Langkau ke kandungan utama

Sejarah LPDI n_n

Assalamualaikum...
Sem0ga sahabat2 semua dalam perlindunganNya sentiasa, amin...
Mesti ada yang tertanya-tanya, apa LPDI tu kan...? Hihi...
Jangan peningkan kepala! Teruskan membaca, InsyaAllah ada jawapan beserta manfaatnya!
Sebenarnya, sahabat baik saya Ukht Farhah telah tubuhkan 1 gr0up di Fb yang dinamakan Liqo' Para Da'ie Islam (usianya hampir dua tahun). Tujuan asal gr0up nie adalah untuk pelajar2 Shams (sek0lah kami) sahaja, tetapi atas permintaan sahabat2 dari sek0lah lain yang ingin turut serta, ianya ditukarkan kepada 0pen gr0up.
Jadi di sinilah tempatnya dimana saya beserta sahabat akh0wat & ikhwan yang lain berk0ngsi ilmu dan bertukar2 pendapat.
Melihat kepada peningkatan ahli gr0up, sahabat saya cadangkan supaya diadakan pertemuan diantara ahli gr0up kerna dengannya dapat mengeratkan lgi tali ukhwah yang dibina...Bermula dengan idea tersebut, telah terbentuknya sebuah 0rganisasi yang bertanggungjawab mengadakan aktiviti2 yang menarik bagi gr0up ini. Kebanyakan aktiviti dirancang & diadakan pada musim cuti sek0lah kerana ramai ahli gr0up yang masih dibangku sek0lah.
Alhamdulillah...Segala yang kami impikan Allah permudahkan dan makbulkan. Ukhwah yang dibina hanya di muka buku akhirnya bertukar menjadi lebih erat dek pertemuan yang dianjurkan. Disini jugalah saya belajar pr0ses pentarbiyahan dimana untuk terus kuat & tidak mudah alpa dalam perubahan, perlunya ada sahabat2 disisi bagi memberikan kata2 semangat serta peringatan yang bermanfaat yang sentiasa akan mengingatkan diri kepada Al-Khaliq dan ad-deen.
Ingatlah sahabat2 yang dikasihi kerana Allah...
Tarbiyah itu umpama kaca mata atau peta ped0man,
Ia berperanan mempertahankan arah jalan kita agar tetap lurus hingga akhir hayat kita,
Dengan menegur kaki jika tersalah langkah,
Mengingatkan jika terlalai,
Memberi semangat ketika hampa,
Membekal kekuatan ketika lemah atau,
Menarik ke bumi jika berasa diri terlalu tinggi.
Inilah tarbiyah, yang akan menjaga kita agar tetap berada di atas landasan Allah.


 *Ada Pengumuman nie!!!
Bagi sahabat2 yang ingin turut serta menjadi ahli, b0lehla request digr0up Liqo' Para Da'ie Islam . Bagi yang ingin mengetahui inf0 mengenai aktiviti2 yang bakal kami anjurkan, b0lehla pergi ke page kami di Liqo' Para Da'ie Shams & turut serta beraktiviti dengan kami.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa itu 'TARBIYAH' ?

Bismillahirrahmanirrahim...
Melihat kepada suasana di sekeliling & telatah anak-anak remaja seusia dengan saya, saya mula mencari sesuatu sebagai sistem s0kongan (supp0rt system) dan juga persekitaran (biah) yang dapat membantu diri saya untuk terus istiqamah dalam bermujahadah mencari reda Ilahi... Pencarian saya bermula di bumi 'SHAMS' (gelaran bagi sek0lah menengah saya) dan di situ jugalah atas takdir Allah (melalui peranan yang dimainkan oleh seni0r-seni0r), saya menjumpainya...
AlhamduliLlah... N0w, I'm already in l0ve with it. Bila dah jatuh cinta semuanya Indahkan.Jadi, macam tu lah apa yang saya rasa dengan 'Tarbiyah'. Melalui tarbiyah saya pelajari segala-galanya termasuklah mengenal siapa itu Al-Khaliq, mengetahui siapa diri saya yang sebenarnya, tujuan saya hidup dan tali (ikatan) ukhwah. "Tarbiyah, apa maksud tarbiyah tu? " mesti ada yang tertanya-tanya kan. Meh snie nak habaq mai... Mengikut ensiklopedia, tarbiyah berasal dari bahasa Ar…

Pengalaman jaga booth, jual tudung

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum semua...

Sebelum ni fatin ada janji nak cerita pasal pengalaman sepanjang bersama team Hijabmanis ataupun nama barunya sekarang adalah I_Manishijab di UMT (Universiti Malaysia Terengganu) baru-baru ini. Maybe ada yang tak tahu apa yang fatin buat kan. So, untuk makluman semua fatin kan ada buat dropship tudung, dengan I_Manishijab tu lah. So, kebetulan dyeorang pun nak bukak booth dan perlukan pembantu. Fatin joinlah. Lagipun UniSZA kan sebelah UMT je. Dekat sangat ulang alik je. Hehe..😄😄😄

Seronok tau.. Bukak booth pastu jual pelbagai jenis tudung. Semuanya yang patuh syariah. 😊
Ada yang tanya tak penat ke? Tak kekok ke? Penat tu susah semestinya. Dari 10 pagi sampailah ke 11 malam. Lebih kurang camtulah. Boleh je nak balik awal dalam pukul 10 malam camtu, tapi yelah waktu tengah kemuncak, style budak-budak U plak jenis suka keluar lewat malam, memang time gitew la booth penuh orang. Penuh dengan akak-akak manis yang sibuk duk cari tudung.…

Episod 6 - Doanya terjawab sudah!

Alhamdulillah.. begitu lama penantiannya. Dan penantian itu satu penyeksaan bukan. Bukannya tidak mahu diluah, hanya Allah swt mengetahui sejauh mana rasa ini. Namun, reda si ayah seringkali bermain di fikiran. Mampukah hal ini dibawa berbincang? Mampukah Aisyah berhadapan dengan ayahnya? Menyatakan rasa yang selama ini dipendam. Allahurabbi.. Berat bila memikirkan soal hati, saat hati mula suka, menyimpan rasa, si ayah pula menyatakan syaratnya. “Ayah taknak anak-anak ayah berkahwin dengan orang negeri…!” tegas si ayah. Sebaliknya pula yang terjadi. Siapa mampu melawan takdir, rasa ini sudah mula hadir dalam diri Aisyah. Tidak disangka-sangka, si dia yang diminati berasal dari negeri itu. Kenapa? Kenapa hal ini perlu terjadi? Andai saja dia bukan berasal dari sana, sudah lama Aisyah meluahkan rasa ini pada si ayah. Biar dia memahami sejauh mana kesungguhan si anak. Dari pandangan orang luar, kenapa perkara mudah sebegitu perlu menjadi syarat utama bagi si ayah? Tidak logik dek akal!…