengah hari (mama ada kat dapur), papa cakap, 'nak tahu kenapa papa selalu balik rumah makan tengah hari?' haa...sebabnya, mama kamu la yang pandai sangat masak! memang sedap...sebab tu papa sanggup balik makan selalu. rugi kalau kamu tak pandai masak. belajarlah dari mama' Wah....seri0uslyyyy! saya tak sangka papa akan buat pengakuan cam tu....sweetnye! i'm really proud with u, Mom. u make us happy alwayssss....

Papa pernah usik saya, along belajar la masak. Takkan pandai buat kek dan kuih jee...nak bagi suami makan tu hari-hari ke? 0h! memang saya sentap dengan ayat tu... Ape2pun, apa yang dikatakan papa itu ada benarnya. Selama nie saya hanya buat apa yang saya suka iaitu berkaitan 'baking'. Dan alhamdulillah, sekarang sudah tidak lagi. Saya dah boleh masak walaupun masih 'tak cekap'. huhuhu...tapi takpe, don't wori 'imamku'! 'Zaujahmu' ini akan berusaha belajar masak demi menceriakan dirimu dengan masakanku... sama seperti papa rasa ceria dan bahagia dengan masakan mama! Sabar yee... =)

Kisah yang paling tidak mampu saya lupakan adalah saat dimana saya bakal menjejakkan kaki ke kolej. Mamalah insan yang paling teruja walaupun dia tidak menujukkan keterujaannya. Saya boleh nampak dari setiap tindak-tanduknya... Sebenarnya, dia ingin hadiahkan saya sepasang 'telekung solat' untuk dibawa bersama untuk digunakan di kolej nanti. Specialnya telekung nie adalah, mama tidak beli yang dah siap! Tapi dia pesan pada sahabatnya yang bercuti ke Indonesia untuk belikan kain dan rendanya sekali di sana. Lagipun kain disana lebih elok dan selesa dipakai. Bila dah dapat, mama upah orang untuk jahitkan kain itu menjadi telekung solat beserta hiasan renda yang sememangnya cantik pada pandangan mataku ini. Kain itu telah dipesan oleh mama beberapa bulan sebelum saya pergi. Dia selalu sebutkan pasal telekung itu sampaikan papa kata, 'eh...anak awak nie lambat lagi nak pergi.' 'biarlah...'balas mama sambil tersenyum. Kesungguhan mama dalam menyiapkan dan menyediakan telekung solat buatku sememangnya membuatkan diri ini sangat terharu! Dan... sampailah ke hari ini (dah masuk setahun lebih), telekung itulah yang saya gunakan bagi menemui cinta hati saya, Sang Pencipta yang sentiasa menyaksikan kasih sayang mama terhadap saya! Saya berdoa agar Dia juga sentiasa menyayangi dan melindungi mama semasa ketiadaan saya. Allah SWT adalah saksi cinta dan kasih antara kami...

Setiap permintaanku cuba dipenuhinya. Kadang-kadang tanpa perlu diminta, mama sendiri yang menawarkan. Allahuakbar... Malu rasanya. Saya sendiri pun kadang-kadang tidak mampu memenuhi permintaan mama. Kadang-kadang terlewat buat dan kadang-kadang perlu disuruh terlebih dahulu. Tapi, mama memang penyabar orangnya. Dia akan berlembut selagi termampu dalam melayan karenah saya dan adik-adik. Dalam bab memujuk mama memang pandai! Bila kami merajuk, mama akan cuba dekati kami buat menghiburkan kami. Tapi, bila dah lama sangat merajuk, mama biarkan sahaja dan dia pula yang merajuk! hehehe.... kami pula yang pening nak fikirkan cara untuk pujuk mama semula.

Mama adalah 'Teman Setia' buat kongsi cerita suka dan duka. Dia merupakan pendengar yang baik. Segalanya akan saya kongsikan dengan mama termasuklah hal-hal peribadi. Tak kisah dimana-mana pun, kadang-kadang melalui telefon pun mama masih setia mendengar luahan hati puteri sulungnya ini. Kadang-kadang, saya pernah pesan pada mama, 'ma...nanti bile along balik rumah, ada sesuatu nak ceritakan kat mama nie.' mama jawab, 'oklah...' kalau tidak pun mama jawab, 'cerita je terus...mama dengar!' Baikkan mama...Dia mengerti jiwa remaja puterinya ini! Biaselah anak-anak remaja, terutamanya perempuan. Mereka sememangnya memerlukan 'pendengar' bagi luahan isi hati mereka. Mereka perlukan tempat buat mengadu dan ambil nasihat. Kalau tak sempat habiskan cerita, mama terus pesan, 'ok, kita sambung lain kali yee...' itulah yang membuatkan saya kagum dengannya...sentiasa memahami dan cuba meraikan. Hebatkan seorang ibu! Semua tanggungjawab dilaksanakan olehnya dengan sebaik mungkin... Langsung tiada keluhan timbul dari dirinya dalam menjaga amanah yang diberikan.

Subhanallah...Alhamdulillah...Allahuakbar...
Besarnya peranan seorang ibu!!! Tidak mampu terbalas sampai bila-bila. Sama juga dengan peranan si ayah! Jasa ibu bapa buat anak-anak mereka tersangatlah besar!

Ustaz pernah cakap, dengan hanya memandang wajah kedua-dua ibu bapa kita dengan pandangan kasih sayang pun sudah membuatkan kita memperoleh ganjaran pahala dariNya. Alhamdulillah... Senangkan nak dapat pahala! Kalau kita buat baik dengan ibu bapa lagilah kita dapat pahala....

Sentiasa panjatkan doa buat mereka!
Kerna doa anak-anak yang soleh akan sentiasa sampai
pada kedua ibu bapa
walaupun mereka telah tiada...


#Jom jadi anak yang baik! Make them pr0ud wif us!
  L0ve m0m & dad ^_^

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Tiga Golongan Manusia