Langkau ke kandungan utama

Episod 4 - Betul ke dia untuk kita?

Aisyah...
Awak dah dengar berita tergempar pasal Kak Yana? 

Berita tergempar? Berita apa Ika? Awak ni cepat betul bab-bab macam ni. Dah macam radio! Ada je berita nak disampaikan. Hehe ^^

Amboi! Awak ni kalau tak mengata Ika tak boleh ke?

Eh..! Ke situ pulak budak ni. Saya tak mengata awak pun. Betul apa! Awak kan radio kami. Hehe.. Dah la.. Cepat bagitahu saya. Apa berita tergempar tu?

Alah.. Tak best la kalau saya yang bagitahu. Aisyah pergilah jumpa Kak Yana. Biar dia sendiri yang bagithu Aisyah. Ok! :)

Macam tu pulak. Yelah.. Nanti petang ni saya jumpa Kak Yana.

***
Assalamualaikum akak Manis ^^

Waalaikumussalam Aisyah... buat apa kat sini?

Hehe.. saja! Nak jumpa akak. Dah lama kita tak berusrah kan kak. Rindu...

Ye ke dah lama? Kan minggu lepas kita dah jumpa masa usrah. Ada apa ni Aisyah? 

Ye ke? Lupelah Kak Yana. Hehe.. alah akak. Aisyah gurau je.. Makin manis Aisyah tengok akak sekarang ni. Ada ape-ape ke? Ehem3..

Eh.. ke situ pulak. Puji lebih-lebih ni.. Nak upah ape? Haha..^^

Pandai betul Mak Usrah Aisyah ni. Haha.. Upah? Hmm.. Ika suruh Aisyah jumpa Kak Yana. Katanya ada berita tergempar pasal akak. Berita ape kak? Kenapa Aisyah lambat tahu ni? Yang lain dah tahu ke kak?

Ohh.. itu ke tujuannya datang jumpa akak. Ingatkan betul-betul rindukan akak. Aisyah.. Aisyah..

Hehe.. janganlah marah Kak Yana, nanti tak cantik dah! Ngee... :D

Macam-macam adik akak sorang ni. ^^
Sebenarnya, akak nak kahwin!

Kahwin...??? 
Betul ke ni? Dengan siapa kak? Kenapa baru bagitahu? Sampai hati Kak Yana rahsiakan dari Aisyah. 

Ya Allah.. jangalah sedih sayang. Akak bagitahulah ni. Takde niat pun nak rahsiakan dari adik kesayangan akak ni. Tapi, sebelum ni belum diputuskan lagi tarikhnya. Tapi, sekarang tarikh pun dah ada. Tak lama dah. Aisyah Wajib datang tau! 

Siapa orangnya kak? 

Alhamdulillah... orang dekat-dekat kita juga Aisyah. ^^

Maksud akak, sama pimpinan dengan kita?

Iye..

Subhanallah.. 
Tahniah Kak Yana!
Barakallahu...

Terima kasih atas doanya.. ^^ 

Tapi, macam mana akak boleh disatukan dengan dia? Aisyah kenal ke orangnya kak?

Inilah aturan-Nya sayang. Nanti Aisyah tunggu harinya yee.. 

Akak.. berahsia lagi!
Takpelah, Aisyah tunggu. Suspen cikit kan!
Seronoknya! Tak sabar nak tengok akak kahwin. 

Comellah adik akak ni. Nanti, awak pun akan ada di tempat akak. Biiznillah... Akak sentiasa doakan yang terbaik saja buat adik-adik akak ni. Moga kita sama-sama bergerak, beramal kerana-Nya. 

In shaa Allah. Ameen.. Moga Allah berikan yang terbaik untuk kita!

***
Beberapa minggu sudah berlalu. 
Kak Yana telah pun selamat diijabkabulkan dengan pilihan hatinya. Cepat betul masa berlalu. Sebelum ini, Kak Yana lah tempat Aisyah dan rakan-rakan seusrahnya berkongsi masalah, meminta nasihat dan sebagainya. Kini, peranannya masih sama, tetap Mak usrah! Namun, amanah Kak yana kian bertambah. Amanah sebagai seorang isteri. Aisyah sendiri tidak sekuat Kak Yana. Seringkali Aisyah memikirkan perihal akhowat yang berkahwin awal ni. 

Bagaimana mereka membahagikan masa mereka sebagai seorang pelajar, anak dan juga isteri? Lagi-lagi, akhowat yang sememangnya mewakafkan diri mereka pada gerak kerja lapangan seperti Kak Yana. Jadual seharian mereka sudah pasti padat! Masa yang ada dibahagikan untuk belajar, berkeluarga dan juga buat ummah. Tapi, sepanjang perkenalan Aisyah dengan Kak Yana dan juga akhowat lain yang telah pun berkahwin di usia muda, kebanyakan mereka berjaya menguruskan masa mereka dengan sebaiknya. Pelajaran, keluarga dan ummah tetap terjaga. Hebat! Merekalah yang menjadi sumber inspirasi buat Aisyah.

Aisyah betul-betul berminat untuk dapatkan nasihat daripada mereka. Kak Yana adalah tempat yang paling sesuai untuk Aisyah bertanya. 

***
Lama betul kita tak jumpa kan kak? ^^

Aisyah.. Lepas majlis hari tu, akak kena uruskan beberapa perkara sebelum balik semula ke sini. Masa di kampung tu lama sikit. Akak betul-betul minta maaf. Usrah kita pun dah tertangguh beberapa kali kan. Allah.. Maafkan akak ye Aisyah. 

Eh! Takpe-takpe.. Aisyah faham kak. Orang baru kahwin kan. Hehe ^^ Faham sangat!

Awak ni.. jangan fikir bukan-bukan. Siapa yang ajar ni?

Haha.. takde apelah kak. Aisyah gurau je! Garang betul akak Aisyah ni.
Hmm.. Kak Yana! Aisyah nak tanya sesuatu boleh tak?

Ha.. tanyalah! Apa dia?

Tapi akak jangan marah tau. 

Iye.. tak marah. Tanyalah.

Sebenarnya, macam mana akak tahu yang suami akak tu jodoh akak? 
Macam mana nak tahu seseorang tu sememangnya ditakdirkan untuk kita? 
Betul ke dia untuk kita? 
Akak tak risau ke sebelum kahwin dulu?

Maaf kak sebab bertanya. Aisyah keliru sebenarnya. Bila fikirkan pasal kahwin ni, terus jadi takut. 

Ohh.. pasal perkara ni rupanya. Akak ingatkan apa tadi. Takpe. Baguslah Aisyah tanya. In shaa Allah akak cuba jawab. 

Sebelum ni, akak sendiri pun takut juga. Tapi, bila kita bersangka baik dengan Tuhan, in shaa Allah semuanya yang baik-baik saja sampai pada kita. Yang penting, kita pun kena jaga diri. Nak yang baik, kita usahakan dulu diri sendiri ni. Biar baik juga. 
Hubungan kami pun melalui orang tengah. Alhamdulillah, semuanya lancar. 
Bila sudah jadi suami isteri, setiap baik buruk pasangan kita, kita kena belajar untuk terima dengan reda. Kekurangan dia, mungkin kelebihan kita. Kekurangan kita, mungkin kelebihan dia. Bila dah kahwin, baru kita akan lebih mengenali perihal diri pasangan. Dari situlah wujudnya kebersamaan kita. 

Apa yang akak cuba sampaikan ni tak banyak pun. Lagipun, akak sendiri baru kahwin dik. Jauh lagi perjalanan kami sebagai suami isteri. Moga apa yang akak sampaikan ni ada ibranya buat Aisyah. Maaf andai penjelasan akak tu tak menjawab soalan-soalan Aisyah. 

Alhamdulillah.. ini pun dah membantu Aisyah. Takpe kak. Terima kasih atas semua nasihatnya. In shaa Allah ada manfaatnya. ^^

Alang-alang dah ada kat masjid ni, jom kita solat sama-sama. Dah lama tak solat berjemaah sekali kan.

A'ah.. dah lama kan. Sejak orang tu ada imam sendiri. Lupe dah kat kita ni. ahaha.. 

Amboi.. cik Aisyah kita, kalau menyakat orang laju je dia kan. Iyelah.. kita ada imam sendiri dah. Orang tu takde. Apa cerita?

Eh.. akak ni. Takde rezeki lagilah. Belum sampai jodohnya. Akak doakan ye..

In shaa Allah.. akak doakan! 
Dahlah.. jom ambil wuduk. Ini kalau tak berhenti borak, sampai habis waktu pun tak solat-solat lagi. Sibuk menyembang... 

Hehe.. ^^ 
Maaf akak. Jom-jom..


15 Jun 2016
#Indah_Tarbiyah



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Bismillahirrahmanirrahim...
Melihat kepada suasana di sekeliling & telatah anak-anak remaja seusia dengan saya, saya mula mencari sesuatu sebagai sistem s0kongan (supp0rt system) dan juga persekitaran (biah) yang dapat membantu diri saya untuk terus istiqamah dalam bermujahadah mencari reda Ilahi... Pencarian saya bermula di bumi 'SHAMS' (gelaran bagi sek0lah menengah saya) dan di situ jugalah atas takdir Allah (melalui peranan yang dimainkan oleh seni0r-seni0r), saya menjumpainya...
AlhamduliLlah... N0w, I'm already in l0ve with it. Bila dah jatuh cinta semuanya Indahkan.Jadi, macam tu lah apa yang saya rasa dengan 'Tarbiyah'. Melalui tarbiyah saya pelajari segala-galanya termasuklah mengenal siapa itu Al-Khaliq, mengetahui siapa diri saya yang sebenarnya, tujuan saya hidup dan tali (ikatan) ukhwah. "Tarbiyah, apa maksud tarbiyah tu? " mesti ada yang tertanya-tanya kan. Meh snie nak habaq mai... Mengikut ensiklopedia, tarbiyah berasal dari bahasa Ar…

Pengalaman jaga booth, jual tudung

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum semua...

Sebelum ni fatin ada janji nak cerita pasal pengalaman sepanjang bersama team Hijabmanis ataupun nama barunya sekarang adalah I_Manishijab di UMT (Universiti Malaysia Terengganu) baru-baru ini. Maybe ada yang tak tahu apa yang fatin buat kan. So, untuk makluman semua fatin kan ada buat dropship tudung, dengan I_Manishijab tu lah. So, kebetulan dyeorang pun nak bukak booth dan perlukan pembantu. Fatin joinlah. Lagipun UniSZA kan sebelah UMT je. Dekat sangat ulang alik je. Hehe..😄😄😄

Seronok tau.. Bukak booth pastu jual pelbagai jenis tudung. Semuanya yang patuh syariah. 😊
Ada yang tanya tak penat ke? Tak kekok ke? Penat tu susah semestinya. Dari 10 pagi sampailah ke 11 malam. Lebih kurang camtulah. Boleh je nak balik awal dalam pukul 10 malam camtu, tapi yelah waktu tengah kemuncak, style budak-budak U plak jenis suka keluar lewat malam, memang time gitew la booth penuh orang. Penuh dengan akak-akak manis yang sibuk duk cari tudung.…

Episod 6 - Doanya terjawab sudah!

Alhamdulillah.. begitu lama penantiannya. Dan penantian itu satu penyeksaan bukan. Bukannya tidak mahu diluah, hanya Allah swt mengetahui sejauh mana rasa ini. Namun, reda si ayah seringkali bermain di fikiran. Mampukah hal ini dibawa berbincang? Mampukah Aisyah berhadapan dengan ayahnya? Menyatakan rasa yang selama ini dipendam. Allahurabbi.. Berat bila memikirkan soal hati, saat hati mula suka, menyimpan rasa, si ayah pula menyatakan syaratnya. “Ayah taknak anak-anak ayah berkahwin dengan orang negeri…!” tegas si ayah. Sebaliknya pula yang terjadi. Siapa mampu melawan takdir, rasa ini sudah mula hadir dalam diri Aisyah. Tidak disangka-sangka, si dia yang diminati berasal dari negeri itu. Kenapa? Kenapa hal ini perlu terjadi? Andai saja dia bukan berasal dari sana, sudah lama Aisyah meluahkan rasa ini pada si ayah. Biar dia memahami sejauh mana kesungguhan si anak. Dari pandangan orang luar, kenapa perkara mudah sebegitu perlu menjadi syarat utama bagi si ayah? Tidak logik dek akal!…