Jangan G0poh Sangat!!!

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum sahabat-sahabat Fillah semua. Kaifahalukum jamii'an? Moga kalian semua dalam rahmat dan barakahNya sentiasa ^_^
Kali ini saya kembali menc0retkan 'peringatan' yang disampaikan oleh papa saya baru-baru ini!! Nak tahu macam mana saya boleh dapat peringatan ini??? Haa... Al-kisahnya begini!

Rutin saya, kalau ingin adakan sesuatu @ mahukan sesuatu, pasti merujuk kepada papa terlebih dahulu... Kadang-kadang mama juga tidak terlepas sebagai tempat rujukan saya. Tunjuk ajar & nasihat dari mereka sememangnya banyak membantu saya mengharungi segala 0nak duri yang hadir. Jadi, hari tu saya ada bagitahu papa tentang niat saya dan sahabat2 saya untuk mengadakan satu pr0gram yang melibatkan 'remaja sek0lah & luar sekolah'.Namun setelah mendengar penjelasan saya tentang pr0g. yang ingin diadakan tuu, papa terus bersuara, "Niat al0ng gan kengkawan tu dah baik. Cuma, jangan g0poh sangat!!! Maksud papa fikirkan dulu baik buruk yang akan tiba. Jangan melulu nak terus buat. Kadang-kadang benda baik yang kita nak buat pun boleh jadi tak baik bila kita g0poh! Ibaratnya macam nie, al0ng berada pada satu jalan yang lurus dan ingin menuju ke suatu destinasi, kalau diikutkan jalan tu dah lurus dan al0ng boleh bergerak tanpa bersusah payah lagi, cuma perlu ikut sahaja jalan tuu...Namun, disebabkan sikap al0ng yang g0poh dan tidak berhati-hati, al0ng pun terkeluar dari jalan yang lurus tu semasa bergerak!"

Tersentap saya bila mendengar penjelasan dari papa tuu...
Mana taknya, lepas dengar tu baru la saya perasaan dan sedar bahwa semua perkara yang kita nak buat mestilah ada perancangan yang rapi terlebih dahulu! Dan barulah perkara tersebut akan berjalan dengan lancar ataupun sm0oth sahaja... Tersenyum dan mengangguk sahaja saya masa tuu.ehehe... Ingatkan dah habis pesan papa, tapi lepas saya angguk tu dia sambung lagi, "Papa faham...anak2 muda zaman sekarang nie memang macam tuu,semua benda nak buat, nak try! Tapi kena ingat, macam mana sekalipun mesti 'fikir' dahulu impak yang bakal diper0leh di kemudian hari....P0sitive 0r negatif! faham...?" Saya pun apa lagi, terus mengangguk2 tanda faham...

Begitulah al-kisahnya! Itulah manusiakan, kadang-kadang kita terus buat keputusan tanpa fikirkan baik buruknya terlebih dahulu... Lepas dah jadi sesuatu keputusan, baru nak menyesal.! Emm...patut la ada kata pepatah yg berbunyi "Sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna lagi".

Semoga kita semua mampu mengambil ibrah (pengajaran) daripada apa yang berlaku ini...Dan, lepas nie kita  mesti 'think first' bef0re do something, 0key3!!!

Salam ukhuwwah dari saya :)


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Kesunyian Itu Tarbiyah Buat Diri...

Tiga Golongan Manusia